Klokkecafé – løst og fast om klokker

Var innom Thune i går for å se på deres utvalg av Girard-Perregaux.
Ble lettere sjokkert da jeg fikk høre at Sea Hawk er ved livets ende. Derfor hadde de heller ikke de på lager.
Satsingsområdet til GP er.
  • Brigdes
  • Heritage:
  • 1966
  • Cat´s Eye
 
Hei! Er på utkikk etter et reiseetui til én klokke. Har smale håndledd (16,5 cm) og ønsker et etui der lenken ikke blir liggende i spenn. Vil helst kjøpe fra Tidssonen. Noen i tilsvarende situasjon som har erfaring med etuiene i webshoppen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Er det noen her som har 2stk endlinks til en Seiko 22mm jubilee lenke (til Skx).

Send gjerne en PM om du har, eventuelt en Super Jubilee...
 
Vurderer sterkt Tudor Black Bay 36 når den kommer, og har derfor et par spørsmål ang. urverk, kvalitet, service osv.

Jeg ser at mange er litt skuffet over at den har et ETA 2824-urverk, og ikke er in-house (forståelig nok). Men hva kan man egentlig vente seg av et slikt urverk? Med det mener jeg særlig kvalitet og hvor lenge jeg kan forvente å ha den? Kanskje litt vanskelig formulert, men jeg har inntrykk av at man må opp på et visst kvalitets/pris-nivå før man får en klokke som vil vare "for alltid"?

For øyeblikket har jeg en Sub og en LLD, og selv om jeg er strålende fornøyd med begge mener jeg kvalitetsforskjellen er stor. Dette skulle i grunn bare mangle mtp prisforskjellen, men hva vil jeg egentlig kunne forvente av Tudor? Vil det være en svært merkbar forskjell til "storebroren"? Med det tenker jeg spesielt på lenke og finish på kassa.

Videre er jeg også litt usikker på størrelsen på klokken. For øyeblikket tror jeg 36 mm vil være stilig, men jeg har en tendens til å være veldig ubesluttsom og skifter ofte mening fort. Derfor er det kjedelig om den faller veldig i verdi i løpet av et år, men har inntrykk av det det ofte er litt vanskeligere å selge klokker i denne størrelsen. Er det noen som har en idé om hva jeg kan forvente meg her?

Takk for svar :)
 
Er også svært fysen på BB i 36. Ville så gjerne at den originale BB skulle passe meg, men med sine lange lugs ble den for stor tross "bare" 41mm i diameter. Endte derfor opp med en sub no-date 14060m, men jeg kunne ikke personlig si at den var verdt over det dobbelte av en brukt BB i verdi, annet enn annenhåndsverdi. Var vel i mitt eie i to måneder før den gikk videre.

Håper (og tror) at Tudoren blir en hit i 36mm, ettersom den treffer både det konservative, dame- og menn med spinkle håndledd-segmentet. Fikk mail fra Bjerke på tirsdag om at den kommer i mai og prisen de har fått fra Tudor er 24.300,- på lenke og 21.600,- på rem. Jeg er ingen purist, så ETA-verk skremmer ikke meg bort fra modellen. På en beater/hverdagsklokke som BB ville blitt hos meg, vil tryggheten av at den enkelt kan repareres/bli servet hvorsomhelst trumfe det å betale premium for et in-houseverk med potensielle barnesykdommer.

Ser frem til å prøve den, håper den innfrir. :)
 
På en beater/hverdagsklokke som BB ville blitt hos meg, vil tryggheten av at den enkelt kan repareres/bli servet hvorsomhelst trumfe det å betale premium for et in-houseverk med potensielle barnesykdommer.

Dette har jeg lurt litt på! Er det slik at det er "enklere" (altså at det er flere som kan gjøre det) å sende klokker med ETA-verk på service? Det virker jo veldig logisk, men ettersom jeg er relativt fersk, og ikke har hatt behov for å sende noe til service har jeg ingen erfaringer med dette. Og vil det være billigere?
 
Vurderer sterkt Tudor Black Bay 36 når den kommer, og har derfor et par spørsmål ang. urverk, kvalitet, service osv.

Jeg ser at mange er litt skuffet over at den har et ETA 2824-urverk, og ikke er in-house (forståelig nok). Men hva kan man egentlig vente seg av et slikt urverk? Med det mener jeg særlig kvalitet og hvor lenge jeg kan forvente å ha den? Kanskje litt vanskelig formulert, men jeg har inntrykk av at man må opp på et visst kvalitets/pris-nivå før man får en klokke som vil vare "for alltid"?

For øyeblikket har jeg en Sub og en LLD, og selv om jeg er strålende fornøyd med begge mener jeg kvalitetsforskjellen er stor. Dette skulle i grunn bare mangle mtp prisforskjellen, men hva vil jeg egentlig kunne forvente av Tudor? Vil det være en svært merkbar forskjell til "storebroren"? Med det tenker jeg spesielt på lenke og finish på kassa.

Videre er jeg også litt usikker på størrelsen på klokken. For øyeblikket tror jeg 36 mm vil være stilig, men jeg har en tendens til å være veldig ubesluttsom og skifter ofte mening fort. Derfor er det kjedelig om den faller veldig i verdi i løpet av et år, men har inntrykk av det det ofte er litt vanskeligere å selge klokker i denne størrelsen. Er det noen som har en idé om hva jeg kan forvente meg her?

Takk for svar :)

En fordel du vil kunne oppleve med at det er ETA2824 urverk i klokken, er at det et enkelt (robust!) og greit urverk å få service på. Det består av standard deler som produseres i stort antall. Dermed unngår du de "skrekkeksemplene" med eiere som i verste tilfeller må sende klokken bort på service i flere måneder. Dette vil bli en klokke som "enhver dyktig urmaker" kan gi god behandling!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
En fordel du vil kunne oppleve med at det er ETA2824 urverk i klokken, er at det et enkelt (robust!) og greit urverk å få service på. Det består av standard deler som produseres i stort antall. Dermed unngår du de "skrekkeksemplene" med eiere som i verste tilfeller må sende klokken bort på service i flere måneder. Dette vil bli en klokke som "enhver dyktig urmaker" kan gi god behandling!

8

Ser at det er flere som beskriver dette urverket som "robust". Hva innebærer det? Mange spørsmål her nå, hehe :)
 
Vurderer sterkt Tudor Black Bay 36 når den kommer, og har derfor et par spørsmål ang. urverk, kvalitet, service osv.

Jeg ser at mange er litt skuffet over at den har et ETA 2824-urverk, og ikke er in-house (forståelig nok). Men hva kan man egentlig vente seg av et slikt urverk? Med det mener jeg særlig kvalitet og hvor lenge jeg kan forvente å ha den? Kanskje litt vanskelig formulert, men jeg har inntrykk av at man må opp på et visst kvalitets/pris-nivå før man får en klokke som vil vare "for alltid"?
Takk for svar :)

Kostet vel 250 kr for 30 år siden. Brukt hver dag av min far som var bonde og sveiser. Så det er vel prisnivået en må opp på for å få et ur som varer for alltid.
Hva ETA 2824 angår så er vel det symbolet på bekymringsløst maskineri.
 
Hvorfor går noen med klokken på innsiden av håndleddet? Virker som en merkelig vane på meg. Noen her som gjør det?
 
Det kan jo være mange grunner. En del dykkere gjør det fordi det er enklere å sjekke hva klokka er uten å måtte vri så mye på armen. Noen gjør det kanskje fordi de synes det er enklere å diskret sjekke hva klokka er i møter etc. Noen gjør det kanskje fordi du enkelt kan se hva klokka er når du kjører bil - det finnes sågar en Omega Chronostop som er laget for dette formålet, hvor urskiven er dreid med 45 grader.
hUvhetN.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar og Consigliere