Klokkecafé – løst og fast om klokker

Skikkelig praktisk med 60-sekunders kronograph med flyback! Får litt riper i plexiglasset ved å ha klokken feil vei. Og, 90 grader, ikke 45 @HadronCollider :)

DSC_0501.jpg
 
Hvorfor går noen med klokken på innsiden av håndleddet? Virker som en merkelig vane på meg. Noen her som gjør det?

Jeg leste en gang om at dette stammet fra 2're Verdens Krig. Det var Quisling som hadd introdusert "Ny Tid"-bevegelse for det nye Nazi-norge. Som en stille protest mot dette, ned med Quisling og Nazistene, ble klokken snudd ned.Jeg husker at min farfar av og til gikk med klokken ned. Det kan nok ha hatt noen andre "fordeler" også.

8

(PS: Tro om noen nazi-filtre fanger opp og svartelister TS nå?)
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Jeg leste en gang om at dette stammet fra 2're Verdens Krig. Det var Quisling som hadd introdusert "Ny Tid"-bevegelse for det nye Nazi-norge. Som en stille protest mot dette, ned med Quisling og Nazistene, ble klokken snudd ned.Jeg husker at min farfar av og til gikk med klokken ned. Det kan nok ha hatt noen andre "fordeler" også.

8

(PS: Tro om noen nazi-filtre fanger opp og svartelister TS nå?)

I mine foreldres ungdom var det visstnok også vanlig å "snu klokka" for å vise at man hadde fast følge.
 
Er litt inne på tanken om å selge unna nærsagt rubb og rake også heller vente og se hva jeg får lyst på. Spørsmålet er om noen vil kjøpe alt.

Erfaringer fra noen som har solgt seg kraftig ned og sittet igjen med 1-2 klokker?
 
Er litt inne på tanken om å selge unna nærsagt rubb og rake også heller vente og se hva jeg får lyst på. Spørsmålet er om noen vil kjøpe alt.

Erfaringer fra noen som har solgt seg kraftig ned og sittet igjen med 1-2 klokker?
Leker litt med samme tanke selv. Har ikke den store samlingen, men Daytona er allerede ute og suben lever farlig. Tror nok det er mye lettere å selge samlingen enkeltvis enn samlet :)
 
Breguet type XXI 3817 må vel være en av de fineste kronografene på markedet for tiden:)
Breguet-Type-XXI-3817-watch-3.jpg


http://www.ablogtowatch.com/breguet-type-xxi-3817-watch/
Jeg liker også at den har sentralt plassert minuttviser på kronografen noe som gjør det mye lettere å lese av enn minutter på subdial IMO. Jeg har det på en quartz kronograf og har savnet det på mekaniske kronografer. Kommer i farten ikke på hvilke andre mekaniske kronografer som har sentral plassert minuttviser på kronografen.

Er det forresten noen med litt kjennskap til Breguet som kan fortelle meg forskjellen på XX, XXI og XXII? Er dette bare en modellbetegnelse eller beskriver det noe mer? Jeg ser at for eksempel betegnelsen XXI brukes for flere forskjellige modeller.
 
Redigert:
Breguet type XXI 3817 må vel være en av de fineste kronografene på markedet for tiden:)
Vis vedlegg 6350

http://www.ablogtowatch.com/breguet-type-xxi-3817-watch/
Jeg liker også at den har sentralt plassert minuttviser på kronografen noe som gjør det mye lettere å lese av enn minutter på subdial IMO. Jeg har det på en quartz kronograf og har savnet det på mekaniske kronografer. Kommer i farten ikke på andre mekaniske kronografer med sentral plassert minuttviser på kronografen men det finnes helt sikkert.

Er det forresten noen med litt kjennskap til Breguet som kan fortelle meg forskjellen på XX, XXI og XXII? Er dette bare en modellbetegnelse eller beskriver det noe mer? Jeg ser at for eksempel betegnelsen XXI brukes for flere forskjellige modeller.

Så vidt meg bekjent er disse betegnelsene kun relatert til kassestørrelse;

XX - 39mm
XXI - 42mm
XXII - 44mm
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban og Grendel
39mm blir lite på en klokke som har så mye detaljer og visere. Den bør være 44 eventuelt 42mm.

Virkelig flott!
Er det GMT som er ved 3?
Er det noen som vet om den kan stilled separat?

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
39mm blir lite på en klokke som har så mye detaljer og visere. Den bør være 44 eventuelt 42mm.

Virkelig flott!
Er det GMT som er ved 3?
Er det noen som vet om den kan stilled separat?

8

Det står at det er en "synchronized 24-hour hand which operates as an AM/PM indicator", da tolker jeg det dithen at det ikke er en Gmt som kan stilles separat.
Jeg ser for meg at 42mm må være akkurat passe på denne:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg liker de tydelige tallene. Elegant å få det til så fint. Faktisk så minner de meg litt om Breitling. Det er jo ikke noe negativt med det!


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Takk. Sjelden noen ser på armen min - med ett unntak; 114060 på knalloransje Everestreim. Omtrent alle glor - omtrent som vi menn ser på cleavage. Vi tror ikke dama merker at vi ser, men det gjør de. Og, jeg merker at alle glor på Everestreima. Jeg vil muligens slite mer hvis folk glor på LB like ofte som på den oransje gummireima...

Flyttet meg hit for å unngå for mye off topic. Oransje gummi er kanskje enda mer blikkfang da, men på en annen måte om du forstår hva jeg mener. LB er mer bling og skriker Rolex. Jeg diskuterer gjerne klokker, men helst bare med de som lider av samme sykdom :) Vurderer å skaffe meg en blå Everesr til BLNR. Tror det blir en fin kombo til sommeren. Spørsmålet er om jeg skal gå for clasp eller pin buckle. Fungerer humidity funksjonen på clasp med Everestrem?
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum