Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det ligger en tråd her en eller annen plass, hvor dette er utførlig diskutert.
Tror konklusjonen var at det omtrent kun var Seiko - og knapt nok de - som var 100% inhouse. Men tipper det går an å lete frem tråden ved å søke litt.

Sant nok. En undersøkelse sånn hadde vært veldig omfatende.
Seiko lager alt selv: Til og med krystallene og det er ultra sjelden.
Rolex importerer krystalene(som de andre) men også de viserne hvis jeg husker riktig. Men det har lite betydning nå.
De hadde en god del underleverandør før i tiden og kjøpte dem senere før de åpnet sin stor manufaktur i 2012.

En god del varemerker kjøper også sine -escapements- og -balance-springs- : Sånn er det oftere.
Men man må også forstå at en del får til og med de urverk delene laget på andre plasser.
Kassene kan bli laget av andre varemerker som Fricker i tyskland: Før i tiden laget de kasser for Oris, Marathon etc...
Panerai har fortsatt en del leverandører også: De har brukte Soprod i lang tid før de ble in-house på urverk.
Da når Nomos sier at de fins kanskje bare 20 varemerker som lager "alt" under ett tak: De har sikkert rett.
 


Jeg har vært borti denne diskusjonen før, og jeg tror dere ser dere litt blinde på at hvis ikke hvert eneste atom i klokken kommer fra den samme fabrikken, så er det ikke in-house. Hvis de designer og produserer urverkene sine selv så er det in-house nok for meg, selv om metallet i skruene i utstyret som raffinerer oljen er kjøpt inn fra noen andre.

Det jeg egentlig lurte på var om det virkelig er så få som produserer in-house i samme grad som Nomos.
 
Jeg har vært borti denne diskusjonen før, og jeg tror dere ser dere litt blinde på at hvis ikke hvert eneste atom i klokken kommer fra den samme fabrikken, så er det ikke in-house. Hvis de designer og produserer urverkene sine selv så er det in-house nok for meg, selv om metallet i skruene i utstyret som raffinerer oljen er kjøpt inn fra noen andre.

Det jeg egentlig lurte på var om det virkelig er så få som produserer in-house i samme grad som Nomos.

Nei... Urverk design og konstruksjon+ det samme for kassen&tallskive er nok in-house for meg også.
Men som jeg sagt "En undersøkelse sånn hadde vært veldig omfattende."
Og siden "En god del varemerker kjøper......" kan vi tenker oss at: Ja det fins få varemerker som samler alt under samme tak.
Damasko gjør alt under samme tak: Til og med sin -hairspring- og escapement. Nomos gjør det også.
Men som sagt, veldig få gjør det.
Og "20 stykker" som Nomos sammeligner seg med, er sikkert sant.
http://www.nomos-glashuette.com/nomos-glashuette/workshops/the-nomos-swing-system/
 
Prøvde meg på samme spm i Helson-tråden uten noe respons. Prøver meg derfor her istedet:

Er Helson Sharkmaster 600 en utgått modell? Noen som vet når ble denne isåfall ble tatt ut av sortimentet?

600-1.jpg

(Ikke mitt bilde)
 
Prøvde meg på samme spm i Helson-tråden uten noe respons. Prøver meg derfor her istedet:

Er Helson Sharkmaster 600 en utgått modell? Noen som vet når ble denne isåfall ble tatt ut av sortimentet?

600-1.jpg

(Ikke mitt bilde)

Ja det ser ut som den er utgått. Har ikke sett den på Helson nettsiden i en god stund. Når gikk den ut: Vet jeg ikke...

Den kom ut i 2012.
 
Kom over nokså trist klokkelesestoff på i aften. Kjente faktisk at jeg ble dårlig :(
Hvis damen hadde gjort dette mot meg, hadde veien vært lang for å få tilliten tilbake! :eek:


My girlfriend[22f] ruined my 50k watch and I don't know if I can forgive her

First off, I want to appologize for all the errors I'm sure this post will have.

I am literally shaking right now and can't handle myself. A little background. My biggest hobby and a decent source of my income is from collecting/buying/selling/trading vintage watches. I spend most of my free time doing this. My favorite watch and prized possesion is a 70s Rolex Sea Dweller DRSD with a unique/valuable dial. Not sure if this is important to anyone, but maybe some people will understand why I'm so upset by this. I saved up for a while and spent years trying to find this watch. It is all original and was sold by Tiffany & Co when they had a relationship with Rolex. It has Tiffany & Co printed in small letters on the dial, which is one of the main reasons it's so valuable.
None of the parts have been replaced or refinished and it is in great condition.
Because of this, it looks quite old and doesn't really look like the stereotypical nice watch. The bezel is very faded, the dial is aged and has changed color, the case has never been polished so all the scratches can be seen. It looks like an old beat up watch. I was on a work related trip to Huston, and my girlfriend texted me saying she had an amazing birthday surprise for me. I thought maybe she had a fun day planned or had found some cool old watch parts or something.
I never expected what she had done.

I got home and she sat me down all excited and gave me a wrapped up gift box. I opened it up and it was vintage Rolex box, and I was really surprised and excited because she knows what my hobby is and I figured she got me some cool watch parts or maybe she just put the present in the vintage box knowing that I'd like it. I opened up the box and discovered that it was my vintage DRSD, my prized possesion. Except it wasn't. She had taken it to a local Jeweler and "restored" every bit of it.

The case was shiny and polished, the bezel was replace, and worst of all the dial was refinished. She had also gotten the caseback engraved with "OP and Girlfriend" and our anniversary date.
The dial is by far the most expensive part of the watch, and only because it was all original/untouched and had the tiffany dial. A refinished dial is pretty much worthless. All and all, the watch is now worth maybe 10k now. I immediately broke down.
I didn't even know what to say. My prized possesion that took me years to aquire is ruined. I don't even know what to do.
She thought I'd be really happy that the watch looked "new" again.

I understand that she was trying to do something really nice, but I am so upset by this. I'm not sure I can remain with her after this. Not just because the watch is destroyed though. Vintage watches are a huge part of my life, and something I talk about all the time. I have told her a million times that the value is because it's all original. That the dial should never be redone, etc. She has even asked me why I didn't get them fixed up to look like new, and I explained countless times that doing that would ruin the watch and destroy the value. I feel like she just didn't listen to a single thing I've told her.
Like every time we've talked about it she just tuned me out and nodded her head. I can understand if she doesn't care about my hobby but I feel really hurt that she just ignored everything I've told her.

She is really fashion, and even though I'm not interested in it I still listen to what she says and have a basic understanding of certain fashion rules, styles, etc. For example. If I wear X with Y that doesn't go together, she'll say "Ugh OP I told you a million times that you can't wear X with Y" I actually listen to her and take an active interest in what she's trying to say, and don't just ignore and nod my head. Not because I care about it, but I care about her and want to be supportive of her hobbies.

I really don't know what to do. I get what she was trying to do, but it ruined my favorite watch and basically shows that she never once listened to a word I said. I really don't think I can stay with her after this. I guess I'm looking for a way to explain this to her without just coming off like I'm mad that it's worthless now. I want to explain that I'm upset that she tuned out every word I've told her about my hobby.

tl;dr: Girlfriend "restored" my favorite vintage watch and pretty much destroyed it.
 
Stilig @Edzilla! Mye tøff RM og Lange.

Ser at det er sneket inn en MB&F der. Dere fikk ikke klådd på en Leagacy Machine også, vel?

MB&F er for viderekommende @Santos-Dumont :cool:
Var dessverre bare Horological Machine No.6 (HM6) ‘Space Pirate’ vi fikk teste fra MB&F. Men om 17 dager skal jeg tilbake, å da er det fokus på Greubel Forsey.
 
Redigert av en moderator:
Kom over nokså trist klokkelesestoff på i aften. Kjente faktisk at jeg ble dårlig :(
Hvis damen hadde gjort dette mot meg, hadde veien vært lang for å få tilliten tilbake! :eek:

Dessverre det ser ut som urmakeren var enda dummere enn damen: Hvis en urmaker vet det ikke, burde han driver med pølser...
 
@Paragrafen - sann historie eller ikke, men lærte i hvert fall at det faktisk finnes Tiffany-signerte DRSD :)
IMG_0390.JPG

Var det ikke sånn at Rolex fikk en del distribusjon gjennom Tiffany og når Tiffany startet å trykke sin logo på Rolex tallskivene uten samtykke fra Rolex, da rolex avsluttet sammarbeidet med det samme? Det ble veldig få Tiffany Rolex egentlig.
 
Redigert av en moderator:
21mm høyde på 8000-meteren blir vel topptungt i mine øyne.

Men såvidt over 15 lapper for lillebroren ferdig fortollet, inkl. begge tilvalgene, er vel ingen upris; og således noe jeg seriøst vurderer.
Særlig når jeg ser at ny PloProf koster 13k USD.. :eek:

Basert på? Kvarts oljefylt 12000m klokker? Oljen gjør at de kan bli slank.
Rolex sin 12000m er prototype 51,4X28,5mm.
Skal du ha slanke klokke er ingen 8000m for deg..
En 1000m er greit nok i massevis for dykking men 8000m gir deg en soliditets garanti du finner ikke på andre plasser.
 
Basert på den Orienten jeg har på hånda as we speak, som bygger 16,9mm.
Jeg konkluderte med det samme som deg, at 8000m bygger for høyt - for meg. Man må kunne bruke den i hverdagen, og over 2cm klokke på armen ville bare medført at jeg ble hengende fast mer enn nødvendig, evt. skadet meg selv eller klokken.
Tipper 6000meteren har soliditet nok i bøtter og spann for den gjennomsnittlige verdensborger uansett, være seg h*n er nordsjødykker, klatrer på Mt. Everest eller deltar i krigssoner.

Min Citizen Promaster 1000m "Autozilla" er 19mm tykk: Greit det.

Men hverdags klokke trenger ikke å bli en tykk dykkerklokke, klart det. Disse er skapt for dykking: Ikke for å "rydde i skuffene"...
Når jeg ser den bak kasse på den 8000m, tenker jeg at den skal senke seg litt i huden og føles mer som 18-19mm enn 21mm.


Jeg ser på den som en god dykkerklokke som skal tåle alt mulig når man trenger noe "rock-solid"
Ikke som noe hverdags greie for alle...
Men for min del kunne jeg bruke min Autozilla hver dag uten problem: Den er fullstendig i titanium, til og med de custom lugs og lenker, lett for størrelsen og sitter veldig bra på håndledden.