Klokkecafé – løst og fast om klokker

Burde være litt mer fart i denne tråden imo... :p
Bumper med et spørsmål, kan velge meg en Seiko fra Opturas sortiment(ikke Maurice dessverre). Regner med at jeg velger meg en skx007, da jeg er en fattig elev(og russ). Noen som har noen sterke innvendinger mot dette? Litt kjipt å bruke et så stort avslag på en slik lavbudsjettsklokke, men er så vidt jeg har forstått en fin beater.

Kjenner ikke Optura og hva de fører men SKX007 (og 009, 779, 781) er bankers valg og gode robuste flotte badebeaters!

@Jon Ali råflotte ur, men ditt poeng ville nok komme bedre frem med kamera på stativ :)
 
Redigert av en moderator:
Hei.

Finnes det noe man kan bruke for å pusse klokker selv? Uten å kjøpe noe pussemiddel. Skal brukes for å fjerne litt skitt,samt å få litt mer "sine" på kassen og lenken.


God helg!
LasH.
 
Noen som kjenner til denne?

957422d1359763997-what-seiko-citizen-do-you-have-mail-seiko-5-sports-automatic-srp277k1-1205-17-citytime86@11.jpg


Modellnavn SRP277. Urverk 4R36. Samme som sitter i den nye Monsteren.

For meg ser dette ut som en oppgradert versjon av denne:

snzg15k1b.jpg


SNZG115

Prisen er som kjent ikke noe å si på :)
 
Hørte på jobb idag at Longines skal nå begynne å lage LLD uten dato igjen. Lukter inflasjon... :p
 
I forbindelse med artikkelen her inne så må jeg få sagt at teknologien bak HYT er utrolig fascinerende. Dette er utvikling jeg ikke har noe imot. Så lenge vi holder oss mekaniske;). Størrelsen på uret og designen blir dog litt mye for meg personlig men ser veldig frem til hva mer disse gutta kommer med etterhvert.
[video=youtube;Aw-BIlmMFb0]http://www.youtube.com/watch?v=Aw-BIlmMFb0[/video]
 
@JoLu Så posten din i explorertråden tidligere i dag på TRF, og anmeldelsen du linket til var så godt skrevet at jeg reposter den her på TS også. Føler "Douglas" treffer fullstendig hva jeg selv tenker og føler om denne lille vidunderklokken fra Rolex.

Når skal exploreren din få service forresten? Tror ikke den trives godt i skuffen, den vil nok ut på tur igjen... :p

(kaller @Chronodiver inn her også, tror han vil like å lese igjennom denne, han har jo hatt til tider kraftige tilfeller av explorerfeber han også). :)
 
Redigert av en moderator:
Hvor er det billigst å handle oem IWC remmer online?:)

Har inntrykk av at det blir billigst å bestille disse hos AD i norge. Jeg betalte rundt 2500kr for rem + pin buckle til en 7 days fraktet hjem fra Ottern i Stavanger. Har letet rundt på nettet og ikke funnet noen med særlig utvalg eller priser som kan matche dette.
 
(kaller @Chronodiver inn her også, tror han vil like å lese igjennom denne, han har jo hatt til tider kraftige tilfeller av explorerfeber han også). :)

Takker for den. Interessant lesning, Explorer er og blir noe av det ypperste for meg hva design og funksjon angår.

Over til noe helt annet; nettopp pløyd gjennom katalogen Nomos var så hyggelig å sende meg. Ingen dressklokkemann som sagt men for et produkt de leverer!!! Mektig imponert, rett og slett. Klassiske, enkle linjer tilsynelatende veldig bra kvalitet til priser ingen kan klage på. Jeg likte spesiellt godt Zurich og Tangomat GMT.

tangomat_gmt_front_z1.png

Her Tangomat. Flott løsning på GMTen!
 
Redigert av en moderator:
........................

Over til noe helt annet; nettopp pløyd gjennom katalogen Nomos var så hyggelig å sende meg. Ingen dressklokkemann som sagt men for et produkt de leverer!!! Mektig imponert, rett og slett. Klassiske, enkle linjer tilsynelatende veldig bra kvalitet til priser ingen kan klage på. Jeg likte spesiellt godt Zurich og Tangomat GMT.

tangomat_gmt_front_z1.png

Her Tangomat. Flott løsning på GMTen!

Leste nylig om Nomos i et tysk klokke blad. De kjøpte den gamle stasjonsbyggningen i Glasshütte og kjører store deler av produksjonen derfra. Han som started Nomos i 1990 var ikke urmaker utdannet. Han var mer eller mindre som oss her på sonen, sykelig opptatt av arbåndsur. Men han hadde klare visjoner om hvilket grafisk uttrykk et armbåndsur skulle formiddle og startet like godt opp egen produksjon. I starten gikk det hovedsakelig i ETA verk, men etter hvert ble det også utviklet egne in-house verk. Idag går det visstnok i en blanding av modisfiserte ETA verk og in-house verk og de er rundt 100 ansatte.

Som journalisten i det tyske Armband Uhren skriver: "Man trenger ikke være en av de store gutta med flere hundre ansatte for å lage in-house kvalitets ur".

En liten morsom ting: På bildet av Nomos sitt bygg i dette tyske bladet kan man se et skilt over en dør. Hvis jeg husker rett så står det: Fabrikkutsalg. Spennende :) Glasshütte står på besøksplanen i uke 41 :D

Frode.
 
Jeg har faktisk vært i Glashütte, men hadde ikke mulighet til å stikke innom. Var med et sykkelritt og hadde studert løypeprofilen, men ikke navnene på byene vi syklet gjennom, så plutselig var vi i Glashütte! Hadde naturligvis ikke anledning til å stoppe, men reiser gjerne tilbake en annen gang.
 
Glasshütte står på besøksplanen i uke 41 :D

Frode.

Ta kontakt med @rsvei hvis du trenger noen tips. Han holdt et flott foredrag på NURK for en tid tilbake etter at han og en gjeng kompiser hadde vært på pigrimsreise til Glashütte...
 
Redigert av en moderator:
I starten gikk det hovedsakelig i ETA verk, men etter hvert ble det også utviklet egne in-house verk. Idag går det visstnok i en blanding av modisfiserte ETA verk og in-house verk og de er rundt 100 ansatte.

Som journalisten i det tyske Armband Uhren skriver: "Man trenger ikke være en av de store gutta med flere hundre ansatte for å lage in-house kvalitets ur".


Frode.


Ingen av urverkene til Nomos er inhouse i tradisjonell forstand. Urverkene er teknisk basert på ETA/Peseux 7001, men Nomos lager mesteparten av delene og setter sammen urverkene selv. I tillegg lager de alle modulene selv, f.eks dato modul som ligger som en ring rundt urverket, automatisk opptrekks modul, verdenstid...

Alpha - håndopptrukket
Beta - håndopptrukket og dato
Gamma - håndopptrukket og gangreservemåler
Delta - håndopptrukket, gangreservemåler og dato
Epsilon - automatic
Zeta - automatic og dato
Xi - automatic og verdenstid

Inhouse er ikke et juridisk begrep, men en normal tolkning er et urverk som både er utviklet og produsert av fabrikken som også setter navnet sitt på urskiven.
 
Normal iflg hvem?

Tror nomos sine urverk er like mye "inhouse" som veldig mye annet.

Hvilke andre klokkemerker med klonede ETA urverk vil du si er "inhouse"?

Nomos bruker konsekvent ordet "manufaktur" fordi de lager urverkene selv, men bruker ikke ordet "inhouse" fordi urverkene teknisk sett er basert på ETA.