Klokkecafé – løst og fast om klokker

IMG_8203_zpsae339536.jpg


Hyggelig mini-gtg med @Tom Henriksen idag der dykkerur med skrudd krone og sort skive stod i fokus:D

Av alle herlighetene som ligger der må jeg si det er Tudor Pelagos som popper frem mest. :)
 
Redigert av en moderator:
Har et spørsmål jeg lenge har undret over: Hvis man bruker kronografen på en mekanisk klokke, vil gangreserven gå tom raskere?
 
Har et spørsmål jeg lenge har undret over: Hvis man bruker kronografen på en mekanisk klokke, vil gangreserven gå tom raskere?

Ja, hvis du har kronografen gående kontinuerlig.

Hvis du derimot stopper kronografen før gangreserven er tom så vil det ikke ha noe å si.

Hovedfjæren ligger jo spent opp inne i sitt hus/tannhjul (er opplært på engelske begreper så er ikke helt stabil på alle norske dele-navn) og dette tannhjulet beveger seg ikke raskere rundt dersom kronografen er koblet inn. Det betyr derimot at det vil være mer motstand i verket og derfor vil klokken stoppe tidligere dersom kronografen går når gangreserven nærmer seg slutten.
 
Redigert:
Nokon her som har erfaring med shinola? Har fulgt litt med på dei, og syns dei har veldig stilig design, om enn kanskje litt vel store klokker. Virkar som om det er kvalitet, så trur det kan verta bra viss/når dei tar steget til mekaniske urverk.

@Time_Crisis - ingen erfaring nei, men liker det de "solgt inn" på Instagram og det jeg fått lest på forum rundt om.
De er absolutt med på listen og inne i varmen når det blir mekanikk i kassene
 
Redigert av en moderator:

@akr

Fra en samler og Zenith-fantast synspunkt er dette fullstendig uforståelig. Noe som bare kan bety at dette er en markedstilpasning som ikke er myntet på samlere og fantaster. Det handler vel om å posisjonere seg i markedet, og innse at ikke Zenith er en "high-end" produsent, men en konkurrent til for eksempel Omega, som har billigere innstegsmodeller enn Zenith.

Det som er fullstendig uforståelig i denne sammenhengen er at de beholder det samme serienummeret for det Selita-baserte urverket som om det skulle sitte et Elite-urverk i den - 685. Det samme serienummeret for urverk har eksistert i i hvert fall 10 år, men Elitevarianten er mye tynnere selv om det ligner ellers. For samlere er dette helt uforståelig, og veldig vanskelig å forholde seg til.

Zenith gjorde forøvrig det motsatte på 90-tallet. Rainbow Diver-modellen deres kom først med ETA-urverk, før det ble byttet ut med et Elite-urverk av eget manufaktur. Gjett hvilken modell som er ettertraktet på bruktmarkedet. :p
 
Redigert av en moderator:
@akr

Fra en samler og Zenith-fantast synspunkt er dette fullstendig uforståelig. Noe som bare kan bety at dette er en markedstilpasning som ikke er myntet på samlere og fantaster. Det handler vel om å posisjonere seg i markedet, og innse at ikke Zenith er en "high-end" produsent, men en konkurrent til for eksempel Omega, som har billigere innstegsmodeller enn Zenith.

Det som er fullstendig uforståelig i denne sammenhengen er at de beholder det samme serienummeret for det Selita-baserte urverket som om det skulle sitte et Elite-urverk i den - 685. Det samme serienummeret for urverk har eksistert i i hvert fall 10 år, men Elitevarianten er mye tynnere selv om det ligner ellers. For samlere er dette helt uforståelig, og veldig vanskelig å forholde seg til.

Zenith gjorde forøvrig det motsatte på 90-tallet. Rainbow Diver-modellen deres kom først med ETA-urverk, før det ble byttet ut med et Elite-urverk av eget manufaktur. Gjett hvilken modell som er ettertraktet på bruktmarkedet. :p


@Santos-Dumont

Jeg forstår behovet for billigere inngangsmodeller for å skaffe nye tilhengere, som gjerne oppgraderer til de mer eksklusive modellene gjennom sitt livsløp, det ER nemlig mye å putte 35 000+,- i et ur for mannen i gata.

Det jeg dog mener ikke er så lurt med denne strategien er at "alle" andre produsenter gjør store nummer ut av sine egenproduserte urverk, og denne markedsføringen treffer nok videre enn den lille kjernen med klokkeidioter. Det å da gå helt andre veien ser jeg som vanskelig fra et markedsføringsperspektiv, og merkeverdien kan fort forringes hvis/når det blir kjent at Zenith heller kjøper andres billigere urverk enn å produsere disse selv. Spesielt hvis det er litt i skjul (ref. ditt poeng med 685-elite), og kun handler om å selge billigere ur.

Vi får se hvordan det spiller seg ut de neste årene..
 
Redigert av en moderator:
@Santos-Dumont

Jeg forstår behovet for billigere inngangsmodeller for å skaffe nye tilhengere, som gjerne oppgraderer til de mer eksklusive modellene gjennom sitt livsløp, det ER nemlig mye å putte 35 000+,- i et ur for mannen i gata.

Det jeg dog mener ikke er så lurt med denne strategien er at "alle" andre produsenter gjør store nummer ut av sine egenproduserte urverk, og denne markedsføringen treffer nok videre enn den lille kjernen med klokkeidioter. Det å da gå helt andre veien ser jeg som vanskelig fra et markedsføringsperspektiv, og merkeverdien kan fort forringes hvis/når det blir kjent at Zenith heller kjøper andres billigere urverk enn å produsere disse selv. Spesielt hvis det er litt i skjul (ref. ditt poeng med 685-elite), og kun handler om å selge billigere ur.

Vi får se hvordan det spiller seg ut de neste årene..

En interessant tanke.
Rolex har i lang tid laget sine egne urverk. Vel, Daytona er Zenith i bund og grund.
Omega har sine egne CoAxial og andre modifiserer mer eller mindre ETA. (Det vanligste, ettersom jeg har fortstått, er å sette på et eget navn/caliber nummer.)

Det er nok viktigst med markedsføringen. James Bond konverterte til Omega med suksess. Omega har nok solgt mer som følge av James Bond enn Rolex. Det var alt annet enn suksess da han begynte med BMW. Tross alt, BMW er langt mer tilgjengelig for massene enn Aston Martin....

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Sikkert en del som har sett dette nå, men dette er ganske interessant!

Morsomt å se hvor mange klokker man kan gjenkjenne kun på hendene:
Watch-Hands-Row-2.jpg