Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg har handlet noe på timezone.com. Dette har vært greie folk. Hvordan det er med Panerai vet jeg ikke. Det var også klokker i en betydelig lavere prisklasse. Jeg tror det har ligget på ca 5000 og nedover.

8
 
Kom over et flott alarmur på IG i dag, fra Eterna, og ble nesten øyeblikkelig forelsket. Helt til jeg leste at det var et opplag på 70 stykk...:rolleyes:
image.jpeg

http://www.timeandwatches.com/2016/08/eterna-1948-for-him-reveil.html?m=1
 
Hei!

Noen som har noen erfaringer fra skywatches? Hentet nettopp min nye SKX009J, men klokken kom uten boks selv om jeg valgte det alternativet som "shipping method". Syns det er merkelig at den i utgangspunktet kan bestilles uten boks?
 
Jeg bestilte en Seiko srp773 fra Skywatches, krysset av og betalte for rask frakt og orginalboks, og da var det akkurat det jeg fikk :) Synes det høres rart ut at de ikke gjør som CW og sender i universalboks hvis ikke noe annet er spesifisert..
 
Hei!

Noen som har noen erfaringer fra skywatches? Hentet nettopp min nye SKX009J, men klokken kom uten boks selv om jeg valgte det alternativet som "shipping method". Syns det er merkelig at den i utgangspunktet kan bestilles uten boks?
Har opplevd det samme med Skywatches. Sendte en e-post, fikk raskt svar hvor de beklaget seg og sendte over boks med det samme :)
 
Har falt litt for den gamle Vostoken min igjen, men har lyst å jazze den opp litt med ny bezel. Noen som har erfaringer? Hvor kan jeg kjøpe fra og lignende?
 
Trenger å lufte litt tanker her.
I sommer før jeg skulle på jobb en dag stod jeg og vurderte hvilket ur som skulle få være med meg på jobb, og valget falt igrunn på 1601. Siden den hadde blitt nedprioritert en stund lå den litt på etterskudd med datoen og mangelen på quick-set gjorde at Seiko SNXA21 ble valgt istede. Det er jo to ur i samme gate designmessig uansett. Samme kveld valgte en ufyselig kunde å tømme et ølglass i nakken på meg for så å hoppe på meg, som bl.a. resulterte i sprekk i glass på seikoen, samt noen minimale skader på kassen IIRC (har ikke brukt uret så mye siden). Hardt liv som drosjesjåfør!
Før har jeg brukt 1601'n mye til hverdags, og igrunn ikke tatt noe mer hensyn til den enn jeg gjør med mine andre ur. Det vil da si, jeg er forsiktig med alle mine ur og prøver etter beste evne å unngå ting som kan gjøre skade. Først når jeg kom på den kvelden at det kunne ha vært 1601'n som ble skadet og ikke en 500 kroners Seiko, begynte jeg å få litt betenkeligheter med dette å eie og bruke et ~50 år gammelt ur i grei stand til hverdags. Det som måtte dukke opp av småskader på mine andre ur bryr jeg meg veldig lite om, det er ur som jeg har kjøpt nye og som bærer preg av mitt liv. Hver en liten defekt er min historie. Jeg er sikker på at jeg hadde tenkt det samme om jeg hadde en eller annen dyr BNIB keeper, til og med om det så var en ny DJ. Men dette er altså et ur som har overlevd ~50 år før mitt eie og er i grei stand den dag i dag. Det er ikke min historie frem til dette punktet, og jeg vet ikke helt om jeg kommer til å se på eventuelle småting som måtte sette spor i den som "min historie" fremfor at jeg ødelegger noen annens. Dette er tanker som har satt seg dypt siste tiden, til tross for at den nok har fått seg en refinish for ikke lange tiden siden, så det meste av den gamle historien er nok visket bort.. En ting hadde vært om det var et arvestykke, men det er det dessverre ikke.
Tror kanskje ikke vintage ur er noe for meg, eller kanskje jeg bare har lyst på noe nytt og dyrt jeg ikke har råd til? :confused:
 
Trenger å lufte litt tanker her.
I sommer før jeg skulle på jobb en dag stod jeg og vurderte hvilket ur som skulle få være med meg på jobb, og valget falt igrunn på 1601. Siden den hadde blitt nedprioritert en stund lå den litt på etterskudd med datoen og mangelen på quick-set gjorde at Seiko SNXA21 ble valgt istede. Det er jo to ur i samme gate designmessig uansett. Samme kveld valgte en ufyselig kunde å tømme et ølglass i nakken på meg for så å hoppe på meg, som bl.a. resulterte i sprekk i glass på seikoen, samt noen minimale skader på kassen IIRC (har ikke brukt uret så mye siden). Hardt liv som drosjesjåfør!
Før har jeg brukt 1601'n mye til hverdags, og igrunn ikke tatt noe mer hensyn til den enn jeg gjør med mine andre ur. Det vil da si, jeg er forsiktig med alle mine ur og prøver etter beste evne å unngå ting som kan gjøre skade. Først når jeg kom på den kvelden at det kunne ha vært 1601'n som ble skadet og ikke en 500 kroners Seiko, begynte jeg å få litt betenkeligheter med dette å eie og bruke et ~50 år gammelt ur i grei stand til hverdags. Det som måtte dukke opp av småskader på mine andre ur bryr jeg meg veldig lite om, det er ur som jeg har kjøpt nye og som bærer preg av mitt liv. Hver en liten defekt er min historie. Jeg er sikker på at jeg hadde tenkt det samme om jeg hadde en eller annen dyr BNIB keeper, til og med om det så var en ny DJ. Men dette er altså et ur som har overlevd ~50 år før mitt eie og er i grei stand den dag i dag. Det er ikke min historie frem til dette punktet, og jeg vet ikke helt om jeg kommer til å se på eventuelle småting som måtte sette spor i den som "min historie" fremfor at jeg ødelegger noen annens. Dette er tanker som har satt seg dypt siste tiden, til tross for at den nok har fått seg en refinish for ikke lange tiden siden, så det meste av den gamle historien er nok visket bort.. En ting hadde vært om det var et arvestykke, men det er det dessverre ikke.
Tror kanskje ikke vintage ur er noe for meg, eller kanskje jeg bare har lyst på noe nytt og dyrt jeg ikke har råd til? :confused:

Kjøp en Deepsea. Da er det du eller kunden som knekker, fremfor safiren. :p

Fra spøk til revolver så forstår jeg tankegangen din. Jeg er skeptisk til vintage rett og slett fordi jeg da ikke kan bare "ha den på til alt, alltid"(Forutsatt den økonomiske situasjonen jeg er i pr nå). Ja jeg har flere ur - men fellesnevneren er at alle(sett bort fra Bambinoen pga WR) brukes til alt. Bambinoen gjør opp for sine mangler med å ha en høy ØR(Les: Ølresistanse).

Har ikke tenkt så mye på dette med "overvisking"/ødeleggelse av forrige eiers historie når det kommer til vintage, men ser poenget ditt her også. Tror derimot du heller burde tenke på det som neste kapittel i historien til klokken.
 
Kjøp en Deepsea. Da er det du eller kunden som knekker, fremfor safiren. :p

Fra spøk til revolver så forstår jeg tankegangen din. Jeg er skeptisk til vintage rett og slett fordi jeg da ikke kan bare "ha den på til alt, alltid"(Forutsatt den økonomiske situasjonen jeg er i pr nå). Ja jeg har flere ur - men fellesnevneren er at alle(sett bort fra Bambinoen pga WR) brukes til alt. Bambinoen gjør opp for sine mangler med å ha en høy ØR(Les: Ølresistanse).

Har ikke tenkt så mye på dette med "overvisking"/ødeleggelse av forrige eiers historie når det kommer til vintage, men ser poenget ditt her også. Tror derimot du heller burde tenke på det som neste kapittel i historien til klokken.

Da blir det nok de spinkle armene mine som knekker :rolleyes: Neida, så spinkel er jeg ikke, men hendene mine slutta å vokse lenge før resten av kroppen gjorde det, så jeg er mannfolk på 185-ish med hender ikke mye større enn mamma på 175.. Dette gjør jeg har fått et litt dårlig forhold til kraftige klokker, det ser fryktelig dumt ut på mine lanker..

Men joda, nytt kapittel er kanskje en grei måte å se det på. Tror den skal få seg et lite spa-opphold også får man se hva tankene sier når den returnerer derifra. Kjenner ikke til servicehistorikken, så kanskje det hjelper på å få det i orden (selv om alt later til å fungere fint).
 
Hey people. Kva er tankane dykkar rundt foldespenne på skinnreim? Unngår du då den "knekken" i skinnreima, som kanskje gjer at den held seg lenger? Eller hur?
 
Hadde en ganske ekkel opplevelse på gata i Marbella inatt. Langt fra edru etter lengre tids marinering i gin & tonic var jeg og noen andre på vei for å finne noe å spise. Vi får så selskap av en morsom spansk herremann som var veldig pratsom og klappete på skulderen.

Plutselig merker jeg at klokka mi henger løst og er på vei av lanken. Den sneaky motherfuckeren har altså klart å ta opp låsen og jobbe klokka så godt som av hånda mi uten at jeg registrerte det! Heldigvis fikk jeg er øyeblikks klarhet over meg og fikk bedt ham om å ryke og reise. Men det var en close call.

Hørtes ut som en ekkel opplevelse! Kanskje jeg før neste utenlandsreise skal "investere" i en sånn tråd som Shayetet 13 (IDF) bruker.

EDIT: Så nå at du hadde lenke, da hjelper ikke IDF-cord så mye..

13423394_291332161256576_145236843_n.jpg
 
Hey people. Kva er tankane dykkar rundt foldespenne på skinnreim? Unngår du då den "knekken" i skinnreima, som kanskje gjer at den held seg lenger? Eller hur?
Jepp, remmen holder bedre. En annen fordel er at klokken nok er hakket bedre sikret mot fall ved av- og påtagning.

Selv foretrekker jeg allikevel beltespenne siden det gjør at klokken bygger lavere under håndleddet.
 

Snakket litt om denne med Frank fra Monochrome, som hadde et par karer fra teamet sitt på Collector's Summit'en forrige helg. Fikk inntrykk av at de fleste entusiastene var ganske skuffet over at TAG gikk for 42 mm, og en såpass tykk kasse. Jeg tror de fleste trodde at dette skulle være en klokke som skulle være mer tro mot originalen, men istedet endte man opp med en temmelig moderne nytolkning.

Personlig syns jeg det er et idiotisk valg. Nå gjør TAG såpass mye moderne med Carrera-kolleksjonen, smartklokker etc., så de kunne gjerne gjort nærmest en ren reissue for entusiastene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere