Klokker som andre liker - men ikke du.

Jeg skulle så veldig gjerne ha likt kronografer med subdialplasseringen 6-9-12. Men det gjør jeg ikke. Ennå. Er heller ikke fortrolig med kronografer med bare to subdials som er plassert 6-9 og ikke 3-9. Ennå. Gleder meg til jeg kommer over den kneika og kan sette AP ROO og Breguet Marine Chrono på ønskelista. :D
 
Dessuten har jeg endelig lært at det jeg ikke syntes om i dag, gjerne blir favoritten i morgen.
:)

Det der er et interessant fenomen. Eks:
- Kunne ikke fordra Breitlings modeller utover Navitimer pga "rot" på skive/bezel - nå digger jeg Avenger rått!
- AP skjønner jeg ikkeno av. Selv etter å fiklet på en heil haug på Lyngutts GTG. Men, regner med det er litt som Bob Dylan og Rachmaninoff - plutselig forstår man det bare!
- Expl 1 var topp tre inntil jeg for litt siden plutselig syntes den er litt kjedelig, bevares ei flott klokke, men litt kjedelig.
- Hvorfor vintage? Når du har sett et plexiglass peke oppover som en rakett-pupp er det umulig å ikke få sterke følelser! Tilsvarende med red-sub, what's the fuzz about? Skjønte det ikke utifra bilder, men etter å ha sett en live skjønner jeg det godt!
- Trodde jeg måtte ha en PAM 1950-kasse. Det var også feil, liker nå standard Luminor-kassene best. Gleder meg til PAM510 kommer.
- 216570 var bare rar, nå er den bare, iallefall enn så lenge, priset 5-6' for høyt for mitt budsjett...
- Kjøpte GMT SS, solgte og kjøpte TT. Hmmm. Ikke fordi jeg ikke har råd til helgull, men fordi jeg syntes den er penest. Eller. Har litt med råd å gjøre også. Men, mest utseende.
- osv osv
 
"Quote" Det blir litt som at jeg synes Veyron er noe dritt fordi den vil subbe i fartsdumpene.


"Nerd moment"! Nå har det seg sånn at Veyron har elektronisk høydejusterbare dempere, så fartsdumper er ingen problem. (med mindre du befinner deg i f.eks dubai) hahah, bare tuller litt jeg. Men det er fakta.


Morsom den tråden her.
 
Redigert:
Jeg liker ikke XX

Det er ene og alene pga gangreserve indikatoren.

1) Det er et automatisk urverk.

Det er vel først og fremst på automatiske urverk at denne indikasjon er vesentlig : du trekker opp et manuelt opptrekksverk til du ikke kan mer og da vet du at du har full gangreserve mens du aldri kan vite hvor mye gangreserve du har igjen på et auto verk og trekker du det opp for hånd aner du ikke når du skal stoppe.
 
Tema: The Players Nautilus

Jeg forstår godt Thomas' motforestillinger mot reserveindikatoren. Den ser helt malplassert ut og nytteverdien er også så som så. Kasse, krystall, bezel, lugs, krone etc er perfekt, slik jeg ser det.

De første gangene jeg så denne klokken, på bilder vel og merke, så ble jeg skremt av den rotete skiven. Den kan ved første øyekast se ut som noe en amatør har designet med photoshop. Dato/månefase-komplikasjonen er helt ute av proporsjon i forhold til sekundkomplikasjonen, og så har de kastet på en reserveindikator som ikke passer inn hverken størrelses- eller plasseringsmessig. Dato/månefase er bakhjulet og sekundene er forhjulene på en traktor. WTF? Moods of Norway. Jeg lurte pokker ta meg på om det hele var en spøk. Spurte nettopp kjerringa om hva hun mente om klokken, men av hensyn til The Player skal jeg ikke gjenta det hun sa.

Men - etter at jeg hadde sett litt mer på uret begynte det sakte, men sikkert å gå opp for meg hvorfor tingene er som de er på denne skiven. Slik jeg ser det nå er det nettopp den asymmetriske plasseringen av komplikasjonene som gjør denne klokken så fascinerende. Hadde komplikasjonene vært av samme størrelse og i tillegg vært plassert symmetrisk, så ville jo denne klokken ha vært "just another watch". Og det er den så definitivt ikke.

Til tross for at jeg er no-complication mann må jeg si at dette uret blir vakrere og vakrere hver gang jeg ser det. Man ser ikke skjønnheten i en Picasso første gangen man ser en (gjelder ikke de tidligste verkene), men ved nærmere studier oppdager man (i hvert fall noen) fullkommenheten, sammenhengen, skjønnheten - kunsten.

Dette er kunst! At noen ikke liker det betyr nada. Det er noen som ikke liker Picasso også. Eller Munch. Eller Nerdrum. Eller Chagall. Eller AP;)
 
Den er ikke superdyr i forhold til mye annet, spesielt ikke fra Patek.

Nautilus er en designklassiker på lik linje med møbler, porsche 911 og en del andre ikoner som har bestått de siste 30-40-50 år. Designspråket på Nautilus er absolutt 70talls, men fremstår samtidig ikke "retro" i motsetning til mye annet fra den tidsperioden. Finishen er helt utrolig og spillet i skiven i lys er helt utrolig. Klokken er også utrolig lett og komfortabel, lenken er ekstremt tynn og det er en klokke som ikke er i veien for deg om du bruker den daglig.

Har du råd til å kjøpe en klokke til 100k har du også råd til å bruke den, du må forsøke å se poenget ut i fra en potensiell kjøper sitt ståsted og ikke nødvendigvis ditt eget. En Ferrari gir ikke så mye mening for de fleste av oss heller, men det betyr ikke at det ikke er en bil en kjøper som kan bla opp pengene tør å bruke.

Takk for innspill! Jeg ser selvfølgelig ikke bort fra at den vil vokse på meg, som mange her inne påpeker, men slik det er nå er det ikke en mental balanse mellom kostnad og produkt for min del :)

Som en potensiell fremtidig kjøper av alt mulig tar jeg meg den frihet å se ting fra mitt ståsted :p
 
Det er vel først og fremst på automatiske urverk at denne indikasjon er vesentlig : du trekker opp et manuelt opptrekksverk til du ikke kan mer og da vet du at du har full gangreserve mens du aldri kan vite hvor mye gangreserve du har igjen på et auto verk og trekker du det opp for hånd aner du ikke når du skal stoppe.

Der er jeg ikke enig.

Hele poenget med en PR indikator er for å vite hvor mye reserve du har igjen. På et manuelt opptrekk er det vanskelig etter 20'ish timer, mens på et automatisk urverk vet du den er fulladet når du går med den på handa en hel dag.

Normalt sett kjenner du på friksjonen når et automatisk urverk er fullt oppladet. I tillegg så holder det med 30-40 turns etter at sekunviseren er i gang.
 
Det er vel først og fremst på automatiske urverk at denne indikasjon er vesentlig : du trekker opp et manuelt opptrekksverk til du ikke kan mer og da vet du at du har full gangreserve mens du aldri kan vite hvor mye gangreserve du har igjen på et auto verk og trekker du det opp for hånd aner du ikke når du skal stoppe.

Uenig, så lenge klokka går har jeg ikke nevneverdig behov for å kjenne gjenværende gangreserve på automatklokka jeg har på armen. Derimot er det veldig irriterende at en manuell klokke stopper fordi jeg har glemt å trekke den, og jeg ser stor verdi i å få informasjon om gangreserve når jeg ser på mitt manuelle ur. En annen ting er at gangreserve er et utfordrende element å integrere visuelt på skiva, IMHO :)
 
Panerai. Helt ukjent for meg når jeg ramla inn her, til tross for at jeg har hatt en klokkefetish i mange år. Jeg har forsøkt å se hva dette er for noe siden så mange tydligvis vil ha en, men niks.
Jeg sovner av hvert eneste bilde jeg ser av disse klokkene.
IWC er i en vippeposisjon. Ikke helt sikker på hvilken siden jeg vil ramle ned på.
Sub forstår jeg selv om den er kjedelig i svart fodi den er en klassiker.

Men altså, Panerai skal jeg aldri ha. Hvorfor er det ingen puke smiley her?
 
Panerai. Helt ukjent for meg når jeg ramla inn her, til tross for at jeg har hatt en klokkefetish i mange år. Jeg har forsøkt å se hva dette er for noe siden så mange tydligvis vil ha en, men niks.
Jeg sovner av hvert eneste bilde jeg ser av disse klokkene.
IWC er i en vippeposisjon. Ikke helt sikker på hvilken siden jeg vil ramle ned på.
Sub forstår jeg selv om den er kjedelig i svart fodi den er en klassiker.

Men altså, Panerai skal jeg aldri ha. Hvorfor er det ingen puke smiley her?

Det er ingen puke-smiley her fordi det oppfordres til en hyggelig tone i tråden til tross for dens destruktive natur. Og uenighetene er stort sett om design, men selv disse uenighetene fremstilles i en lystig mobbete tone.

Dette er forsåvidt en generell oppfordring i dette foraet, hvilket som gjør stedet til et så hyggelig sted å være ift andre nerde- og hobbyspesialistforaer. Prøv å post en fornuftig og så godt som mulig beskrevet, men subjektiv, mening om en kabel på hifisentralen... blir jo grisebanket bare ved tenken. Slik er det heldigvis ikke her, også hjelper vi hverandre med å beholde det slik.

Sorry litt OT, tilbake til saken:

Mange som deler ditt syn på PAM i starten, så plutselig skjer det noe med de klokkene som er uimotståelig:) Men, ikke for deg da, for du skal jo aldri ha en PAM.
 
Redigert:
...men hva i all verden!!!??? Her snur jeg ryggen til TS noen timer, og så er det plutselig fullt av troll her!!!!!!! Herre fred.... Jeg legger meg, og håper trollene blir til stein når sola står opp!

...når trollemor har lagt sine syv små troll, og bundet dem fast i halen.....POFF! ;)
 
Mange som deler ditt syn på PAM i starten, så plutselig skjer det noe med de klokkene som er uimotståelig:) Men, ikke for deg da, for du skal jo aldri ha en PAM.

Kan skrive under på at dette skjer meg. Er ikke "der" enda, men er noe med disse "puteklokkene".. ;)
 
Klokkomaniac; her svarer du hva du ikke liker, i en tråd som oppfordrer til det. Det er mange før deg som har sagt lignende ting allerede, og synes ikke du gikk for langt til å være i denne tråden:)

Hva nøyaktig synes du er kjedelig med panerai, og hvilke iwc modeller er der som hindrer deg i å vippe over til fryd og begeistring?
 
Panerai. Helt ukjent for meg når jeg ramla inn her, til tross for at jeg har hatt en klokkefetish i mange år. Jeg har forsøkt å se hva dette er for noe siden så mange tydligvis vil ha en, men niks.
Jeg sovner av hvert eneste bilde jeg ser av disse klokkene.
IWC er i en vippeposisjon. Ikke helt sikker på hvilken siden jeg vil ramle ned på.
Sub forstår jeg selv om den er kjedelig i svart fodi den er en klassiker.

Men altså, Panerai skal jeg aldri ha. Hvorfor er det ingen puke smiley her?

Bortsett fra det med IWC har jeg følt akkurat det samme som deg.

Når det gjelder Panerai så vet jeg ikke helt hva som slo meg, men noe var det. Første gang jeg så og fikk ta på en Panerai ga det meg ingenting. Absolutt ingenting. Etter lang tid her på TS måtte jeg bare finne ut hva og hvorfor Panerai har slike blodfans verden over. Jeg begynte å lese litt rundt på nettet, kikket på bilder av flere modeller og etter hvert fant jeg flere og flere detaljer som jeg kunne like. Men størrelsen, da mann, den var jo så enormt stor. Ganske uaktuell for meg, tenkte jeg.

Etter flere GTG hvor jeg fikk prøve Panerai på armen fant jeg ut at dette var gromt. Fikk lyst til å stikke av med klokka på armen. Da jeg leste historien bak 372 bestemte jeg meg for å se nærmere på den - og det til tross for dens enorme 47mm. Ferden gikk til Bjerke og jeg fikk prøve den på armen. 47mm var plutselig helt greit. Jeg var solgt. Og det samme var klokka.

Det går ikke en dag uten at jeg enten har den på armen eller kikker på den i boksen. Den blir vakrere og vakrere hver gang jeg ser på den. Den blir hos meg.

Bli med på et GTG en gang. Du skal få tafse og prøve alt du vil. Kanskje du en dag innser at du aldri skal si aldri;)
 
Jeg liker ikke Paneriai

Jeg har prøvd, men evner ikke å like de.

jeg liker ikke:
størrelsen. 45-49mm er litt for stort.
Lugsize. 24mm reim er for bredt.
buckle-size. På undersiden av hånden blir låsen for brei den og.
Kurvet glass. Kurvet glass på store ur ser ut som en oppned suppeskål.
ETA-verk. Er udekorert 6497 i en klokke til 20-25k er svindel.

Me ikke hør på meg, jeg liker jo Hublot
 
Så... Dekorerte ETA-verk er verdt x 3 av panerai sine priser?
Hehe.. Den pasningen plasserte du godt;)