Tema: The Players Nautilus
Jeg forstår godt Thomas' motforestillinger mot reserveindikatoren. Den ser helt malplassert ut og nytteverdien er også så som så. Kasse, krystall, bezel, lugs, krone etc er perfekt, slik jeg ser det.
De første gangene jeg så denne klokken, på bilder vel og merke, så ble jeg skremt av den rotete skiven. Den kan ved første øyekast se ut som noe en amatør har designet med photoshop. Dato/månefase-komplikasjonen er helt ute av proporsjon i forhold til sekundkomplikasjonen, og så har de kastet på en reserveindikator som ikke passer inn hverken størrelses- eller plasseringsmessig. Dato/månefase er bakhjulet og sekundene er forhjulene på en traktor. WTF? Moods of Norway. Jeg lurte pokker ta meg på om det hele var en spøk. Spurte nettopp kjerringa om hva hun mente om klokken, men av hensyn til The Player skal jeg ikke gjenta det hun sa.
Men - etter at jeg hadde sett litt mer på uret begynte det sakte, men sikkert å gå opp for meg hvorfor tingene er som de er på denne skiven. Slik jeg ser det nå er det nettopp den asymmetriske plasseringen av komplikasjonene som gjør denne klokken så fascinerende. Hadde komplikasjonene vært av samme størrelse og i tillegg vært plassert symmetrisk, så ville jo denne klokken ha vært "just another watch". Og det er den så definitivt ikke.
Til tross for at jeg er no-complication mann må jeg si at dette uret blir vakrere og vakrere hver gang jeg ser det. Man ser ikke skjønnheten i en Picasso første gangen man ser en (gjelder ikke de tidligste verkene), men ved nærmere studier oppdager man (i hvert fall noen) fullkommenheten, sammenhengen, skjønnheten - kunsten.
Dette er kunst! At noen ikke liker det betyr nada. Det er noen som ikke liker Picasso også. Eller Munch. Eller Nerdrum. Eller Chagall. Eller AP