Klokkespotting

Er ikke emergencyen vanntett til mer en 30meter?

Uansett så bør den tåle at han dupper (ofte med flytevest) i overflaten av en elv og later som det er farlig.

(mulig jeg tenker på feil program, de har vel tre forskjellige "slike" programmer på discovery)
 
Mobilbildernovember2009024.jpg

Fant denne sjappa i Barcelona i helgen!
Han hadde et sinnsykt utvalg i brukte ur!
Patek, Frank Müller, Breguet, Rolex, Omega, Cartier, etc, etc....
Desverre var prisene, selv med pruting ikke konkurransedyktige. :D
 
Nice, Frodo! Har du adressen? Jeg er årlig i Barca, men har aldri kikket etter ur. (Det kan ha noe med at jeg og butikkene sjelden er oppe samtidig :mrgreen: )
 
Anders skrev:
Nice, Frodo! Har du adressen? Jeg er årlig i Barca, men har aldri kikket etter ur. (Det kan ha noe med at jeg og butikkene sjelden er oppe samtidig :mrgreen: )
Den ligger i en meget bred aveny som starter øverst i Ramblaen og Placa de Catalunya og ligger vis a vis Gaudi fasaden som skal ligne en drage.
Lurer på om det er Rambla de Catalunya!? 8)
 
JonasV skrev:
Det jeg finner interessant er at han til stadighet legger ut på svømmetur med Breitlingen som kun er vanntett til 30 meter. Personlig ville jeg aldri funnet på å stikke speedy'en min under vann og den er vanntett til 50 m. Mulig jeg er litt overbeskyttende med mine klokker.

har selv vært på svømmetur med Speedmaster og har ingen betenkeligheter med å dusje og bade med min gmt-1675.
er uret vanntett til 50m. så er det det, men hvis man ikke vet når eller hvor det sist var på service bør man sjekke hos urmakeren.
 
lobergen skrev:
er uret vanntett til 50m. så er det det

Nei, strengt tatt ikke. Det uret egentlig er merket som, er vanntett til et visst trykk. I dette tilfellet tilsvarende 50m. Når uret er i ro. Alle bevegelser vil potensielt føre til et høyere trykk. Det vil nok ikke ha så mye å si når du svømmer, men jeg ville aldri funnet på å ta med et 30 eller 50m ur i dusjen. En hard stråle fra dusjen kan gi et langt større trykk, samme med et stup.

Da jeg jobbet hos en urmaker fulgte vi regelen at ur merket under 10atm / 100m (nei, det er ikke helt det samme, men omtrent) ikke skal bades med, og at et ur under 200m ikke skal brukes til seriøs dykking.

Ur burde markeres med trykk, ikke dybde.
 
Frodo skrev:
Den ligger i en meget bred aveny som starter øverst i Ramblaen og Placa de Catalunya og ligger vis a vis Gaudi fasaden som skal ligne en drage.
Lurer på om det er Rambla de Catalunya!? 8)

Passeig de Gràcia, kanskje? :) Jeg har sett at det er flere klokkesjapper der, men gar ikke lagt merke til noen med brukte ur. Skal ta en kikk til neste år! (Fast "julebord" i okt/nov med gamle studiekamerater :D )
 
Anders skrev:
lobergen skrev:
er uret vanntett til 50m. så er det det

Nei, strengt tatt ikke. Det uret egentlig er merket som, er vanntett til et visst trykk. I dette tilfellet tilsvarende 50m.

Der er vi selvsagt enige.

Anders skrev:
Når uret er i ro. Alle bevegelser vil potensielt føre til et høyere trykk. Det vil nok ikke ha så mye å si når du svømmer, men jeg ville aldri funnet på å ta med et 30 eller 50m ur i dusjen. En hard stråle fra dusjen kan gi et langt større trykk, samme med et stup..

Potensielt vil det føre til et noe høyere trykk ja, men du vil slite med å finne en aktivitet som produserer så mye som 5atm trykk mot klokken din.
Er langt ifra noe spesialist på det feltet men jeg har vært så heldig å diskutere akkurat dette temaet med folk fra JLC ( bl.a. dem som var med å utvikle mod Extrem Lab) og Jean Michel som er webmaster for speedmastermission og et dykkerforum ( han jobber til daglig med undervannstrykk) og har valgt å tro på dem.

Anders skrev:
Da jeg jobbet hos en urmaker fulgte vi regelen at ur merket under 10atm / 100m (nei, det er ikke helt det samme, men omtrent) ikke skal bades med, og at et ur under 200m ikke skal brukes til seriøs dykking.
Har hørt dette mange ganger i forskjellige urmakerforretninger.
Har også sett en erfaren dykker dykke til 30m med en daytona og han hadde glemt å skru igjen trykknappene.

Jeg prøver ikke å si at du SKAL svømme med din speedmaster bare at du kunne og at jeg gjør det. ;)

Til slutt en morsom sak som dere kjenner sikkert allerede ( google translator er :eek: ):
http://www.minus4plus6.com/pdf/SeaDwellerTestFR.pdf
 
Jeg spottet en Panerai 111 på jobben idag! kjempe fin klokke.
jeg tok meg selv i å stoppe opp å stirre på bæreren, for så å tenke, hmm.. er han ordentlig intressert i klokker? er det en fra tidssonen?
 
krille skrev:
Her er en lang, men veldig informativ artikkel om dette med ur og 'water resistance'.

Interessant, krille! Om snur opp ned på det meste jeg har lært :)
 
Når det gjelder dette med vanntetthet og hva klokken tåler er det mye forskjellig erfaringer, meniger, teorier ol som er ute å går..og hva som er helt riktig er jo sånn sett ikke så lett å få med seg. Og i tillegg er det noe idividuelt fra merke til merke hva de taler når de feks er 50m osv. blandt annet går casio gode for at alle deres klokker som er 50m eller selvfølgelig mer kan bades/svømmes med og det er også andre eksempler. Men skal man være på den sikkre siden for feks bading/svømming bør man gå på en 100m/10atm/10bar, så skal det ikke være noe problem så langt pakninger osv er som de skal og man ikke har krone "ute", bruker trykkerne ol. Det mange derimot glemmer er at man i disse sakene må huske at man er på et vis trykk når man står på land også! 8) Et trykk som skal tilsvare ca 1 atm (1 atmosfærestrykk). Og er enig i dette som tidligere er nevnt om klokker som skal tåle så og så mye i antall meter kan være litt missvisende, spesilet for de som ikke har noe særlig innsikt/interesse i klokker. (en 100m er jo ikke tett ned til 100meters dyp).

M
 
Anders skrev:
Interessant, krille! Om snur opp ned på det meste jeg har lært :)
Ja, ikke sant! Og spesielt relevant for diskusjonen de siste dagene er følgende utsnitt for alle som tl;dr:
Thats right people! the rating on the watch is merely a market descision and not an actual fact of the capacity of the watch in question. This means that the capacity between different watches with the same rating can be significant. one 30 meter watch can vary greatly in maximum capacity from another 30 meter watch(hence the low recommendation for 30-50 m watches in the table above), the same is true with 50 m and 100 m and even 200 m rated watches, infact sometimes the most extreme examples the difference is so great that one watch that is merely rated at 50 or even just 30 meters can compete in capacity with another watch from a different manufacturer that is rated to 100 meter. So the ratings actually don't mean much and is not neccessarly indicative of a watch performance underwater....
 
Anders skrev:
Frodo skrev:
Den ligger i en meget bred aveny som starter øverst i Ramblaen og Placa de Catalunya og ligger vis a vis Gaudi fasaden som skal ligne en drage.
Lurer på om det er Rambla de Catalunya!? 8)

Passeig de Gràcia, kanskje? :) Jeg har sett at det er flere klokkesjapper der, men gar ikke lagt merke til noen med brukte ur. Skal ta en kikk til neste år! (Fast "julebord" i okt/nov med gamle studiekamerater :D )
Det er riktig! Vis a vis Gaudi fasden, som sagt! Jævlig bra jobbet! Synd bussen skygger for fasaden. Ellers ville man sett forretningen. :D
 
Noen som følger med på Entourage?
Kjøpte sesong 5 på DVD her om dagen, benka meg ned med brus, chips og snus :p
Der er det forøvrig mange bra klokker å spotte, men i denne episoden så var det ekstra mye fokus på nettopp klokker.
Jeremy Piven fikk en Audemars Piguet Royal Oak i helgull i forbindelse med en ny jobb :eek:
Senere samme dag skulle han ha møte med en klient/partner, og sendte assistenten ut for å kjøpe en ny Rolex.
Quote: "Here, take my card and go and buy me a stainless Rolex"

Jeg digger den serien, og Jeremy´s karakter er helt RÅ :mrgreen: :mrgreen:

ari8800psd.jpg

audemars-piguet-royal-oak-25960OR.OO.1185OR.01_LRG.jpg
 
Knallbra serie! :D
Har akkurat sett ferdig sesong 6, serien holder absolutt koken. Finnes på ... kremt ... nettet 8)

Yes, husker den episoden Sponon! Han kjøpte en stainless Rolex så hans litt mindre vellykkede bekjent ikke skulle føle seg underlegen når de møttes :mrgreen: Ari Gold FTW!

entourage-tv-22.jpg


OB-CQ156_fantas_DV_20081106130408.jpg