Kryptovalutatråden

Startet i det små nå her også, ikke storre summene og foreløpig kun på Coinbase (de har jo en sperre på €750 ved oppstart)
fordelt det på 40% BTC, 40% ETH og 20% LTC så får jeg ta trinnet over til altcoins når kunskapen og platformforståelsen kommer.
 
Måtte prøve meg selv, gikk inn med 750 EUR når BTC var under 14k USD.
Fordelt det på 40% Bitcoin, 20% Ripple, 20% Ethereum, 20% Litecoin

Jeg er ikke udelt positiv til dette, synes det er bobletendenser.
Men man skal heller ikke undervurdere momentumet som er i kryptovaluta. Det får helt sykt oppmerksomhet i media.
Så det har potensiale til å gå videre før det eventuelt sprekker.
Mye mer artig enn skrapelodd i hvert fall:)
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater og titan
Måtte prøve meg selv, gikk inn med 750 EUR når BTC var under 14k USD.
Fordelt det på 40% Bitcoin, 20% Ripple, 20% Ethereum, 20% Litecoin

Jeg er ikke udelt positiv til dette, synes det er bobletendenser.
Men man skal heller ikke undervurdere momentumet som er i kryptovaluta. Det får helt sykt oppmerksomhet i media.
Så det har potensiale til å gå videre før det eventuelt sprekker.
Mye mer artig enn skrapelodd i hvert fall:)

"Det får helt sykt oppmerksomhet i media."
Ja, det er ikke et godt tegn men det var å forvente : mediene, altså MSM er ikke uavhengige entiteter.
Og det er fordi en del store banker vil ha Blockchain i fremtiden.
Jeg har lest en del dokumenter om dette (Fra IMF inkl. uttalelser fra Kenneth Rogoff, Lawrence H. Summers) og det er tydelig at de vil ha kontanter vekk for å gå 100% digital og implementere permanent negative renter.
De har prøvd i India og det gikk veldig galt.
Der snakker jeg om BIS gruppen men det er kjent at noen investerer allerede inn i det.
https://wolfstreet.com/2017/12/21/banks-disparage-bitcoin-but-love-the-technology-that-enables-it/

IMF vil erstatte sin SDR med en "verdens valuta" som skulle erstatte Dollaren og den skal bli Blockchain: det angår transaksjonene mellom landene.
Forslaget er også et verdens skattesystem:rolleyes:
Det er absolutt ingen konspirasjonsteori og det betyr ikke at nasjonene skulle gi opp sin egen valuta.
Bra forklart der.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Hos Binance er kursen på XRP 1.18$, mens den hos coinmarketcap.com og E24 f eks ligger på 1,37$. Noen som vet grunnen til disse forskjellene? Det er jo snakk om ganske mange prosent.
 
Det er grunnet de Koreanske markedene. Prisene der er alltid høyere. Coinmarketcap tar vel snittet
 
Hos Binance er kursen på XRP 1.18$, mens den hos coinmarketcap.com og E24 f eks ligger på 1,37$. Noen som vet grunnen til disse forskjellene? Det er jo snakk om ganske mange prosent.
Coinmarketcap viser priser i gjennomsnitt hvor de har tatt med alle markedene i beregningen. Hver Exchange er ett marked.

(Coinmarketcap ligger også litt etter.)

Når du handler altcoins kan det uansett være lurt å se verdien i BTC, i stedet for USD. For ved å handle altcoins konkurrerer du i grunn i mot Bitcoin, målet er jo å få flere Bitcoins enn det du investerte. (Med dollar verdien blir det vanskelig å se om du faktisk har tjent mer ved å holde pengene i en altcoin enn om disse pengene hadde vært i Bitcoin.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky
Hvor/hvordan oppgir en beholdning/verdi av kryptovaluta i selvangivelsen?

Spør for en venn.
Tror, så vidt jeg har klart å forstå, at man oppgir total beholdning (ink pluss/minus for skatt/avskrivning). Det er å regne som aktiva. Fortell uansett vennen din at skatteetaten.no evt direktekontakt er langt bedre enn halvveis råd i tilfeldige forum.
Jeg utsetter alltid selvangivelsen til det siste, men ser at neste år må jeg legge inn litt effort for å få dette til å bli riktig...
 
Redigert:
Hell i uhell.. Min samboer fikk kapret pc'en sin for drøyt to år siden. Kravet for å fjerne krypteringen var 2 bitcoins. Ingen eksperter klarte å åpne krypteringen så hun kjøpte 3 bitcoins for knappe 10K kroner. Den ubrukte ble glemt helt til i går da vi pratet litt om kryptovalutaer. Blir jo en grei julegave når den omsettes så sant ikke verdien bråstuper..