Min garasje er fylt med...

Her er gliset som fyller min garasje :)

IMG_3569_70_71_tonemappedcopy-Kopi2.jpg
 
Ja...., jeg hadde ikke turt.
Kan skjønne at de kan gjøre dette i land med snorrette veier.
På Norske landeveier er jeg mer enn skeptisk og som du selv nevner ligner det galskap for meg.
Med tanke på, sitat: "den tar svingene så gnistregn og fothvilere spruter" hadde jeg aldri tatt sjansen!
Et MC dekk er jo laget slik at anleggsflaten/grepet blir større/bedre når du legger deg over i svingene.
Hva skjer hvis du legger deg over med et bildekk?
Jo, anleggsflate og grep blir minimalt + du er da på en del av dekket som ikke egentlig er beregnet å kjøre på.
Sving på våt asfalt vil jo være livsfarlig, synes jo dette sier seg selv IMO.

Når det gjelder min anbefaling av BMW så tenker jeg jo mest på eventuelle kjøpere av ny touring- MC som en anbefaling.
At ikke du vil bytte ut ditt "glis" skjønner jeg godt, er jo som sagt en av de aller beste milslukere på 2 hjul. (Ihvertfall med dedikerte dekk) :)

Hvis du velger å prøve bildekk så vær ihvertfall forsiktig, er redd dette kan gi en og annen overraskelse særlig i svinger.
Vi har jo ikke ønske om å miste noen her på TS og særlig ikke nå som du er så godt i gang med ny Seamaster og greier! :D
Er ikke for å blande meg bort i noe jeg ikke har noe med, men jeg har kjørt MC i 32 år, 34 år medregnet 100ccm og innbiller meg derfor at jeg har noe å bidra med. ;)

Har nå kjørt ca 150 mil med Avon 195/55-16 på Goldwingen.
Kort oppsummert kan jeg si det slik:

Sporer veldig i krypfart om det er f.eks. litt lurvete betongdekke foran bensinpumper og den slags, men ved kjøring på revnet, norsk asfaltvei oppfører den seg glimrende. Sporingen i krypfart er ikke noe problem, men kan føles litt ubehagelig de første par gangene.

Liker seg ikke så veldig godt om jeg klyver på kanten av hjulsporene som vi finner mange steder her til lands, men er ikke stort verre enn med vanlig mc-dekk.

Er mykere i sidene så jeg føler litt sideveis vridning ved rask girskifte under hard aksellerasjon. Dette kommer nok av dreiemomentet fra kardangen. Har ingen betydning for kjøringen.

Wobler nok litt mer enn normalt i lange svinger kombinert med altfor høy fart og telehiv.

Under kjøring med fothvilerskraping oppfører den seg helt eksemplarisk, faktisk bedre enn på mc-dekk. Har et helt rått feste.

På våt asfalt ved forbikjøring over gulstriper overgår den alt. Ingen antydning til spinning slik jeg er vant med fra mc-dekk.

På våt asfalt i krappe svinger overgår den alt annet jeg har prøvd. Et utrolig grep og har til gode å kjenne at bakhjulet slipper - noe jeg var godt vant med fra mc-dekk. Mine mc-kompiser tror ikke sine egne øyne og de har virkelig problemer med å henge med, om de henger med i det hele tatt da de som regel gir seg når bakhjulet slipper.

Uansett hvor hardt jeg går på svingene og hvor stort nedlegg jeg har på sykkelen er alltid 1/3 av dekkets anleggsflate i kontakt med asfalten. Den klyver ikke opp på kanten som mange vil tro.

Dette er bare helt rått og jeg kommer ikke til å gå tilbake til mc-dekk på bakhjulet på denne sykkelen.
 
Da var endelig 911en tilbake fra et kan man si, meget overraskende, besøk på verksted...vanlig oljeservice som
endte med motorbytte utenom garanti....kan trygt si at klokkekontoen fikk seg et banesår:(

Men når den endelig står på gården igjen, faller alle tunge tanker bort! Så da er endelig "garasjen fyllt
opp igjen" :)

Skjermbilde2011-08-06kl202915.png



hmmm....men det er jo noe som mangler?










Skjermbilde2011-08-06kl202950.png


der...alle gode ting er 3:)
 
  • Liker
Reaksjoner: fredde1972
Har nå kjørt ca 150 mil med Avon 195/55-16 på Goldwingen.
Kort oppsummert kan jeg si det slik:

Sporer veldig i krypfart om det er f.eks. litt lurvete betongdekke foran bensinpumper og den slags, men ved kjøring på revnet, norsk asfaltvei oppfører den seg glimrende. Sporingen i krypfart er ikke noe problem, men kan føles litt ubehagelig de første par gangene.

Liker seg ikke så veldig godt om jeg klyver på kanten av hjulsporene som vi finner mange steder her til lands, men er ikke stort verre enn med vanlig mc-dekk.

Er mykere i sidene så jeg føler litt sideveis vridning ved rask girskifte under hard aksellerasjon. Dette kommer nok av dreiemomentet fra kardangen. Har ingen betydning for kjøringen.

Wobler nok litt mer enn normalt i lange svinger kombinert med altfor høy fart og telehiv.

Under kjøring med fothvilerskraping oppfører den seg helt eksemplarisk, faktisk bedre enn på mc-dekk. Har et helt rått feste.

På våt asfalt ved forbikjøring over gulstriper overgår den alt. Ingen antydning til spinning slik jeg er vant med fra mc-dekk.

På våt asfalt i krappe svinger overgår den alt annet jeg har prøvd. Et utrolig grep og har til gode å kjenne at bakhjulet slipper - noe jeg var godt vant med fra mc-dekk. Mine mc-kompiser tror ikke sine egne øyne og de har virkelig problemer med å henge med, om de henger med i det hele tatt da de som regel gir seg når bakhjulet slipper.

Uansett hvor hardt jeg går på svingene og hvor stort nedlegg jeg har på sykkelen er alltid 1/3 av dekkets anleggsflate i kontakt med asfalten. Den klyver ikke opp på kanten som mange vil tro.

Dette er bare helt rått og jeg kommer ikke til å gå tilbake til mc-dekk på bakhjulet på denne sykkelen.

Merkelig, men morsomt når det funker.
Med tanke på hvor mye forskning som er nedlagt i produksjon av dekk optimalisert for forskjellige typer kjøretøy så er det jo "helt sykt" !
At det skulle funke bedre på enkelte underlag enn mc dekk hadde jeg ikke trodd, selv om du jo kjører det nærmeste man kommer bil til tross for kun 2 hjul. :D
Dekktrykk?
 
Første turen prøvde jeg med 32, men det ble for lite. Da kjente jeg at sykkelen ble veldig overstyrt i svingene (hvor ellers, forresten?) og den ble veldig følsom for momentet fra kardangen ved girskift. Prøvde meg litt frem og fant ut at 40 pund var i overkant, den ble ganske nervøs i svingene.

Kjører nå med 36 pund og det funker fint.

Har kjørt litt mer nå og cruise-speed er maks 140 km/t. Over dette får jeg antydning til wobling, noe som kan være veldig ubehagelig og ikke minst farlig.

Hadde nylig en veldig ubehagelig opplevelse på våt, nylagt asfalt. Bakhjulet satt som et skudd, men så slapp det plutselig foran. Det har jeg ikke vært ute for tidligere og jeg fikk men en jævlig støkk. Heldigvis ordnet sykkelen opp på egenhånd før jeg rakk å reagere. Uvisst hva jeg hadde kommet til å gjort og det kunne endt med knall og fall. Er etter dette blitt litt mindre modig på våt asfalt, men kan fortsatt kjøre hardere på svingene enn med noe annet jeg har prøvd.

Tror nok at sykkelen må være rimelig tung om bildekk skal fungere. I USA er det i hovedsak GW og Valkyrie som kjører på dette. GW'en er ca 400 kg kjøreklar og jeg tror ikke Valkyrien er så veldig mye lettere.
 
Bøllen og Blondinen

"Beateren" En veloppdragen men sprek ung svensk blondine... ;)


Og Bøllen, en fyrrig og ulydig italiensk rødtopp..:twisted:


"-live together in perfct harmony..."

I min garasje..... :)
 
Etter et par dager på den i Oslo, uten for mye fint vær, så virker det slik ja :twisted:
Men ikke noe gøy med helt nedslitt R dekk foran i dette været :eek:
Så må jeg også si det før noen kommer med at det ikke er noe problem, jeg tok lappen 21.09 og har aldri kjørt på vått :D
 
Etter et par dager på den i Oslo, uten for mye fint vær, så virker det slik ja :twisted:
Men ikke noe gøy med helt nedslitt R dekk foran i dette været :eek:
Så må jeg også si det før noen kommer med at det ikke er noe problem, jeg tok lappen 21.09 og har aldri kjørt på vått :D
-Det ER et problem. Ha respekt for vått, og hvis lappen og erfaringen er relativt fersk vil jeg absolutt ikke anbefale racedekk da de trenger relativt høy temperatur før du får glede av de gode egenskapene. Denne temperaturen oppnår de sjelden under norske forhold på dager uten sol og 25 varmegrader i skyggen (=sjelden).
Som dekk til den sykkelen og første sesong på to hjul ville jeg sett etter sportsdekk (oppnår raskt driftstemperatur under normalforhold) med høy silica-andel som gir det høyeste oppnåelige festet på vått. (dette gir bittelitt ekstra sikkerhetsmarginer) Metzeler Sportec M5 interact eller Michelin Pilot Power 2CT er sikre valg som ser tøffe ut og er vel egentlig definert som supersport-dekk. Disse fungerer også glimrende på bane, så dekkene skal iallefall ikke hindre førerutviklingen dersom du vil gå kurs. Kan anbefale rudskogen-kurset til "senior mc øst".
Ellers kan nye dekk transformere sykkelen helt hva kjøreegenskaper angår, så for å ikke legge til seg rare uvaner der du bruker feilaktig kjøreteknikk for å kompensere svakheter i gamle dekk, vil jeg absolutt anbefale et nytt par! -Bytt begge samtidig selv om bare forhjulet er utslitt! ;)
 
Ved kjøp av mc dekk er motorsykkeldekk .com dekkets uret.no. Ikke handlet der selv da butikken ga meg mye rabatt etter henvisning til denne siden. Kjenner dog andre som har handlet der og de var meget fornøyde.
 
Da var endelig 911en tilbake fra et kan man si, meget overraskende, besøk på verksted...vanlig oljeservice som
endte med motorbytte utenom garanti....kan trygt si at klokkekontoen fikk seg et banesår:(

Men når den endelig står på gården igjen, faller alle tunge tanker bort! Så da er endelig "garasjen fyllt
opp igjen" :)

Skjermbilde2011-08-06kl202915.png



hmmm....men det er jo noe som mangler?











Skjermbilde2011-08-06kl202950.png


der...alle gode ting er 3:)


har du foliert GL`en matt svart?

Har en oppi gata her med akkuratt samme kombo, men ikke noen furuer i hagen hans. Begynte å lure på om vi bodde i samme gate, haha.
 
Ved kjøp av mc dekk er motorsykkeldekk .com dekkets uret.no. Ikke handlet der selv da butikken ga meg mye rabatt etter henvisning til denne siden. Kjenner dog andre som har handlet der og de var meget fornøyde.

Jeg har handlet fra motorsykkeldekk.com mange mange ganger (har hatt sykkel i 4 år og brukt opptil 2 sett med dekk i året) , og kan ikke si annet enn at det er helt rått hvor effektive de er, og det er en fryd å handle mcdekk når prisen er over 50% billigere kontra norske priser;)
 
Og må tilføye at det er ganske deilig å få dekk som er stemplet at de er produsert for 5 uker siden;) fått det ved flere anledninger fra motorsykkeldekk.com
 
Og må tilføye at det er ganske deilig å få dekk som er stemplet at de er produsert for 5 uker siden;) fått det ved flere anledninger fra motorsykkeldekk.com

DA jeg kjøpte nye dekk til KTMen jeg hadde argumenterte dama i butikken på at dekken som motorsykkeldekk leverte ofte var gamle og stive dekk som hadde ligget på lager lenge. Dust.

En annen side ved saken er at det er mange butikker/verksteder som ikke vil legge om dekk som ikke er kjøpt hos de for blodpris.