Moore's samling

Rå er du.
Rettogslett rå!
Grattis med noe, igjen, utenom det vanlige.

Well worth the wait

Stor takk!
Denne er nok ikke helt "mainstream" nei, men heldigvis er klokkeverdenen mangfoldig. For meg var den så definitivt "well worth the wait".
Bildene yter ikke klokken rettferdighet. Rødskjæret i gullet er uovertruffent i kombinasjon med den sølvhvite "sunray brushed dial", som det heter på fagspråket - og sort crocodile rem.

Jeg var så frekk at jeg scrollet rett ned til bildene! Gratulerer så mye, Moore!

Nå skal jeg lese teksten og ;) Takk for utrolig bidrag!!

Takker, Boro!
Hyggelig at det faller i smak.

Råbra Moore! Utrolig nydelig JLC, takk for informativ tekst og flotte bilder - det siste bildet av klokken på armen viser virkelig at den sitter som et skudd. Ryddig og elegant. Gratulerer!

Stor takk!
Den sitter som skapt for armen. Dette er en JLC med en veldig riktig størrelse for meg. Nesten som et ideale å regne, med sine 41,5mm og ca 13,5 i høyde. Utmerket for dressen, hvitskjorten og de litt mer formelle settinger.

Som alltid en glede å lese både innlegget og se på de flotte bildene. Rose er definitivt riktig for denne klokken.
Gratulerer med sinnsykt flott jlc, Moore :)

Takker, sjuli_123!
Hyggelig både ord og bilder duger. RG er så absolutt et veldig riktig materiale for denne klassiske versjonen av en Master Control med sine utsøkte komplikasjoner, så like utsøkt løst rent visuelt. Litt synd bilder ikke får frem den enda mer naturtro gjengivelsen, men enkelte bilder er dog mer "der" enn andre.
Det er hyggelig å endelig ha en RG på plass.

Dette hadde jeg ikke gjettet! Gratulerer med en NYDELIG JLC i samlingen din, som er ubeskrivelig perfekt!
Gleder meg til flere bilder og nok engang, gratulerer :)

Takker!
Plutselig kommer det nok en og annen supplering, så bare "hang in there".

Vakkert Moore!
Grattis!

Thanks!

Gratulerer så mye. Et av de vakreste ur jeg har sett på lenge. Dette må vel bli en keeper?

Takker, Thore!
Veldig enig med hensyn til karakteristikken. For meg er dette den Jaeger-LeCoultre jeg egentlig har visst lenge måtte inn.
Jeg måtte bare bli klar for RG først. Nå var dagen endelig kommet.
Absolutt en Keeper med stor K.

Gratulerer så mye! Aldeles nydelig! Jeg sitter med JLC i rosé på hånden akkurat nå, gullet har en fantastisk tone som skapt for mørke høstkvelder i skinnet fra peis og stearinlys. Enjoy!

Takk så mye, Anders!
Hyggelig å omsider kunne joine deg i JLC og RG-fellesskapet. Jeg skjønner veldig godt din fascinasjon for RG. Og JLC.
JLC har jo på en måte "sin versjon" av RG, og den tiltaler meg veldig. Når dette kombineres på et ur i Master Control-serien, da blir det ingen tvil om valget.
Nå gjenstår det bare å ta det frem igjen for sin fortjente armtid. De mørke høstkvelder er en åpenbar setting. Gjerne ledsaget av en velsmakende rød.
Og gjerne noko anna attåt også, tenkjer eg.....
 
Postene dine er den beste motivasjonen for å lese til eksamen!
Gratulerer med en nydelig klokke!

Meget hyggelig å høre, forgjeves!
Og betryggende du ikke leser postene mine istedetfor eksamenslesing....:cool:

Gratulerer med (nok et) flott ur!

Stor takk, Lyngutt!

Herlig herlig gullrekke på en fredag;) Både tekstuell rekke og billedlig rekke! Forstår godt din fascinasjon for dette uret, og verket.
Om jeg skal ha bare eeeen ting å utsette (tør jeg dette?) så må jeg nevne at... Uff dette er skummelt å mene... Jo, atte datovisningen, er riktignok sexy, men se for deg om jlc logoen ble erstattet med datovisning istedet?

Det sagt... Gratulerer! Et utsøkt stykke urmakerkunst, du har der!

Takk så mye, Entropy!
På en eller annen måte faller det bare naturlig å kjøre litt skriblerier når det kommer en nykommer inn i samlingen. Dette er jo hobby og passion, så litt "emotions" må man nesten legge i det.

Innspill og utspill om klokken er så definitivt uproblematisk. Jeg kommer alltid "i fred" når jeg frekventerer forumet, og har ingen problemer med andres meninger. ;)
Designelementet du er inne på har ikke slått meg. Samtidig er jeg litt usikker på om jeg helt kan se for meg datovisning der logoen er. Kalenderen har jo dag, dato, måned og årstall. Snakker vi om dato i betydningen av subdialen kl 3, så blir jeg litt i tvil.
Kunne kanskje vært kult med årstallet der logoen er med tanke på symmetrien på dial. Men alt er nok vurdert inngående, og det ligger vel visse begrensninger på den mekaniske siden for å få komplikasjonene til å samhandle på den relativt begrensede plassen den tross alt har.

Simplement magnifique!

Merci beaucoup, Monsieur Balle de Golf!:cool:

En opplevelse. Hver gang. Og du har ikke avskrevet sjokoladeRolex sier du? :D

Stor takk, DoDe!
Og neida, Rolex Daytona 116515 er ikke avskrevet.
Muligens den kommer inn en dag, men som første ur i RG, var jeg ikke i tvil om at jeg måtte gå for en dressy og mer komplisert versjon. Dette er en Keeper.

En Daytona i samme materiale er jeg litt mer i tvil om.
Høy "Pimp"-faktor er en ting. (Joda, det kommer an på øyet som ser. Men jeg trenger mer modning på den der...)
Det er nok likevel en viss sannsynlighet for at den vil være en klokke med mer elskerinne-faktor, enn en jeg gifter meg med.
Tror jeg.

Anyways; - intet problem med elskerinne, så lenge man har definert det som premisset i utgangspunktet...;)
 
Ser jeg var upresis, er naturligvis årstall-indikasjonen jeg sikter til. Det er jo det eneste usymmetriske ved klokken... Men som du sier kansje vanskelig å få til uten å bygge for mye høyde. Jeg spekulerer mer i at det er gjort slik fordi det ville blitt vrient å plassere logo noe annet sted:)

Kos deg med denne, helt sikkert en klokke du til stadighet vil oppleve nye detaljer på!
 
Gratulerer så mye, Moore, dette må være en såkalt hakesleppklokke. Ihvertfall lurte kjerringa på hvorfor jeg satt slevjende med haka på bringa.

Thanks, Minuteman!
Klokken er "stunning" på alle måter - og er egentlig et ur som bør oppleves IRL. Bilder får ikke like godt frem rødskjæret i gullet som det fremstår på hånden når klokken bæres. Og som Anders sier; - nyansene som fremkommer også sammen med levende lys og andre lyskilder.
Du har jo ellers - og som vanlig - den utsøkte evne å sette de vakre bilder på beskrivelsene. Dette var en av dem. Et slikt uttrykk kunne jo like gjerne gitt svar fra jenta som noe i retning.... "- rolig nå, du får vente til litt senere i kveld"..
;)

Fantastisk, Moore! Du overgår deg selv gang etter gang! Gratulerer med nydelig JlC :)

Takker, mikkemus23!
Hyggelig å høre. Men akkurat det med å overgå kommer nok kanskje an på øyet som ser. På en måte er dette en "numero uno" klokke, ut fra de preferanser jeg har satt for å ville eie den.
Men, samtidig lever klokkene på en måte sitt eget liv, der alle har sine spesielle egenskaper, og ikke minst; - historie for meg. Og sistnevnte legger jeg stor vekt på, når jeg skaffer noe nytt.

Nydelig nydelig! Det kribler litt på unevnelige steder hver gang Anders deler bilder av sin rødmende JLC, så du kan jo bare tenke deg hvordan det står til her nå ;) Jeg elsker hvordan denne klokken tviholder på symmetrien tross alle sine komplikasjoner, akkurat som en spydspiss i Master Control-serien bør.

Gratulerer med en sterk kandidat til boksens flotteste!

PS! Hvor er denne indikatoren for "Do not set" (er det den vi skimter inni Dag/natt-feltet)?

Thanks, reim!
Veldig enig med beskrivelsen din. Master Control-serien er den riktige for meg. Også.

Som du kanskje har lest fra side 1 i galleritråden, hvor jeg har den samlede presentasjonen av klokkene, så fremgår det nå at dette er min 4. JLC. De tre tidligere har jeg ikke klart å få den optimale godfølelse med. Har jo gått via både Reverso, Compressor og en annen versjon i Master Control-serien. Men denne har alt jeg ønsker. Da blir det litt "alle gode ting er tre, men på den fjerde skal det skje....":cool:

Og ja, du har lokalisert "the red button" veldig presist.
Vedlegger et ekstra bilde som nok får den noe bedre frem. Måtte finne frem et par mellomringer til makrolinsen, og da kom den mer til sin rett.
En meget fiffig detalj. Her må man dog forutsette man er godt edru og "i vater" i utgangspunktet om man har behov for å justere noe, da man skal ha et skarpt blikk for å spotte den røde fargen om lys og andre forhold ikke er helt på din side...

DSC_0002.jpg



Fantastisk. I mangel av andre dekkende ord. Gratulerer.
Det slår meg samtidig det må være en liten jobb å stille klokken om den stopper i safen eller bankboksen. :) Hjelper vel ikke mye med winder her :)

Jeg takker, TomB!
Det er så definitivt uproblematisk at denne er manuell. Med 8 dagers gangreserve skal jeg så absolutt klare en sirkulasjon som sikrer minst en gangs bruk i løpet av disse dagene.
Dette er mitt tredje ur i samlingen som er manuell. Den eneste som "står" nærmest kontinuerlig er dessverre OMEGA Speedmaster Pro. Den får uhørt liten brukstid og ligger - kjedelig nok - i mørket.

Gratulerer med nok et vakkert ur, Moore.
Hvordan kunne jeg bomme med en minute repeateren? Kanskje neste gang?

Stor takk, Chalsus!
Joda, du var spenstig i forslaget ditt med den IWCn. Og ikke var det helt ueffent, heller.

Jeg går svanger med MR som komplikasjon, men er ikke helt "der" enda. Sofistikert og kult å ha "lyd" på klokken, men ellers gir det meg lite.
Dog, jeg skal ikke utelukke noe.
Og den IWCn er uansett en av de virkelig vakre - IWC-addicted som jeg tross alt er. En vakker dag dukker det kanskje en opp...;)
 
Leid, milde ljos for et kunstverk. Jeg får akutt superlativmangel. Gratulerer så mye med nok et praktsupplement til en samling på aller øverste nivå.
 
Fantastisk, gratulerer så mye!
Om jeg skal være helt ærlig, så synes jeg denne(om mulig) er hakket flottere enn din IWC PPC ;) Noe som skal en del til!
Kos deg med en fabelaktig klokke :D

Thanks, PEBE!
Meget hyggelig å høre det er mulig å toppe IWCn. Det er jo to svært forskjellige ur, som egentlig bare har komplikasjonen felles.
Jeg vil også definere IWCn som mye mer anvendelig. WG er mer diskret og går til alle anledninger. En dressy og klassisk RG blir.... ikke helt til alle anledninger.
Men begge nytes selvsagt på sine måter. Og det var jo meningen med å kjøpe dem.
:eek:

Nydelig ur Moore. :D Virkelig flott.
Gratulerer så mye. :D

Stor takk, tudor!

Gratulerer så mye! Dette er noe ganske annet enn Rolexen, til det punktet at de vel egentlig er like lite like som et eple og en rakett ;). Men dette er jo en fantastisk klokke, gratulerer så mye!

Takker, ChristianN!
Vi snakker absolutt et veldig annerledes ur enn Daytona her, ja. For meg ble anvendelsesområdet og komplikasjonene avgjørende. Chronograph har jeg flere av som det er - samtidig som jeg vet; - jeg sa vel noe om at hvert ur lever sitt eget liv og står stødig på egne bein....
Men denne JLC er ikke hverdagskost, og jeg følte det var riktig å gå for en klassisk og dressy Master Control når jeg først skulle ut på RG-galeien.
Likevel; - jeg har ikke lagt den Daytona´en på is. Ikke på noen måte. Får se hvor mye den måtte friste en gang i fremtiden.

Stiller meg i kø og gratulerer med nytt flott JLC ur !

Takk så mye!

Se der ja, innertier igjen. Vakkert i bilder og vakkert i tekst, hvor vakkert må det ikke være in real life:confused:

Trodde kolleksjonen var strukket til sine tålegrenser, men her utvides rammene igjen. Ser helt klart at IWC'en tåler en venn som denne, unike som de hver for seg tross alt er. Har sagt det før og sier det igjen: takk for at du deler og takk for dine herlige og utdypende beveggrunner for at valgene blir som de blir:eek:

Stor takk, OleK!
Veldig hyggelig at ord og bilder faller i smak.

For min del får på en måte klokkene sin historie, da det ligger en del vekting og veiing bak det enkelte valg. Da er det bare hyggelig også å knytte noen ord til dem, når det ene og det andre finner veien inn.
I seg selv har jo denne JLC og min IWC et kanskje overraskende nært slektskap, og bare den delen av historien gjør det morsomt å eie dem begge. I tillegg er de på så mange måter så utsøkte i sin konstruksjon og sine designelementer, at de så definitivt smelter en lett forførbar horologisk sjel som meg.:cool:
 
Hubba hubba! For en klokke! :D Gratulerer så meget! Herlig tekst og bilder som alltid!

Takk jsf!
Gledelig at tekst og bilder faller i smak!

Gratulerer med et vakkert og fantastisk ur.

Takk, Jon Ali!

Å fyyy! Gratulerer med et nytt smykke, Moore! :D

Stor takk, Ostepåpp!

Gratulerer med et fantastisk nydelig ur Moore!:)

Thanks, Jostein!

Fenomenalt flott! Gratulerer!

Takker, torode!


Til alle; - klokken er i sannhet et vakkert smykke, som det antydes. :eek:

Synd ikke bildene får frem alle nyansene i dette forførende RG-materialet. Her har JLC virkelig lyktes til fulle med sammensetningen. RG er så åpenbart ikke RG, om jeg trekker paralellene til en viss ostereklame.
Kan ikke annet enn å anbefale å stikke innom en AD en dag, og ta en RG fra JLC nærmere i øyesyn, så vil man få det riktige inntrykk.
Og for meg; - som det hakket mer "elegante" dressalternativet enn de andre klokkene mine, så funker denne helt perfekt.
 
Gratulerer med et nydelig kunstverk!:D
Ord blir fattige!

Tusen takk, Raymond75!
Av og til trenger man heller ikke så mange ord...:eek:

Gratulerer med ny JLC. Det er rett og slett en glede å lese postene dine, informative i både ord og bilder.

Stor takk, Pondus72!
Kjekt å høre det faller i smak. Nå som klokken til julaften (mest sannsynlig) er i boks, så bikker det nok nyåret før noe nytt kommer inn og samlingen eventuelt utvides. Det er jo det som er litt plagsomt irriterende med denne hobbyen; - den stadige sulten....

Visst er det det;)

Jeg skjønnner instinktivt at noe rått er på blokken når det plutselig er 5 nye sider med innlegg i denne tråden! Grattis med et nydelig ur, Moore!

Thanks, Mogens!
Det føltes bare naturlig å uttrykke seg slik med hensyn til det å eie dem begge. Mest fordi jeg har sterke følelser for dem begge. Og ikke minst det relativt nære slektskap disse klokkene også har.:cool:

Ser jeg var upresis, er naturligvis årstall-indikasjonen jeg sikter til. Det er jo det eneste usymmetriske ved klokken... Men som du sier kansje vanskelig å få til uten å bygge for mye høyde. Jeg spekulerer mer i at det er gjort slik fordi det ville blitt vrient å plassere logo noe annet sted:)

Kos deg med denne, helt sikkert en klokke du til stadighet vil oppleve nye detaljer på!

Det ante meg det var den du siktet til, ja. :)

Jeg er enig ift symmetrien det vil gi. Men som du er inne på, vil man vel også sitte igjen med en liten nøtt med hensyn til logoplasseringen om den ble flyttet.
Det er nok også et bevisst valg av JLC å holde høydemillimeteren så lav som mulig på denne. På iWCn er den på meget voksne 15,6mm, mens JLC har moderate 13,5 (om jeg legger godviljen til). IWC er en såpass kraftig rugg at det bare av den grunn kan være vanskelig å forsvare definisjonen på et dressur - om man er "fanatisk" på at et dressur skal skli under mansjetten.

Uansett er det jo samme problemstilling for IWC mht årstall og logoplassering. (Og ingen tvil om at man ser slektskapet mellom urverkene gjennom dette også).
Sannsynligvis ville en logo lokalisert på et annet sted enn kl 12 virke mer usymmetrisk enn noe annet...

Leid, milde ljos for et kunstverk. Jeg får akutt superlativmangel. Gratulerer så mye med nok et praktsupplement til en samling på aller øverste nivå.

Takker, Hopalong!
Vakkert å høre den faller i smak. Et kunstverk det er - og jeg tillater meg å fremstå akkurat så inhabil, subjektiv og biased som inntrykket gir.
Det er jo forøvrig nettopp det klokkekjøp er, og skal være.:cool:
 
Tenk at jeg har gått glipp av denne skjønnheten da! :eek:

Gratulerer så mye, den er som balsamico-marinerte jordbær akkompagnert med mascarponekrem. :cool:
 
Gratulerer så mye Moore. Synes denne modellen i motsetning til mange andre ur med komplikasjoner klarer å holde skiven ren om du forstår. Man går seg ikke bort på denne skiven her. Liker veldig godt night/day subdialen. Og som du sier, Red Gold er ikke bare Red Gold. Gratulerer.
 
Her har jeg gått glipp av noe ser jeg. Vanligvis nøyer jeg med en enkel gratulasjon når noen får nytt, men nå fikk jeg vann på mølla. JLC er min favoritt blant de "tyngre" produsentene, og det var jo klart at du måtte ha en JLC i samlingen igjen, det har jeg allerede har gitt uttrykk for. Men denne var faktisk helt uventet, og for deg en gammel kjenning på sett og vis, for urverket er jo i bunn og grunn det samme som i Master eight days. Ser vi bort fra de knappe to mm kalendermodulen utgjør i høydeforskjell, så er kassen også identisk. En fantastisk kalendermodul som er helt latterlig tynn med tanke på hva den inneholder. I sommer var jeg innom JLC-butikken i Bond street i London, og der var jeg så heldig at urmakeren tok seg tid til en prat med meg, og jeg fikk faktisk rote i en boks med JLC-deler. Forbilledlig service! Han oppfordret meg til å kikke på kalendermodulen, så jeg ble sittende i min egen verden med lupe og studere den en god stund. Helt fantastisk! At det er Kurt Klaus som står bak denne var ukjent for meg. Alltid noe interessant å lære i dine utfyllende omtaler av egne klokker.

Interessant at du landet på forrige generasjon. Jeg har studert en god del på disse klokkene, og ser vi bort fra den minimale nevnte høydeforskjellen, så har jeg begge kasseformene selv i Master eight days og Master Chrono (riktig nok ikke i gull :)). Jeg blir aldri klok på hvilken jeg liker best. Den nye er mindre (40 mot 41,5mm), men har smalere bezel slik at skivene er like store, og så er hornene helt annerledes utformet. Mens den nye er ergonomisk og avbalansert i formen, er forrige generasjon mye frekkere med sin kantete og samtidig frodige form. Førstnevnte ser ofte mest riktig ut på armen synes jeg, men så kan den bli litt kjedelig igjen. Umulig å velge, og derfor har løsningen for min egen del blitt å ha begge, noe som absolutt ikke var planen til å begynne med (=andre kjøp må dessverre vente).

Men det var ikke meg selv jeg skulle snakke om. Kassen er en ting, men at skiven på pre 2011-modellen er penere er jeg enig i. Det er selvsagt en smakssak det også, og den nye fremstår på en måte som mer moderne, men den er også litt kjedelig. Pre 2011 har en mye frodigere skive med større og mer klassiske fonter, og komplikasjonene er mer harmonisk fordelt utover skiven. Og så elsker jeg dag/natt-indikatoren med sol- og måneviseren. Det lå nylig en forrige generasjon Master Hometime ute på finn, og den også er mer sjarmerende enn den nye som kan bli litt kjedelig. Den gamle har mer asymmetrisk skive og ikke minst sol- og måneviseren. Men den er bare 40mm og ble litt klumpete med den tykke bezelen og hornene. Utrolig hva 1,5 mm gjør. I alle fall brukte jeg denne tvangstanken som en slags unnskyldning for å klare å ikke tappe kontoen helt.

Da jeg prøvde den nye Perpetualen på i London, så var ikke kjedelig det første ordet som falt meg inn, den var helt nydelig. Men den gamle har likevel mer sjarm. Hadde vært artig å høre litt mer om dine egne betraktninger rundt de to, og hvorfor valget var så klart. Hvis det går an å sette ord på det da, ikke alltid så lett å analysere sine estetiske valg. Den jeg prøvde var forresten i stål. Vet du om din også finnes i stål? Håper nesten ikke det, får da har jeg i så fall fått en ny altfor dyr ide i hodet mitt :cool:

I alle fall, gratulerer med tilveksten. Håper den finner en permanent trygg plass i samlingen.
 
Redigert:
Helt vanvittig.. 2 perpetuals i edelt. Denne er helt nydelig, gratulerer. Jeg sier det igjen, må må du nyte disse mesterstykkene uten ny jakt med det første.
 
Helt fantastisk fin, gratulerer :)

Takk, Auto Winder!

Tenk at jeg har gått glipp av denne skjønnheten da! :eek:

Gratulerer så mye, den er som balsamico-marinerte jordbær akkompagnert med mascarponekrem. :cool:

Thanks, rambutan!
En skjønnhet, it is. Tiltalende i alle vinkler.
Og den analogien du antyder høres jo ikke ueffen ut heller. Her oppdager jeg umiddelbart et pinlig hull i min gastronomiske erfaringsplattform, men forhåpentligvis lar det seg fylle...:cool:

Gratulerer så mye Moore. Synes denne modellen i motsetning til mange andre ur med komplikasjoner klarer å holde skiven ren om du forstår. Man går seg ikke bort på denne skiven her. Liker veldig godt night/day subdialen. Og som du sier, Red Gold er ikke bare Red Gold. Gratulerer.

Stor takk, Chronodiver!
Veldig enig i den beskrivelsen. Tatt i betraktning de omfattende komplikasjoner og all den informasjon som klokken skal formidle, er det imponerende hvor ryddig og smooth disse er løst.
Nigh & Day indikatoren er utsøkt. Nydelige detaljer i sol/måne-viseren.

Helt vanvittig.. 2 perpetuals i edelt. Denne er helt nydelig, gratulerer. Jeg sier det igjen, må må du nyte disse mesterstykkene uten ny jakt med det første.

Takk, Timekeeper!
Det skal gjøres - de skal få sin velfortjente tid på armen. De er begge vakre ur, som på sine måter løser komplikasjonene på en utsøkt måte.
Det er jo (alltid) ett og annet ur på listen, men de skal få stå der en stund. Om en måned eller to har det sikkert dukket opp et par andre alternativer som erstatter disse...:eek:

Fy søren!
Den var noe for seg selv
Gratulerer med fantastisk ur til samlingen:)

Jeg takker, Wangensten!
 
Her har jeg gått glipp av noe ser jeg. Vanligvis nøyer jeg med en enkel gratulasjon når noen får nytt, men nå fikk jeg vann på mølla. JLC er min favoritt blant de "tyngre" produsentene, og det var jo klart at du måtte ha en JLC i samlingen igjen, det har jeg allerede har gitt uttrykk for. Men denne var faktisk helt uventet, og for deg en gammel kjenning på sett og vis, for urverket er jo i bunn og grunn det samme som i Master eight days. Ser vi bort fra de knappe to mm kalendermodulen utgjør i høydeforskjell, så er kassen også identisk. En fantastisk kalendermodul som er helt latterlig tynn med tanke på hva den inneholder. I sommer var jeg innom JLC-butikken i Bond street i London, og der var jeg så heldig at urmakeren tok seg tid til en prat med meg, og jeg fikk faktisk rote i en boks med JLC-deler. Forbilledlig service! Han oppfordret meg til å kikke på kalendermodulen, så jeg ble sittende i min egen verden med lupe og studere den en god stund. Helt fantastisk! At det er Kurt Klaus som står bak denne var ukjent for meg. Alltid noe interessant å lære i dine utfyllende omtaler av egne klokker.

Interessant at du landet på forrige generasjon. Jeg har studert en god del på disse klokkene, og ser vi bort fra den minimale nevnte høydeforskjellen, så har jeg begge kasseformene selv i Master eight days og Master Chrono (riktig nok ikke i gull :)). Jeg blir aldri klok på hvilken jeg liker best. Den nye er mindre (40 mot 41,5mm), men har smalere bezel slik at skivene er like store, og så er hornene helt annerledes utformet. Mens den nye er ergonomisk og avbalansert i formen, er forrige generasjon mye frekkere med sin kantete og samtidig frodige form. Førstnevnte ser ofte mest riktig ut på armen synes jeg, men så kan den bli litt kjedelig igjen. Umulig å velge, og derfor har løsningen for min egen del blitt å ha begge, noe som absolutt ikke var planen til å begynne med (=andre kjøp må dessverre vente).

Men det var ikke meg selv jeg skulle snakke om. Kassen er en ting, men at skiven på pre 2011-modellen er penere er jeg enig i. Det er selvsagt en smakssak det også, og den nye fremstår på en måte som mer moderne, men den er også litt kjedelig. Pre 2011 har en mye frodigere skive med større og mer klassiske fonter, og komplikasjonene er mer harmonisk fordelt utover skiven. Og så elsker jeg dag/natt-indikatoren med sol- og måneviseren. Det lå nylig en forrige generasjon Master Hometime ute på finn, og den også er mer sjarmerende enn den nye som kan bli litt kjedelig. Den gamle har mer asymmetrisk skive og ikke minst sol- og måneviseren. Men den er bare 40mm og ble litt klumpete med den tykke bezelen og hornene. Utrolig hva 1,5 mm gjør. I alle fall brukte jeg denne tvangstanken som en slags unnskyldning for å klare å ikke tappe kontoen helt.

Da jeg prøvde den nye Perpetualen på i London, så var ikke kjedelig det første ordet som falt meg inn, den var helt nydelig. Men den gamle har likevel mer sjarm. Hadde vært artig å høre litt mer om dine egne betraktninger rundt de to, og hvorfor valget var så klart. Hvis det går an å sette ord på det da, ikke alltid så lett å analysere sine estetiske valg. Den jeg prøvde var forresten i stål. Vet du om din også finnes i stål? Håper nesten ikke det, får da har jeg i så fall fått en ny altfor dyr ide i hodet mitt :cool:

I alle fall, gratulerer med tilveksten. Håper den finner en permanent trygg plass i samlingen.


Takk, Tore!
Denne skal finne sin faste plass. Den er en Keeper.:)

Veldig interessant å høre din historie og refleksjoner. Alltid morsomt å høre tanker som dette.
Skal gjerne utdype min begrunnelse for valget. Dog, det er jo litt farlig tematikk dette. Her dreier det meste seg om estetikk og den personlige smak. Da blir det raskt en diskusjon med høy “De Gustibus Non Est Disputandum”-faktor.

Jeg har jo en relativt konservativ smak når det gjelder ur, i betydningen hvilke ur jeg rent estetisk liker.
Og hvilke komplikasjoner jeg ønsker. Det preger mine valg.
Min tidligere Master Control Eight Days åpnet blikket for den klassiske Master Control-linjen til JLC, ingen tvil om det.

Min Master Eight Days Perpetual er utelukkende produsert i RG og Platinum. Den finnes med andre ord ikke i stål. (I motsetning til den nye versjonen - som også bidrar til redusert "eksklusivitet" på modellen).
RG-versjonen har modellnummer Q161242A, mens Platinum har modellnummer Q161642A. Helt identiske ur forøvrig.
Jeg var aldri i tvil med hensyn til hvilken Perpetual jeg ville ha.
Kanskje nettopp fordi JLC gjorde et så kraftig veivalg når man valgte å introdusere Master Eight Days Perpetual 40 som erstatning for første generasjon. Den avviker nemlig så mye fra originalen, at valget ble enkelt.

For det første reduserte man størrelsen fra 41,5 til 40 mm. For noen helt OK, men ikke helt innertier for meg. Kassen har som du er inne på en smalere bezel og lugs, men hensyntatt at diameteren er nedjustert med 1,5 mm blir helheten sånn sett OK. En “face-lift” som faller naturlig.
Men mer avgjørende er alle de andre endringene; - de estetiske og de spesielt (ned)justerte designelementene på dial.

Man ser raskt at den nye versjonen prøver å fremstå hakket mer “moderne” (og for noen er den det), men for meg fremstår den nesten for “enkel” og uferdig. Den er mindre harmonisk enn originalen, som har en roligere fremtoning med sin mer helhetlige løsning på komplikasjonene. En pussig erkjennelse, tatt i betraktning at min versjon krever mer plass på dial.

Jeg er heller ikke tilfreds med ny skriftstørrelse/font. Heller ikke at det er mindre subdials.
Power Reserve og Day & Night-indikatorene står i en særstilling. At disse nå er halvsirkler og ikke hele lenger, trekker ned.
Månefasen er dessverre en annen “skivebom”. Min versjon har etter mitt skjønn en mer diskret og riktig løsning, som inngår i et mer naturlig hele med de øvrige subdials/komplikasjoner. På den nye blir den mørke månefasedial for sterk rent visuelt, og bryter harmoni og symmetri på dial.

Så derfor, rent estetisk (og størrelsesmessig), blir den “nye” ikke den helt verdige konkurrent til første generasjon. Til det blir forskjellene for store. It simply doesn´t do the trick for me.
For meg blir dette et case i retning Rolex Sea-Dweller vs Rolex Sea-Dweller Deep Sea.

Men igjen, dette koker ned til hva som er og blir personlig smak og preferanser. For noen er den nye “the one”, mens for andre blir “originalen” den ultimate løsning.
For min del var valget enkelt.
En ny og original "original"...:p
 
Gratulerer med ett helt vanvittig ur!

Hadde vært interessant (du må unnskylde meg hvis du har beskrevet dette tidligere) med ett innlegg der du viser oss hva som holder urene dine igang. Du har jo ett par nå som helst ikke skal stoppe ;)

Vil tro ett bilde med alle dine ur i winder/boks vil være noe helt for seg selv, og "konkurransedyktig" med det meste annet her i.....verden.