Dagens tilvekst - Audemars Piguet, Royal Oak 15300OR
Min nye tilvekst ble altså denne.
Rett og slett en våryr rakker av en Audemars Piguet Royal Oak 15300OR. Det vil si Rose Gold.
Både den og eier kan ikke vente på anledningen til å møte vår og sommer med denne på alle måter utsøkte klassikeren på hånden.
Jeg har slitt en stund med å definere hvilket ur jeg skulle velge i Rose Gold. Som kanskje kjent har jeg allerede en meget dressy Jaeger-LeCoultre. Men jeg ønsket et RG-alternativ. Noe som er hakket mer anvendelig. Også utenfor de formelle anledninger.
Til slutt falt valget på denne.
Denne AP dekker alle mine preferanser for et alternativ i Rose Gold; - sporty, klassisk og dressy – alt på en gang.
Samtidig var det på tide med en aldri så liten ”upgrade” på Audemars Piguet-siden. Fra Royal Oak Dual Time i stål. Til Royal Oak 15300 i Rose Gold. Og, det er et bevisst valg; - ingen komplikasjoner på denne.
Forøvrig må jeg erkjenne:
- jeg savnet sekundviseren...
- jeg savnet innsynet til det utsøkte urverket...
- jeg savnet den lekkert graverte rotoren...
- og, jeg savnet en litt tydeligere datovisning...
Derfor ble det denne.
Historien bak uret kjenner de fleste godt allerede.
Royal Oak er kanskje – sammen med Patek Philippe´s Nautilus – selve definisjonen på "det klassiske ikonet" innen horologien: - begge designet av Gerald Genta, begge fra 70-tallet, begge rikholdige på historie, og begge tidløse og klassiske.
Og ja, de begge såpass utradisjonelle i designet at mange får et "elsk/hat"-forhold til dem. Jeg er blant de førstnevnte. Slikt blir det ikon- og kult-status av.
Fra en rikholdig historie vil 1972 stå som et horologisk merkepunkt for Audemars Piguet.
Året Audemars Piguet endret “haute horlogerie”. Året var debuten til dette uret som er blitt deres signaturmodell og evige ikon. Royal Oak ble lansert under Basel-messen i 1972.
Modellen ble dog ingen umiddelbar “hit". Uret var spesielt. Det var utradisjonelt. Det var i tillegg meget høyt priset – til å være et sportsur i stål. Markedet måtte modnes i forhold til dette litt “sære” uret med sitt utfordrende design.
Men, etter et par års "tilvenning" (og god drahjelp av en entusiastisk FIAT-eier som valgte seg dette uret) oppnådde Royal Oak en suksess som overgikk alt hva selv Audemars Piguets mest optimistiske forhåpninger tilsa.
For å forstå den svært så modige beslutningen man gjorde i lanseringen av uret, er det viktig å ta utgangspunkt i urverdenen slik den var rundt 1970. Urene på den tiden var små. De var tynne. De var "enkle". De var runde. Ja, relativt konservative og like i stilen. Prismessig var markedet også relativt forutsigbart for både stål- og gullur.
Royal Oak utfordret alt dette. At man var usikker på markedets mottakelse var til å forstå. Det var tross alt aldri tidligere produsert ur med såpass utradisjonelt design.
Royal Oak var verdens første eksklusive sportsur i stål. Og både urverk og design - og pris var eksklusivt.
Det var sågar priset høyere enn enkelte klassiske gullur, noe som ble ansett som direkte uhørt i deler av markedet. Satt i perspektiv: omregnet til 2012-dollarkurs var en Royal Oak i 1972 priset tilsvarende USD10000. Det er meget høyt for et stålur i 1972.
Etter et par års "tilvenning i markedet" tok det imidlertid av. Royal Oak ble Audemars Piguets største kommersielle suksess.
Historien bak design og navn er et kapittel for seg.
Inspirasjonen til navnet går via England, der Charles II i sin tid måtte søke tilhold i et eiketre for å unnslippe opprørere. Som minne om dette gjemmested som berget hans liv og kommende trone, ble eiken gitt tilnavnet ”Royal Oak”. Den engelske Royal Navy ga derav sine krigsskip navn fra denne historien – HMS Royal Oak.
Opphav og inspirasjon bak designet, har to versjoner i omløp. Den tradisjonelle er at Gerald Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i skipssiden på eldre krigsfartøy, og at dette utløste ideen om designet. En annen er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva. Her studerte han en dykkerhjelm som ble klargjort til bruk. Hjelmens utforming fascinerte ham. Festeanordningen som sikret hjelmen til dykkerdrakten var sammensatt med 8 skruer, og dette "maritime element" av detaljer ga ham inspirasjon til designet.
Det hører med til historien at Audemars Piguet ga Gerald Genta kun ett døgn på å komme med sitt forslag, da Audemars Piguet hadde stor tidsnød ift å rekke å presentere en "nyhet" til Basel-messen i 1972. Genta jobbet intenst gjennom natten. Neste morgen leverte han varene. Resten av historien kjenner vi.
Royal Oak er et ikon.
Med sitt karakteristiske åttekantede design, sekskantede “skruer”, og en krone med de samme designelementer, fant Audemars Piguet den perfekte balanse mellom kraft og eleganse i et ur.
Den er en tidløs klassiker som nå har vært i produksjon i over 40 år.
Under 40-årsjubileet for Royal Oak i 2012, markerte AP denne milepælen under Basel-messen med lansering av en "upgraded" modell. Blant flere små designelementer, valgte man også å øke diameteren på kassens smaleste punkt fra 39mm til 41mm.
Konklusjonen er uansett at AP RO er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design.
Ingen eier av Audemars Piguet Royal Oak vil mene dette er et ur som utelukkende tilhører den såkalte "sports"kategorien. Dette er et klassisk, elegant og konservativt ur like velegnet til dress, som til fritid/sport og casual wear. Hvilket nettopp var tanken Audemars Piguet hadde da man lanserte det.
Royal Oak-linjen har siden 1972 sett stadig nye modellsuppleringer, og spesielt de senere år tilpasset seg markedets behov for komplikasjoner. I tillegg lanserte man modellene i edlere metall, som eksempelvis denne i Rose Gold.
For meg har AP Royal Oak så definitivt noe "cool & urban" over seg. Jeg nyter særtrekkene ved akkurat denne versjonen – den rene og ukompliserte Royal Oak.
Fra den vakkert symmetriske og enkle dial, til den ekstremt lekre kombinasjonen av Rose Gold kasse og spenne med sort dial og sort alligator rem. Det er utsøkt classy, og bør oppleves IRL. Bilder yter ikke dette uret med sine farvekombinasjoner full rettferdighet.
Royal Oak er også kjent for sin helt særegne Grand Tapisserie/waffeldesignede dial. Heller ikke kommer man utenom den utsøkte integrering av lenke til kasse. Uret har en estetisk helhet helt ned til den minste detalj.
Jeg har vært fast i bevisstheten om at en Royal Oak - som det ikonet det er - til enhver tid skal inngå i min samling. Dette er min tredje RO. Dette gir meg troen på at “alle gode ting er tre”. En versjon av en RO jeg anser meg gift med.
Jeg startet med en Royal Oak 15300 i stål, men da den ikke hadde mine ønskede komplikasjoner, lot jeg den gå. Inn kom Dual Time. En komplisert skjønnhet med vesentlig større presence ved tykkere kasse enn 15300 som følge av komplikasjonene. Nå er ringen sluttet. 15300OR dekker alle mine behov. Urmessig, that is....
Det er en Royal Oak. Den er i Rose Gold. Og den har sort dial og sort alligator rem.
Denne Royal Oak har selvsagt et 100% in-house Audemars Piguet Calibre 3120 urverk. Urverket tikker til 21.600 vph og har 40 jewels. Power reserve 60h.
Den sammenfatter alt hva angår “casual and classy elegance” i et ur, og jeg møter relativt greit våren med denne.
En Keeper!
Noen relativt ferske bilder etter utpakking - i går og i dag....