Moore's samling

Aquanaust?
Naustilus?
Sjarkmester?

En Breguet Marine mon tro?

Nei, her synes jeg du skal lage et kodet innlegg atter engang. Helst inspirert av sjøfartsreglene.
 
Bare litt maritimt. Tenkte egentlig på Breguet Marine (med gardering mot Nautilus, Aquanaut & Fifty Fathoms bla.)

Og nå tar jeg meg i å nynne på "My Bonnie"...

Spennende uansett. "Ikke spektakulært" i denne tråden sier likevel ikke så mye. :)

For eksempel kan det jo hende du har fått tak i denne. ;)
 
Litt maritimt i edelmetall...

Pam439_Cat_Front_C.jpg
 
ah, gleder meg! har allerede satt av tirsdagen til TS-glaning. Popcorn og vin er også på plass. vurderer å se alt på storskjerm.:cool::

Her ser jeg "ekspertisen" spriker litt i anbefallinger Sauvignon Blanc eller noe med bubbel - ja sjampis rent av for anledningen.

går nok for bobler! har hørt Krug passer bra. både med popcorn og når Moore skal vise nyanskaffelser ;):D


Snasne forslag her, karar!
Å treffe i forkant er vel muligens i samme oddskategori som de berømte 7 tall i Lotto. Vel nok har jeg antydet noe i retning av at det er litt – men bare litt – maritimt preg over den, men jeg kan vel antyde at denne - av noen hardcore aficionados – gjerne beskrives som mer dressy og konservativ…, like mye som cool og sporty.
Anyways; - jeg liker dårlig å bidra til at dette blir “teasing”, men vi må nok vente noen dager enda. Satser på at skjema fra leverandøren fortsatt tilsier at tirsdag holder vann, og isåfall blir det en anstendig unboxing, dog i behersket stil. Befinner meg nemlig på reise for tiden, så inntil videre må ytterligere hint stilles i bero.
- Sta? Mulig det, men som nevnt tidligere foretrekker jeg å ha fisken fast på kroken før ting avsløser helt.... - og siden vi snakker klokke levert "airborn" i dette tilfellet; - en lett våryr og riktig så playful "flyvefisk"...

Stay tuned, guys!:cool:


Popcorn undervurderer jeg aldri effektene av.....

d7299530-cdee-4ce9-9921-273fbc0f506a_zps97d62a06.jpg
 
Snasne forslag her, karar!
Å treffe i forkant er vel muligens i samme oddskategori som de berømte 7 tall i Lotto. Vel nok har jeg antydet noe i retning av at det er litt – men bare litt – maritimt preg over den, men jeg kan vel antyde at denne - av noen hardcore aficionados – gjerne beskrives som mer dressy og konservativ…, like mye som cool og sporty.
Anyways; - jeg liker dårlig å bidra til at dette blir “teasing”, men vi må nok vente noen dager enda. Satser på at skjema fra leverandøren fortsatt tilsier at tirsdag holder vann, og isåfall blir det en anstendig unboxing, dog i behersket stil. Befinner meg nemlig på reise for tiden, så inntil videre må ytterligere hint stilles i bero.
- Sta? Mulig det, men som nevnt tidligere foretrekker jeg å ha fisken fast på kroken før ting avsløser helt.... - og siden vi snakker klokke levert "airborn" i dette tilfellet; - en lett våryr og riktig så playful "flyvefisk"...

Stay tuned, guys!:cool:


Popcorn undervurderer jeg aldri effektene av.....

d7299530-cdee-4ce9-9921-273fbc0f506a_zps97d62a06.jpg

Breitling har en Flying Fish modell, men ser ikke for meg at du har kjøpt den.
Jeg tipper derfor på Sky Dweller.
 
Her er marginene små.
Uret er klart, bare meg som mangler.

Kort varsel - lang reise.
Lang dag - kort natt.
Levering torsdag - bilder og tekst fredag.

Garantert!:cool:
 
Dagens tilvekst - Audemars Piguet, Royal Oak 15300OR

Min nye tilvekst ble altså denne.
Rett og slett en våryr rakker av en Audemars Piguet Royal Oak 15300OR. Det vil si Rose Gold.
Både den og eier kan ikke vente på anledningen til å møte vår og sommer med denne på alle måter utsøkte klassikeren på hånden.

Jeg har slitt en stund med å definere hvilket ur jeg skulle velge i Rose Gold. Som kanskje kjent har jeg allerede en meget dressy Jaeger-LeCoultre. Men jeg ønsket et RG-alternativ. Noe som er hakket mer anvendelig. Også utenfor de formelle anledninger.
Til slutt falt valget på denne.
Denne AP dekker alle mine preferanser for et alternativ i Rose Gold; - sporty, klassisk og dressy – alt på en gang.
Samtidig var det på tide med en aldri så liten ”upgrade” på Audemars Piguet-siden. Fra Royal Oak Dual Time i stål. Til Royal Oak 15300 i Rose Gold. Og, det er et bevisst valg; - ingen komplikasjoner på denne.
Forøvrig må jeg erkjenne:
- jeg savnet sekundviseren...
- jeg savnet innsynet til det utsøkte urverket...
- jeg savnet den lekkert graverte rotoren...
- og, jeg savnet en litt tydeligere datovisning...
Derfor ble det denne.

Historien bak uret kjenner de fleste godt allerede.
Royal Oak er kanskje – sammen med Patek Philippe´s Nautilus – selve definisjonen på "det klassiske ikonet" innen horologien: - begge designet av Gerald Genta, begge fra 70-tallet, begge rikholdige på historie, og begge tidløse og klassiske.
Og ja, de begge såpass utradisjonelle i designet at mange får et "elsk/hat"-forhold til dem. Jeg er blant de førstnevnte. Slikt blir det ikon- og kult-status av.

Fra en rikholdig historie vil 1972 stå som et horologisk merkepunkt for Audemars Piguet.
Året Audemars Piguet endret “haute horlogerie”. Året var debuten til dette uret som er blitt deres signaturmodell og evige ikon. Royal Oak ble lansert under Basel-messen i 1972.
Modellen ble dog ingen umiddelbar “hit". Uret var spesielt. Det var utradisjonelt. Det var i tillegg meget høyt priset – til å være et sportsur i stål. Markedet måtte modnes i forhold til dette litt “sære” uret med sitt utfordrende design.
Men, etter et par års "tilvenning" (og god drahjelp av en entusiastisk FIAT-eier som valgte seg dette uret) oppnådde Royal Oak en suksess som overgikk alt hva selv Audemars Piguets mest optimistiske forhåpninger tilsa.

For å forstå den svært så modige beslutningen man gjorde i lanseringen av uret, er det viktig å ta utgangspunkt i urverdenen slik den var rundt 1970. Urene på den tiden var små. De var tynne. De var "enkle". De var runde. Ja, relativt konservative og like i stilen. Prismessig var markedet også relativt forutsigbart for både stål- og gullur.
Royal Oak utfordret alt dette. At man var usikker på markedets mottakelse var til å forstå. Det var tross alt aldri tidligere produsert ur med såpass utradisjonelt design.

Royal Oak var verdens første eksklusive sportsur i stål. Og både urverk og design - og pris var eksklusivt.
Det var sågar priset høyere enn enkelte klassiske gullur, noe som ble ansett som direkte uhørt i deler av markedet. Satt i perspektiv: omregnet til 2012-dollarkurs var en Royal Oak i 1972 priset tilsvarende USD10000. Det er meget høyt for et stålur i 1972.
Etter et par års "tilvenning i markedet" tok det imidlertid av. Royal Oak ble Audemars Piguets største kommersielle suksess.

Historien bak design og navn er et kapittel for seg.
Inspirasjonen til navnet går via England, der Charles II i sin tid måtte søke tilhold i et eiketre for å unnslippe opprørere. Som minne om dette gjemmested som berget hans liv og kommende trone, ble eiken gitt tilnavnet ”Royal Oak”. Den engelske Royal Navy ga derav sine krigsskip navn fra denne historien – HMS Royal Oak.
Opphav og inspirasjon bak designet, har to versjoner i omløp. Den tradisjonelle er at Gerald Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i skipssiden på eldre krigsfartøy, og at dette utløste ideen om designet. En annen er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva. Her studerte han en dykkerhjelm som ble klargjort til bruk. Hjelmens utforming fascinerte ham. Festeanordningen som sikret hjelmen til dykkerdrakten var sammensatt med 8 skruer, og dette "maritime element" av detaljer ga ham inspirasjon til designet.
Det hører med til historien at Audemars Piguet ga Gerald Genta kun ett døgn på å komme med sitt forslag, da Audemars Piguet hadde stor tidsnød ift å rekke å presentere en "nyhet" til Basel-messen i 1972. Genta jobbet intenst gjennom natten. Neste morgen leverte han varene. Resten av historien kjenner vi.

Royal Oak er et ikon.
Med sitt karakteristiske åttekantede design, sekskantede “skruer”, og en krone med de samme designelementer, fant Audemars Piguet den perfekte balanse mellom kraft og eleganse i et ur.
Den er en tidløs klassiker som nå har vært i produksjon i over 40 år.
Under 40-årsjubileet for Royal Oak i 2012, markerte AP denne milepælen under Basel-messen med lansering av en "upgraded" modell. Blant flere små designelementer, valgte man også å øke diameteren på kassens smaleste punkt fra 39mm til 41mm.

Konklusjonen er uansett at AP RO er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design.
Ingen eier av Audemars Piguet Royal Oak vil mene dette er et ur som utelukkende tilhører den såkalte "sports"kategorien. Dette er et klassisk, elegant og konservativt ur like velegnet til dress, som til fritid/sport og casual wear. Hvilket nettopp var tanken Audemars Piguet hadde da man lanserte det.

Royal Oak-linjen har siden 1972 sett stadig nye modellsuppleringer, og spesielt de senere år tilpasset seg markedets behov for komplikasjoner. I tillegg lanserte man modellene i edlere metall, som eksempelvis denne i Rose Gold.

For meg har AP Royal Oak så definitivt noe "cool & urban" over seg. Jeg nyter særtrekkene ved akkurat denne versjonen – den rene og ukompliserte Royal Oak.
Fra den vakkert symmetriske og enkle dial, til den ekstremt lekre kombinasjonen av Rose Gold kasse og spenne med sort dial og sort alligator rem. Det er utsøkt classy, og bør oppleves IRL. Bilder yter ikke dette uret med sine farvekombinasjoner full rettferdighet.
Royal Oak er også kjent for sin helt særegne Grand Tapisserie/waffeldesignede dial. Heller ikke kommer man utenom den utsøkte integrering av lenke til kasse. Uret har en estetisk helhet helt ned til den minste detalj.

Jeg har vært fast i bevisstheten om at en Royal Oak - som det ikonet det er - til enhver tid skal inngå i min samling. Dette er min tredje RO. Dette gir meg troen på at “alle gode ting er tre”. En versjon av en RO jeg anser meg gift med.

Jeg startet med en Royal Oak 15300 i stål, men da den ikke hadde mine ønskede komplikasjoner, lot jeg den gå. Inn kom Dual Time. En komplisert skjønnhet med vesentlig større presence ved tykkere kasse enn 15300 som følge av komplikasjonene. Nå er ringen sluttet. 15300OR dekker alle mine behov. Urmessig, that is....
Det er en Royal Oak. Den er i Rose Gold. Og den har sort dial og sort alligator rem.

Denne Royal Oak har selvsagt et 100% in-house Audemars Piguet Calibre 3120 urverk. Urverket tikker til 21.600 vph og har 40 jewels. Power reserve 60h.

Den sammenfatter alt hva angår “casual and classy elegance” i et ur, og jeg møter relativt greit våren med denne. :cool:
En Keeper!

Noen relativt ferske bilder etter utpakking - i går og i dag....

DSC_0014_zps2cd2d2ae.jpg


DSC_0015_zps8f3e2446.jpg


DSC_0014_zpsb73660d6.jpg


DSC_0012_zpscf3f2803.jpg


DSC_0011_zps750ba625.jpg


DSC_0005_zps59802594.jpg


DSC_0019_zpscd121e6f.jpg



DSC_0003_zpse8192420.jpg


DSC_0010_zps8b1f30d0.jpg


DSC_0044_zps74d712b7.jpg


DSC_0040_zps742c5da8.jpg


DSC_0029_zpsdd32b8b4.jpg


DSC_0031_zpsed60aa45.jpg


DSC_0024_zps20718f81.jpg


DSC_0007_zpsca966732.jpg


DSC_0038_zpsd213c66f.jpg


DSC_0002_zps9cdcc88a.jpg


DSC_0017_zpsc704a40c.jpg


DSC_0003_zps68041e02.jpg
 
Redigert:
Hatten av, gratulerer med nydelig AP RO! Flott presentasjon!
Blir nok kjekk å ha på afterski i påsken denne, @Moore ;)
 
Redigert av en moderator:
O-lala, DEILIG.

Og som alltid, flott tekst og fantastiske bilder. :D

Gratulerer så mye, Moore. Håper du kommer til å bruke den :D
 
Gratulerer! Et virkelig flott ur, og som alltid leverer du i toppklasse når det gjelder presentasjon og bilder!