Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Huff.. Når man har lyst på en klokke men ikke kan la det gå utover "safety"-bufferet. Man tenker jo aldri at det kommer til å skje noe, men det er greit å være på den trygge siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Huff.. Når man har lyst på en klokke men ikke kan la det gå utover "safety"-bufferet. Man tenker jo aldri at det kommer til å skje noe, men det er greit å være på den trygge siden.
Lett omsettelige klokker HAR (ikke sikkert at blir...) de siste årene gitt bedre avkastning enn å ha pengene lett tilgjengelig i bank.
Skjer det noe er det jo bare å selge klokken(e) igjen;)
 
Jeg skjønner ikke hvorfor selskaper som har suksess på et område ikke kan holde seg til det de er gode på. Antar at utsikten til større profitt er en vesentlig faktor;)

http://hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/04/Ferrari-har-en-identitetskrise

Nei. Jeg vil ikke ha Ferrariklokke, veske, dress, parfyme.... kunne godt tatt en Ferraribil da:)
Jeg vil heller ikke ha en Rolexbil, parfyme++ heller.

Men litt "merch" er vel greit, som t-skjorter, caps og snøkuler:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
hold på den tanken @RalphDarwin

Dette er ikke et spørsmål om best mulig avkastning, men det er nødreserver det er snakk om.
@RalphDarwin Vær fornuftig og la bufferkontoen være i fred slik den er tiltenkt. Opprett heller en egen klokkekonto og spar til neste gang drømmeklokken kommer på markedet.

Jeg lever etter tommelfingerregelen om at midler tilsvarende 3 mnd inntekt skal være relativt lett tilgjengelig.
 
hold på den tanken @RalphDarwin

Dette er ikke et spørsmål om best mulig avkastning, men det er nødreserver det er snakk om.
@RalphDarwin Vær fornuftig og la bufferkontoen være i fred slik den er tiltenkt. Opprett heller en egen klokkekonto og spar til neste gang drømmeklokken kommer på markedet.

Jeg lever etter tommelfingerregelen om at midler tilsvarende 3 mnd inntekt skal være relativt lett tilgjengelig.
+1;).
Men det kommer litt an på egen livssituasjon da, slik som:
-Ansettelses og bransje forhold - hvor trygg jobb og hvilke forsikringer har du i jobb?
-Bolig forhold og lånebelastning, "nedbetalt" bolig med et lite utnyttet "rammelån", hva skal du da med penger i banken?
-Egen pensjons sparing/forsikring.
-Forsørger ansvar eventuelt ektefelles arbeidssituasjon.
-osv..
 
+1;).
Men det kommer litt an på egen livssituasjon da, slik som:
-Ansettelses og bransje forhold - hvor trygg jobb og hvilke forsikringer har du i jobb?
-Bolig forhold og lånebelastning, "nedbetalt" bolig med et lite utnyttet "rammelån", hva skal du da med penger i banken?
-Egen pensjons sparing/forsikring.
-Forsørger ansvar eventuelt ektefelles arbeidssituasjon.
-osv..

Det er relevant argumentasjon @Gin Men hva hadde du anbefalt til din egen sønn...
 
Jeg lever etter tommelfingerregelen om at midler tilsvarende 3 mnd inntekt skal være relativt lett tilgjengelig.

Hvilket tilsvarer et par Rolexer avhengig av modell og inntekt. Gitt at det er en Rolex @RalphDarwin Dette er relativt lett tilgjengelig.

Hvor mange dager skal verdien kunne realiseres for at midler kan omtales som likvide? Vil tro at en vanlig Rolex ligger godt innenfor denne grensen.
 
Det er relevant argumentasjon @Gin Men hva hadde du anbefalt til din egen sønn...
Han har jo meg:D
Neida.. fra spøk til alvor. Som jeg skrev, så er dette veldig avhengig av livssituasjon. Mr @RalphDarwin har jeg hatt gleden av å møte, så jeg kjenner i hvert fall til hvor han "aldersmessig" befinner seg i livet.
Så både han og min sønn, når han kommer i samme alder, ville jeg ha rådet til å skaffe seg en solid buffer på ca. 3 mnd, inntekt. Bufferens størrelse mener jeg kan senkes i takt med eventuelt tilgang til andre lett tilgjengelige midler, økt trygghet arbeidsmessig o.s.v.
 
Er vel bare jeg som kjenner meg selv best. Men man har gode argumenter på begge sidene. Jeg velger å ha nødreservebufferet mitt=) Selv om det kan løses kjapt etter 1-2 måneder når f.eks skattepengene til gode og feriepenger kommer. Det er ikke snakk om en skikkelig relativt ekslusiv og dyr klokke. Worst case kan den selges litt under markedspris som fører til at man kommer tilbake til brukbart buffer=)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Scene fra frokostbordet i går:

Kl. 09:12:07 - Alle koser seg og ler, også dattera rett på siden av meg
Kl. 09:12:16 - Dattera blir sur. Ingen vet hvorfor
Kl. 09:12:39 - Dattera har lyst å grine. Noen vet hvorfor

På 32 sekunder svinger altså humør og stemning fra kongemorro til nesten tårer. Jepp, du gjetta riktig. Stakkars en kollega som bor med 5 jenter. Eneste fordelen er at de visstnok er synkrone...så det er bare WTF-moments med jevne mellomrom.
 
Scene fra frokostbordet i går:

Kl. 09:12:07 - Alle koser seg og ler, også dattera rett på siden av meg
Kl. 09:12:16 - Dattera blir sur. Ingen vet hvorfor
Kl. 09:12:39 - Dattera har lyst å grine. Noen vet hvorfor

På 32 sekunder svinger altså humør og stemning fra kongemorro til nesten tårer. Jepp, du gjetta riktig. Stakkars en kollega som bor med 5 jenter. Eneste fordelen er at de visstnok er synkrone...så det er bare WTF-moments med jevne mellomrom.

Bor sammen med tre...

8