Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Dette er hett tema på jobben om dagen. Om shorts skal være lov i fellesferien eller ikke. Vi har dresskode (For menn, damene gjør vel egentlig som de ønsker) og jeg opplever at mange synes det er veldig rart at vi ikke har lov å gå med shorts. Eller sandaler (!) På jobb.

Sandaler og kortbukse har ingenting på et kontor å gjøre imho.

I et moderne kontorbygg er det ikke noe behov for å gå med kortbukse, da temperaturen innendørs er jevnt behagelig. I gamle, slitte bygg med utdaterte HVAC-anlegg; jeg skjønner trangen til kortbuksa.

• Liker
Reaksjoner: gulenissen
Da må jeg spørre dere som er fast på kontor til dagen - hvorfor er ikke kortbukser tillatt innenfor kleskoden for menn?
@gulenissen @Edzilla
Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke ute etter å trolle.
Jeg sitter på lukket sone i konsernbygget vårt når jeg evt. må hensynta dette(har gitt beng til nå..). Dessuten kan det å serve en driftsentral gjøre en ganske heit i toppen, så kortbukser tjener et formål.

Kortbukser har jeg alltid sett på som et fritidsplagg, og dermed anser jeg det som uegnet i jobbsammenheng.
Eneste stedet hvor det har vært innafor å gå i kortbukser på jobb, var på Lekter’n på Aker Brygge. Da som servitør i 1998-1999.
Men på kjøkkenet brukte vi alltid skikkelig bukser.

I et moderne kontorbygg er det ikke noe behov for å gå med kortbukse, da temperaturen innendørs er jevnt behagelig. I gamle, slitte bygg med utdaterte HVAC-anlegg; jeg skjønner trangen til kortbuksa.

Alternativt så er det akseptabelt å gå i skjørt.

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Jeg var en tur på Bermuda og fikk se de berømte Bermuda shortsene i kombinasjon med knehøye sokker, skjorte og dressjakke. Det var ikke et pent syn:eek:

• Liker
Reaksjoner: Jone
Jobbsnobben er overalt. @Preacher. Gå i det du vil / føler for.

Når denne gjengen klarte gå på jobb uten kortbokse (Egenes-dialekt), så... :)

bridge-on-the-river-kwai1.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Har oppholdt meg en del i mellom-amerika, 70% luftfuktighet 40C, der har jeg gått månedsvis uten å se en voksen herremann i shorts. Unntaket er naturligvis turister, som går i shorts og sandaler. (Det trengs ikke briller for å øyne en gringo for å si det sånn.:p)

Nordmenn bruker alt for mye kortbukse i offentlig rom imo.

Kortbukser har jeg alltid sett på som et fritidsplagg, og dermed anser jeg det som uegnet i jobbsammenheng.
Eneste stedet hvor det har vært innafor å gå i kortbukser på jobb, var på Lekter’n på Aker Brygge. Da som servitør i 1998-1999.
Men på kjøkkenet brukte vi alltid skikkelig bukser.
Jeg er egentlig enig. Men samtidig bruker jeans på jobb.

Sandaler er nesten provoserende. Hadde en kollega en gang som skiftet fra sandaler til slipperser når han kom på jobb. Disse lagde en herlig lyd når han gikk rundt i kontorlokalet.

Min erfaring - offshore og onshore - er at de som har elektro(ingeniør/lab)bakgrunn ofte konverterer til tøfler / kontorsandaler / lett fottøy på jobb. Mulig det er confirmation bias fra studietiden, eller at man i gamle dager skulle være jordet til gulvet. :D

• Liker
Reaksjoner: gulenissen
Da må jeg spørre dere som er fast på kontor til dagen - hvorfor er ikke kortbukser tillatt innenfor kleskoden for menn?
@gulenissen @Edzilla
Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og ikke ute etter å trolle.
Jeg sitter på lukket sone i konsernbygget vårt når jeg evt. må hensynta dette(har gitt beng til nå..). Dessuten kan det å serve en driftsentral gjøre en ganske heit i toppen, så kortbukser tjener et formål.

For å sitere "Gentlemanualen" med Per Nilsson og Andreas Weinås. (Strålende podcast med mye klokkefokus)
"Shorts er akseptert på kontoret så lengde du har hjemmekontor" ;)

Jobber selv i et større internasjonalt firma der vi daglig har møter med større eller mindre kunder.

Vi har en tydelig og enkel kleskode på kontoret som anbefaler jeans og skjorte med krage. Og helst sko som ikke er sneakers.
Men dette anses vi som "snobbete" av majoriteten, som foretrekker fotballdrakter, konsert t-skjorter, shorts og crocs til kundemøter.

Ser også at dress sammen joggesko og pulsklokke er populær kombo på julebord samt jobbmiddager :mad: