Likte dårlig at jeg var to timer for tidlig ute til å se den ferdige Vacheron-utstillingen hos Tidemann i dag. Overveide å gå formålsløst rundt i byen i to timer, men dro i stedet hjem. DOH!
SKILLE
En trafikk-klassiker med meg som bilist og en sykkelist i hovedrollen: I går ble jeg liggende en stund bak en syklist som syklet i veien enda det var sykkelfelt til høyre. Skjønner at hurtigsyklende folk ikke vil bruke sykkelstier på grunn av vikepliktsregler etc, men er det noe med sykkelfelt jeg ikke har fått med meg? Jeg prøver jo å være en empatisk sjel, og hvis noen kan tenke seg en grunn til at noen velger veien når det er sykkelfelt tilgjengelig, så klarer jeg kanskje å se verden fra syklistens side ved neste anledning og slipper å skremme familien når jeg brøler: "Har du hørt om sykkelfelt?!" ut av vinduet sånn som i går.
Sykkelfeltene er ubrukelige når det står parkert biler på innsiden, slik at man må sykle i den sonen hvor døren slår dersom den parkerte bilisten åpner den. Det har hendt meg, og jeg sykler aldri mer i slike sykkelfelt. Folk ser seg sjelden for når de åpner bildøren. Å møte en bildør i fart er dyrt, smertefullt og skadelig for kroppen.
Dernest er mange sykkelfelt for smale, i noen er det sågar lagt brostein (!) som i St. Halvards gate i Oslo, og flere av disse feltene blir sjelden eller aldri feid, slik at det ligger glasskår og løs grus en masse i de.
Foreligger ingen av de overnevnte forhold er det få aktverdige grunner til ikke å bruke feltet
Sykkelveier er som du sier mindre brukbare. Skal man til et bestemt sted, og ikke sykler for rekreasjonens del, er de fullstendig ubrukelige. Gang- og sykkelvei er sjelden tilstrekkelig skiltet, og blindveier er aldri skiltet. Jeg forsøkte en gang å sykle en litt uvant rute fra Oslo til Ski, og valgte det som utgjorde tilnærmet korteste vei i luftlinje. Først førte sykkelveien meg direkte inn i noens oppkjørsel, uten andre alternativer enn å snu, og deretter inn på en togperrong før veien var sperret, ingen omkjøring skiltet, og jeg kjørte meg vill i et boligfelt. Slik er det mange steder. Gang- og sykkelveier er et fint konsept, men slik de er implementert i Norge blandes gående og syklende på et livsfarlig vis. Som nevnt fungerer de til rekreasjon, men noen av oss sykler for å transportere oss fra A til B eller for å trene.
Husk at én syklist i veien som regel betyr at det er én bil mindre i trafikken. Det er ikke syklistene som lager kø i rushtiden