Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Folk som sier "prosjektor" når de prater om projektorer.

Folk som sier projektor når de kan bruke ordet prosjektør :p

Visste dog ikke at man ikke kunne si prosjektor, men ut ifra hva som er vanlig å si så er det vel ikke lenge til prosjektor også kommer i ordboka (forhåpentligvis, så folk slipper å irritere seg over det) :)
 
Skal vi se her, jeg skal bare prosjektere dette bildet opp på veggen!
Har i en prosjektleder i salen som kunne hjelpe til?
 
Rulleskiløpere og syklister som irriterer seg over at det kjører biler der de ønsker å utfolde seg, eksempelvis i 60-sonen i rushtiden.
Rulleskiløpere i seg selv irriterer meg. Enten får du finne annen trening i det snøfrie halvåret, eller så får du holde deg langt f... unna vei, fortau og gang- og sykkelveg. Ikke kan de stoppe (på fornuftig tid/avstand), ikke kan de fin-navigere, og da har de ikke noe utenfor lukkede treningsanlegg å gjøre.
 
Skal vi se her, jeg skal bare prosjektere dette bildet opp på veggen!
Har i en prosjektleder i salen som kunne hjelpe til?
Passer "prosjektør" deg bedre?

Det er så skjekt å spise skjylling når man ser film på proskjektor.
Aldri sett den versjonen tidligere...



-----------------------
Men back to topic: rettskrivningsnazier.
 
Folk som sier projektor når de kan bruke ordet prosjektør :p

Visste dog ikke at man ikke kunne si prosjektor, men ut ifra hva som er vanlig å si så er det vel ikke lenge til prosjektor også kommer i ordboka (forhåpentligvis, så folk slipper å irritere seg over det) :)

Projektor,projektør og prosjektør er alle godkjente ord. Det er ikke prosjektor.

Jeg skjønner ikke ordet prosjektør. Det passer ikke inn med hva man ønsker å fortelle. Man kan også bruke projektør, som for meg rimer mye bedre.

Nok et norsk ord som ikke gir mening spør du meg.

Edit: sukk, måtte fjerne et dårlig eksempel.
 
Redigert:
Folk som sier "prosjektor" når de prater om projektorer.

Folk som sier projektor når de kan bruke ordet prosjektør :p

Visste dog ikke at man ikke kunne si prosjektor, men ut ifra hva som er vanlig å si så er det vel ikke lenge til prosjektor også kommer i ordboka (forhåpentligvis, så folk slipper å irritere seg over det) :)

Jeg skjønner ikke ordet prosjektør. Det passer ikke inn med hva man ønsker å fortelle. Man kan også bruke projektør, som for meg rimer mye bedre.

Nok et norsk ord som ikke gir mening spør du meg.

Edit: sukk, måtte fjerne et dårlig eksempel.

Haha, fantastisk morsomt at noen går rundt å irriterer seg over ting jeg ALDRI har tenkt over.
Jeg har aldri hørt noen si "projektor" og hadde jeg gjort det hadde jeg antageligvis tenkt at vedkomne må ha en talefeil.

;):);)
 
Haha, fantastisk morsomt at noen går rundt å irriterer seg over ting jeg ALDRI har tenkt over.
Jeg har aldri hørt noen si "projektor" og hadde jeg gjort det hadde jeg antageligvis tenkt at vedkomne må ha en talefeil.

;):);)

"Et projeksjonsapparat, også kalt videokanon, prosjektør,[1] projektør,[2] projektor[3] (og feilaktig prosjektor) eller bare framviser, er en teknisk innretning som projiserer lysbilder på en flate ved hjelp av lys, en optisk linse og en bildekilde."

Måtte bare få slengt inn den hvertfall, så får jeg sutre alene etterpå :)
 
"Et projeksjonsapparat, også kalt videokanon, prosjektør,[1] projektør,[2] projektor[3] (og feilaktig prosjektor) eller bare framviser, er en teknisk innretning som projiserer lysbilder på en flate ved hjelp av lys, en optisk linse og en bildekilde."

Måtte bare få slengt inn den hvertfall, så får jeg sutre alene etterpå :)

Du har teknisk rett, men i praksis feil. Altså du har rett og jeg er normal.
Disclaimer: jeg er en enkel østfolding med lett dysleksi, altså kan beslutningsgrunnlaget være noe tynt. :D
 
"Et projeksjonsapparat, også kalt videokanon, prosjektør,[1] projektør,[2] projektor[3] (og feilaktig prosjektor) eller bare framviser, er en teknisk innretning som projiserer lysbilder på en flate ved hjelp av lys, en optisk linse og en bildekilde."

Måtte bare få slengt inn den hvertfall, så får jeg sutre alene etterpå :)

Projectum i Latin: Betyr fremtredende.
Projecteur er fransk som definere bla bilde/lyskaster etc. Uttale seg som prosjektør i norsk.

Bildekaster, lyskaster hadde vært mer norsk enn alt annen der... Er det ikke bedre i norsk? Hvorfor prøver å bli fransk?

Sånn går det når noen nordmenn vil bestandig låne noen ord fra andre språk og finner seg med å bli tvangt til å modifisere fullstendig ortografien for å bevare fonetikken. Og aldri bli enig om ortografi...

Bruk norsk ord. Bordel de merde!:mrgreen:
 
Projektor,projektør og prosjektør er alle godkjente ord. Det er ikke prosjektor.

Jeg skjønner ikke ordet prosjektør. Det passer ikke inn med hva man ønsker å fortelle. Man kan også bruke projektør, som for meg rimer mye bedre.

Nok et norsk ord som ikke gir mening spør du meg.

Edit: sukk, måtte fjerne et dårlig eksempel.

Vet nå at "prosjektor" ikke er et godkjent ord. Men sjansen er nok stor for at jeg fortsetter å si det, stikk i strid med ordboka. Men jeg får se om riktig stavemåte sniker seg sakte, men sikkert inn i språket mitt.
Akkurat som at jeg fortsatt sier "et kompliment", selv om jeg er fullt klar over at det heter "en kompliment" (hva sier dere her egentlig?). Noen ting er bare for innarbeidet i både mitt språk, og i de fleste andre sitt språk, til at jeg kommer til å gå inn for å endre talemåten min i overskuelig fremtid. Får skylde på dialekt eller noe sånt i mellomtiden:)
 
Så fransk, engelsk og italiensk har aldri lånt ord fra hverandre?

Fransk språket har lånt på gammel germanisk og utdødd latinsk.
Siden Englands invasjon av de Normand i 1066, ble det innført mange fransk ord inn i den opprinnelige Germanisk bygget engelsk språk...
Dessverre har ikke den Keltisk språk influensert mye den engelsk...

Ja, folk "låner" ting og tang. Men er det alltid nødvendig?
Å bruke fransk ord gjør ikke norsk språket rikere: Den gjør det bare mer "fransk".
Og som franskmann selv, syns jeg ikke at det er riktig.
Men jeg bestemmer ingenting her;)
 
Redigert:
iPad Air og Photobucket.
Bruker jeg Safari så er brukernavn og passord feil.
Bruker jeg Opera så går det fint å logge inn, men den kveler når jeg prøver å legge inn bildet.
Bruker jeg Chrome går det fint å logge inn, men ingenting skjer når jeg prøver å legge inn bilder.

Og når jeg har en unboxing jeg har lyst til å dele så....
 
Redigert: