Patek 5711 venteliste?

Jeg kan ikke sette meg på en 5 års venteliste for noe som helst. Mye skjer på 5 år. Kanskje hovedinteressen så langt frem i tid er avl av sjeldne hamsterarter, kanskje jeg er blitt birøkter eller samler tørket tang fra alle verdenshavene. Kanskje synes jeg tiden som konsept er noe man burde heve seg over, og at jeg ikke vil minnes på den med en klokke på armen.

Tror ikke det. Men så langt orker jeg uansett ikke tenke. Bestilte derfor på fredag en Daytona fra Tromsø. Den kommer på torsdag. Regner med at jeg fortsatt er interessert i klokker på torsdag. :)
 
@xe3l
Jeg har selv møtt opp nygredd og dusjet på PP-boutiquen i Geneve. Nyttet ikke. Står på liste, men helt umulig å få tak i en klokke. Samlere står også i kø for denne, og de har allerede et godt etablert kundeforhold hos PP. Da kommer du bak i køen, selv om du er aldri så nygredd i pelsen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Haha, OK. Det er mulig ting har endret seg siden jeg var på besøk hos PP for et par år tilbake. Da fikk jeg i alle fall en klar følelse av at det var snakk om mer måneder enn år - selv om den offisielle ventelisten var lang. Hvis jeg ikke husker feil er det vel også en på tidssonen som nylig fikk en 5711 raskt levert fra PP i Paris, så jeg tror fortsatt mulighetene er der hvis man møter rette vedkommende.
 
Så vidt jeg kan forstå får de fleste AD inn et maks antall pp hvert år. Bjerke får angivelig bare en 5711 inn årlig, og andre AD jeg har snakket med får inn flere. Ventetiden avhenger av hvor mange de får inn og hvor mange som står foran i køen. Ser man på de rette plassene kan man være heldig og slippe fem års venting. Vanlig depositum er vel rundt 10%
 
Luxury watch har 5711 til tider og utider. Men fy så mange hairlines og riper og overpriset på disse fra dem.

Skal det være en brukt 5711, forventes 99,1% perfekt stand. Tror jeg bestiller flere Rolexer.... eller.... en VC eller ... Lange..... hmmm. De er ikke så "overprized" i hvertfall.
 
Er jeg gal om jeg har klart å overbevise meg selv om at å betale den cash til dagens pris hos Bjerke egentlig er en helt OK investering?

Mulig det er galskap å i det hele tatt vurdere en stålklump til 200k, men så har jeg jo veldig veldig lyst på..

Noen som vet hvordan det blir om man skulle ombestemme seg om ventetiden blir for lang? Bør jo være greit å få tilbake pengene, så lenge det er noen bak deg på ventelisten?
 
Gal er du ikke, men en ventetid på 4 år. Samt at prisen på klokken blir justert ved fremtidige prisstigninger. Så du kan jo ende opp med å betale 300k om 4 år.
 
Slik jeg har skjønt det får du den til dagens pris om man betaler den fullt ut, men om man betaler depositum må man betale prisen som gjelder når den dukker opp. Dette høres jo litt råflott ut, så ikke sikkert det stemmer.

Forutsetningen for at jeg tenker det er en OK investering økonomisk sett, er jo at man forhåndsbetaler for noe som etter alle solemerker er verdt mer når den dukker opp om noen år.
 
Vet at Bjerke opererer med det utgangspunktet du nevner. Tviler imidlertid på at det gjelder for 5711 med så lang venteliste. Kunne jo potensielt blitt en økonomisk skrell for Bjerke.

Dersom jeg tar feil (og de lar deg forhåndsbetale i dag mot levering i typ 2020), så vil jeg tro at det er økonomisk OK for din del.
 
Har fått bekreftet av Bjerke at de ikke vil garantere pris, selv om du betaler alt nå. Så du vil nok måtte betale for et par ekstra prisøkninger når du endelig får klokken din.
 
Tror de har hatt en prisøkning til. Fra 206k, mener de sa, til 212 eller 216 når jeg var innom en tid tilbake.. Noen som kan bekrefte?
 
Det er korrekt at det har vært en prisjustering i sommer også. 5711 koster nå nesten 212K, men ikke helt tror jeg (husker ikke eksakte beløpet, men mener det kan være en hundrelapp eller to under 212K)
 
Var innom Bjerke i går og fikk beskjed om 4 års ventetid på stål 5711 med blå skive. De får derimot en helgull med brun skive neste år som det ikke er noen reservasjon på - koster kun 400-og-noe-tusen :)
 
Var innom Bjerke i går og fikk beskjed om 4 års ventetid på stål 5711 med blå skive. De får derimot en helgull med brun skive neste år som det ikke er noen reservasjon på - koster kun 400-og-noe-tusen :)

Tar to helgull å kaster den ene i gulvet.
 
For et påslag Patek har. Hva koster gullet i den klokka? 120-150gr tenker jeg. 30-35k? Så skal de ha 200..
 
Til sammenligning; Rolex Daytona 116520 (stål) veier 140 gr. og koster 96K og en 116505 (Rose) veier 220 gr. og koster 297K. Det er 201K for 80 gr.

For mange, er det verd det og for andre ikke ;)

EDIT: tror muligens at "utvendig" materiale på en 5711 er lettere enn Daytona i både stål og gull?
 
Til sammenligning; Rolex Daytona 116520 (stål) veier 140 gr. og koster 96K og en 116505 (Rose) veier 220 gr. og koster 297K. Det er 201K for 80 gr.

For mange, er det verd det og for andre ikke ;)

EDIT: tror muligens at "utvendig" materiale på en 5711 er lettere enn Daytona i både stål og gull?

Det er sikkert den dobbelte mengde gull i en Daytona vs Nautilus. Påslaget er uansett latterlig
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød