Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Noen som vet hvilket år den nyeste oyster-lenken på submariner ble innført? (Den hvor det er slidelock-justering)
Den var jo helt genial, da jeg fikk prøve den hands-on, og det gjorde at jeg ikke vil ha den gamle typen i det hele tatt :p (tror jeg)

Noen som vet hvilket år den nyeste oyster-lenken på submariner ble innført? (Den hvor det er slidelock-justering)
Den var jo helt genial, da jeg fikk prøve den hands-on, og det gjorde at jeg ikke vil ha den gamle typen i det hele tatt :p (tror jeg)

Den kom sammen med nye Sub-c. Usikker på årstall, men tipper 2011.

Den kom sammen med nye Sub-c. Usikker på årstall, men tipper 2011.
@Omen:
Faktisk ble ny lås lansert allerede i 2008: LUXURY TYME: THE ROLEX WATCH REFERENCE PAGE Men da var det kun Smurfen, 116619lb, som ble lansert... En aldeles NYDELIG klokke:) !!!

Så i 2009 kom 116613/18ln/lb: LUXURY TYME: THE ROLEX WATCH REFERENCE PAGE Som forøvrig ble oppgradert i fjor med ny farge (eller tilbake til gammel om du vil, men med samme modellnr).

Ny stål-sub (116610ln/lv) ble lansert på Basel 2010 (no cub-c 114060 mom først i 2012): Review of the Rolex 116610 Submariner | Luxury Tyme: The Rolex Reference Page Mulig den ikke kom til butikk før 2011, det vet jeg ikke.

Forøvrig var GMT-ene ennå tidligere ute med ceramic bezel, blå lume, ny lenke med solide ledd og maxi-kasse/dial på helgullversjonen 116718ln i 2005, men GMTene har ikke glidlocklås, men en easy-link (ca ett ledd ekstra skjult i låsen). For subene var også parachrom blue hairspring nytt i 3135 verket ved innføring av C-modellene. Detaljert innføring av denne oppgradering på andre klokker enn sub her: http://www.minus4plus6.com/paracromblu16710.htm

Den råeste låsen er det DSSD som har, glidlock extension system, 2cm utvidelsesmulighet, kjekt utenpå en dykkerdrakt og kult for alle oss andre.

Forøvrig enig, vanskelig å akseptere skranglelenka/lås etter å ha prøvd den nye. Har sett den bli kalt tunfiskboksstållenke, en fornuftig beskrivelse av kvalitetsinntrykket til den gamle lenka:)

Redigert av en moderator:
@gmortens tusen takk for utfyllende svar:)
Et spørsmål bare: kommer ikke også SUB-c med glidelock som standard?
Min bestefar fikk nettop sin 2013 116610LV, og den hadde denne funksjonen.
@Omen:
Faktisk ble ny lås lansert allerede i 2008: LUXURY TYME: THE ROLEX WATCH REFERENCE PAGE Men da var det kun Smurfen, 116619lb, som ble lansert... En aldeles NYDELIG klokke:) !!!

Så i 2009 kom 116613ln/lb: LUXURY TYME: THE ROLEX WATCH REFERENCE PAGE Som forøvrig ble oppgradert i fjor med ny farge (eller tilbake til gammel om du vil, men med samme modellnr).

Ny stål-sub (116610ln/lv) ble lansert på Basel 2010: Review of the Rolex 116610 Submariner | Luxury Tyme: The Rolex Reference Page Mulig den ikke kom til butikk før 2011, det vet jeg ikke.

Forøvrig var GMT-ene ennå tidligere ute med ceramic bezel, blå lume, ny lenke med solide ledd og maxi-kasse/dial på helgullversjonen 116718ln i 2005, men GMTene har ikke glidlocklås, men en easy-link (ca ett ledd ekstra skjult i låsen). For subene var også parachrom blue hairspring nytt i 3135 verket ved innføring av C-modellene. Detaljert innføring av denne oppgradering på andre klokker enn sub her: Minus4Plus6.com - Paracrom Blu in a 16710 & 14060's

Den råeste låsen er det DSSD som har, glidlock extension system, 2cm utvidelsesmulighet, kjekt utenpå en dykkerdrakt og kult for alle oss andre.

Forøvrig enig, vanskelig å akseptere skranglelenka/lås etter å ha prøvd den nye. Har sett den bli kalt tunfiskboksstållenke, en fornuftig beskrivelse av kvalitetsinntrykket til den gamle lenka:)

@gmortens tusen takk for utfyllende svar:)
Et spørsmål bare: kommer ikke også SUB-c med glidelock som standard?
Min bestefar fikk nettop sin 2013 116610LV, og den hadde denne funksjonen.

Det stemmer, Glidelock er standard på Sub C. :)

Tudor Sub 79090

Noen Tudor eksperter her som har lyst til å komme med innspill når det gjelder denne:

Vintage Rolex Market: Tudor 79090 with 9315, box, papers, tag, booklet

Befinner meg for øyeblikket i USA hvor jeg vil være en lengre periode så eventuell service kan gjøres her forhåpentligvis billigere enn i Norge, samt at jeg slipper å tenke på importavgifter helt enda:)

Den ser godt brukt ut, men det er kanskje å forvente?
Hva er denne verdt?

Noen Tudor eksperter her som har lyst til å komme med innspill når det gjelder denne:

Vintage Rolex Market: Tudor 79090 with 9315, box, papers, tag, booklet

Befinner meg for øyeblikket i USA hvor jeg vil være en lengre periode så eventuell service kan gjøres her forhåpentligvis billigere enn i Norge, samt at jeg slipper å tenke på importavgifter helt enda:)

Den ser godt brukt ut, men det er kanskje å forvente?
Hva er denne verdt?

Tudor-ekspertene får korrigere meg, men som jeg forstår det er det et ok kjøp til NOK 18´+ mva + evnt innvendig service. Tviler på det skal være noe problem å selge denne for 25-28´her på TS (dvs: ikke en god investering for å tjene penger, men et potensielt ok kjøp). Sjelden jeg ser disse så komplett som denne. Upolert er en fordel for gamle klokker. Og jeg kan ikke se tegn til uoriginale deler heller. Liker du klokken og den viser tiden relativt korrekt så kjøp ivei! :)

Braanaas solgte en 16610 fra 89´ rundt nyttår for i underkant av 30´, den var servet, upolert og komplett. Rolex bør jo ha en høyere pris enn Tudor, samtidig så vil jeg heller betalt 27´for en komplett 79090... (pga Plexi og sjeldenhet ift 16610).

Andre meninger?

Redigert:
Tudor-ekspertene får korrigere meg, men som jeg forstår det er det et ok kjøp til NOK 18´+ mva + evnt innvendig service. Tviler på det skal være noe problem å selge denne for 25-28´her på TS (dvs: ikke en god investering for å tjene penger, men et potensielt ok kjøp). Sjelden jeg ser disse så komplett som denne. Upolert er en fordel for gamle klokker. Og jeg kan ikke se tegn til uoriginale deler heller. Liker du klokken og den viser tiden relativt korrekt så kjøp ivei! :)

Braanaas solgte en 16610 fra 89´ rundt nyttår for i underkant av 30´, den var servet, upolert og komplett. Rolex bør jo ha en høyere pris enn Tudor, samtidig så vil jeg heller betalt 27´for en komplett 79090... (pga Plexi og sjeldenhet ift 16610).

Andre meninger?

For en 79090, kun hode, uten lenke eller papirer eller noe som helst, må du vel ikke ut med mer enn 15-16. Er det verdt 10k for resten? Kanskje ...

Andre meninger?

Takk for innspill.

Om den så trenger en service har jeg forstått det slik at dette ikke er så dyrt da den har "standard" ETA 2824-2 verk? Og at i prinsippet de fleste urmakere kan gjøre dette?

For en 79090, kun hode, uten lenke eller papirer eller noe som helst, må du vel ikke ut med mer enn 15-16. Er det verdt 10k for resten? Kanskje ...

Var ikke det litt billig? Ser at du solgte en for den prisen, men det er jo for over to år siden. Mye har vel skjedd siden den tid?

Det er vel ikke et helt standard ETA-verk? På de litt eldre Tudor Subene er ihvertfall lyren og rotoren (og muligens også enkelte andre deler) annerledes på Tudor vs. standard ETA. Det er jo ikke sikkert dette er viktig for deg, men hvis det er det, så pass på at urmaker bruker riktige deler.

Jeg vet ingenting om akkurat denne selgeren, og personlig ville jeg nok heller handlet med en anerkjent vintage Rolex-forhandler som for eksempel Jacek Kozubek.

Lykke til.

Det er vel ikke et helt standard ETA-verk? På de litt eldre Tudor Subene er ihvertfall lyren og rotoren (og muligens også enkelte andre deler) annerledes på Tudor vs. standard ETA. Det er jo ikke sikkert dette er viktig for deg, men hvis det er det, så pass på at urmaker bruker riktige deler.

Jeg vet ingenting om akkurat denne selgeren, og personlig ville jeg nok heller handlet med en anerkjent vintage Rolex-forhandler som for eksempel Jacek Kozubek.

Lykke til.

Det skal jeg bemerke meg, takk for tips.

Han har tilbudt flere referanser, virker som om han driver med kjøp og salg av klokker gjennom en god gammel Pawn shop : Welcome to TradingPostPawn.com!

Klokken ser ganske godt brukt ut med en del hakk på huset og lugsene. Vil det anbefalles å få den polert og hvor mye vil isåfall en lett polering kunne fjerne?

Så at selger var bannlyst på rolexforums, og ville ikke godta paypal.

Ble desverre ikke noe handel her nei..

Noen som vet om en urmakerforretning i Oslo som utesteder ekthetsbevis? Var innom Bjerke, som er eneste selger av rolex i byen, men de nektet pga. mangel på papirer på klokken.

Har nettopp kjøpt en Black Bay fra urmaker Jørgensen. Monterte raskt av vintage-reima (som var helt grei - men finere på bilder), og monterte den medfølgende stoffreima. Den er diskret og klassisk etter mitt syn. Likevel har jeg anskaffet et par Nato-reimer fra tidssonens webshop. De ble bestilt før uret ankom, men jeg klikket på noen jeg mente burde passe, hhv "Bond" og "Real Grey Bond".

Så, hva mener dere? Roter jeg det til ved å montere en Real Grey Bond på den allerede fargesprakende BB-en?

IMG_1896_zps8408266c.jpg