Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har nettopp kjøpt en Black Bay fra urmaker Jørgensen. Monterte raskt av vintage-reima (som var helt grei - men finere på bilder), og monterte den medfølgende stoffreima. Den er diskret og klassisk etter mitt syn. Likevel har jeg anskaffet et par Nato-reimer fra tidssonens webshop. De ble bestilt før uret ankom, men jeg klikket på noen jeg mente burde passe, hhv "Bond" og "Real Grey Bond".

Så, hva mener dere? Roter jeg det til ved å montere en Real Grey Bond på den allerede fargesprakende BB-en?

IMG_1896_zps8408266c.jpg

Først av alt - gratulerer med ny klokke.

Forsøk Bond'en og ta noen bilder. Klarer ikke å se for meg om det blir bra eller ikke før jeg har sett bilder. :mrgreen: Skulle jeg gjette på noe, ville jeg gjettet at det kommer til å se veldig bra ut.
 
"Less is more" pleier å funke på klokker også, synes jeg. Så hovedregel er at klokke med mye farger/komplikasjoner må ha ensfarget rem, mens en ren og "enkel" klokke kan ha rem med litt farge og mønster. Synes personlig at Bond-Nato passer til svært få klokker, men ikke umulig at det kan funke på BB. :)
 
Takk @runes, klokka er flott og har allerede fått sine første bittesmå brukshakk. Jeg liker å være forsiktig med tingene mine, men klokka er for fin til at den kan ligge i boksen :)

Sannsynligheten for riper øker ved reimbytte, så jeg avventer reaksjonene og opptøyene her på forumet før jeg setter verktøyet i den og går Nato. Det kan tenkes at den originale stoffreima er det beste som har skjedd denne rakkeren.
 
Redigert av en moderator:
Og mens jeg er i siget: kan noen gi meg litt kjøtt på beinet når det gjelder skiva på DJ-en på bildet nedenfor. Min internbetegnelse er "respatex" da den minner meg om kjøkkenbordet vårt fra tidligere tider, men jeg antar at den har en noe mer pirrende betegnelse blant kjennere. Info om modeller og tidsrom mottas med takk :)

image_zps32628a34.jpg


Bildet er stjålet på nettet, noe jeg håper på tilgivelse for av de fornærmede :)
 
Takk @runes, klokka er flott og har allerede fått sine første bittesmå brukshakk. Jeg liker å være forsiktig med tingene mine, men klokka er for fin til at den kan ligge i boksen :)

Sannsynligheten for riper øker ved reimbytte, så jeg avventer reaksjonene og opptøyene her på forumet før jeg setter verktøyet i den og går Nato. Det kan tenkes at den originale stoffreima er det beste som har skjedd denne rakkeren.

Jeg er nysgjerrig og utålmodig, så jeg laget en quick&dirty mockup i Photoshop. Basert på det sier jeg - go for it! :)

tudorbond_zps024a9680.jpg
 
Redigert av en moderator:
Etter runes' frivole lek med Photoshop var det ingen vei tilbake. Riktignok er ikke Nato like komfortabelt som originalreima (enda), men jeg synes Bond i begge varianter ble vellykket. Foreløpig kun stadfestet ved hjelp av noen middelmådige iPhone-bilder fra kjøkkenbenken:

image_zps5fe23091.jpg


image_zpsaf8daf90.jpg
 
Redigert:
God kveld klokkefolk,

Kjøpte nylig en DJ serial 2.3 mill, som daterer den til 1969. Jeg kjøpte den uten papirer. Ved nærmere studie av skiven, registrerer jeg nå at det står "swiss made" nederst, mens alle andre jeg finner bilder av på nettet sier enten "T swiss T", eller "T swiss made T". Har noen innspill på om dette burde gi grunn til bekymring, eller om jeg i stedet kan få sjelero.

Takk for all hjelp, og beklager for et noe svakt og refleksfylt bilde.

image_zps0b061d12.jpg
 
Flott sak!

Kan det være at skiven er byttet?
Jeg fant frem følgende om Dial text i forbindelse med Submariner, men det kan være noe for DJ også. Uansett så er den blå skiven lekker!

:cool:
**********************
Swiss-text on dail:

"Swiss"
luminous material Radium
used until 1960
radioactive

"Swiss T - < 25"
luminous material Tritium
used from 1960 until 1998
radioactive, radioactivity less than 925 MBq (25 mCi)

"T Swiss T"
luminous material Tritium
used from 1960 until 1998
radioactive, radioactivity less than 277 MBq (7,5 mCi)

"Swiss"
luminous material luminova
used from 1998 until 2000
not radioactive

"Swiss Made"
luminous material Superluminova
used from 2000
not radioactive
----------------------------

Addition:
Quite a few dials with

"Swiss T - < 25"
have been LUMINOVA SERVICE dials on all "sporties" even if they bear the "T" for tritium. It´s not the standard, but quite a few watches are fitted with them.
 
God kveld klokkefolk,

Kjøpte nylig en DJ serial 2.3 mill, som daterer den til 1969. Jeg kjøpte den uten papirer. Ved nærmere studie av skiven, registrerer jeg nå at det står "swiss made" nederst, mens alle andre jeg finner bilder av på nettet sier enten "T swiss T", eller "T swiss made T". Har noen innspill på om dette burde gi grunn til bekymring, eller om jeg i stedet kan få sjelero.

.....slapp av:) Hvis det ikke er selvlysende markører vil "T" i visse tilfeller være utelatt. Dette er en indikasjon
på det radioaktive stoffet "Tritium" Når det er sagt er jeg usikker på om den urskiven satt på klokken når den
forlot fabrikken i 69` Men det behøver jo ikke og være en dårlig ting.....:)
 
Takk for innspillene. Jeg fant noe av den samme informasjonen som dere nevner. Kan i den sammenheng skyte inn at viserne ikke er luminerte. Som dere sier, kan mye da tyde på at skiven ikke satt på i 69. Har ingen indikasjoner på at noe skal være uorginalt, men jeg blir selvsagt noe skeptisk :p
 
23k med lenke, 21k med rem. Med mindre disse har økt i nypris da?

Lå jo flere inn her tidligere i høst til rundt 16k-17k. 18k for den med "Hele pakken" (rem, lenke, nato) synes jeg er greit nok. Den var jo mindre enn 1mnd gammel også.

Gikk på dagen gjorde den også, @benbjo, den med "hele pakken" altså:)
 
Redigert av en moderator:
Svaret på "T Swiss made T" spørsmålet er jo veldig enkelt;

T står for "tritum", og siden tritummarkørene her er byttet ut med diamanter, og det ikke er tritum på viserene er det jo ingen vits i å skrive på skiven at det er tritum der?
 
Svaret på "T Swiss made T" spørsmålet er jo veldig enkelt;

T står for "tritum", og siden tritummarkørene her er byttet ut med diamanter, og det ikke er tritum på viserene er det jo ingen vits i å skrive på skiven at det er tritum der?

Dette kunne definitivt vært forklarende. Et kjapt bildesøk tilsier imidlertid at mange 1601'er med diamantbelagte tall er påført "T SWISS T" eller "T SWISS MADE T".