Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Hei dere alle!
Hva tror dere om denne? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69247723&fks=69247723
Ser den legit ut? Er det riktig boks som er avbildet ift denne modellen?
Selger oppgir serienr. 9435xxxxx, men jeg kan ikke finne dette i denne oversikten... http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_timeline.html

Er i dialog med selger, men blir så liten og usikker når jeg ikke kan noe om dette.
Klokka ser OK ut.
Serienummer er ingen eksakt vitenskap. Andre sider lister 9,4 legit for en 1987.
Kjøp selger.

• Liker
Reaksjoner: Sprocket
Det er disse nyansene jeg også har merket meg. Zoomer inn med Mac'en nok til et nærmere ettersyn. Ser at minutt-, GMT- og time-viser ser ut til å være ganske like. 12-, 1- og 2-markør bærer et preg av å være noe lysere, men samtidig kommer lyset inn fra høyre som kan forårsake dette. På bilde to der klokken ligger utenfor boksen er lumen ganske så lik over det hele.

Blir vanskelig å få sett den live da jeg bor i Trondheim :(

Tror jeg prøver meg på denne, men først med noen oppfølgingsspørsmål til selger.
Tusen takk for tilbakemeldingene @Loevhagen og @Edzilla :)

Det er disse nyansene jeg også har merket meg. Zoomer inn med Mac'en nok til et nærmere ettersyn. Ser at minutt-, GMT- og time-viser ser ut til å være ganske like. 12-, 1- og 2-markør bærer et preg av å være noe lysere, men samtidig kommer lyset inn fra høyre som kan forårsake dette. På bilde to der klokken ligger utenfor boksen er lumen ganske så lik over det hele.

Tror jeg prøver meg på denne, men først med noen oppfølgingsspørsmål til selger.
Be selger om å ta bilder i dagslys. Hvis selger er seriøs, så imøtekommer han/hun dine ønsker.

• Liker
Reaksjoner: Sprocket

Du kan høre med selger om han kjenner til bytte av noen visere. Det er ikke uvanlig på gamle Rolex. Det er vanlig at eieren må kreve "ikke bytte" av slike deler, dersom det ikke skal bytte. (I følge hva jeg har lest. Ingen erfaring med det!).

Boksen ser riktig ut, og kassen kan være en overligger etc, som omtales.

Be om at klokken stilles til 12:00 på et av bildene. Da kan du se om viserne er korrekt allignet. Det kan være greit om de er byttet. Neppe noen problem, men om en ikke så dyktig kar har utført jobben... Og klokke ikke mye brukt... Bezel kan også komme skjevt på om den byttes. Eksakt 12:00?

Lekker er klokken i alle fall!

8

Er i grunn enig. Men kan man leve med det @The Player ?
Definitvt.
Dette er - etter min mening - den beste klokka Rolex lager:cool:

I considered the critique of the minute hand being a tad short-- being a design flaw in other words. I wondered at times why did Rolex not go with the conventional longer minute hand. Did the Rolex designers simply screw up? While no horologist I tend to think the minute hand’s length was very deliberate on the part of Rolex. For one, the white luminous portion of the minute hand exactly align with the luminous portion of minute markers. More significantly, the length of the minute hand may very well be a tribute to the previous generation (and smaller dial) Explorer I. From a distance, especially when worn when passing a full length mirror—say, in a gym—the minute marker does look distinctively short, but to be longer would make the watch look like any other plain faced watch, maybe even a pilot’s watch (yikes). The short minute hand keeps the look swift, sufficient, and compact, keeping linkages to its 36mm predecessor. My theory for your consideration.

Du kan høre med selger om han kjenner til bytte av noen visere. Det er ikke uvanlig på gamle Rolex. Det er vanlig at eieren må kreve "ikke bytte" av slike deler, dersom det ikke skal bytte. (I følge hva jeg har lest. Ingen erfaring med det!).

Boksen ser riktig ut, og kassen kan være en overligger etc, som omtales.

Be om at klokken stilles til 12:00 på et av bildene. Da kan du se om viserne er korrekt allignet. Det kan være greit om de er byttet. Neppe noen problem, men om en ikke så dyktig kar har utført jobben... Og klokke ikke mye brukt... Bezel kan også komme skjevt på om den byttes. Eksakt 12:00?

Lekker er klokken i alle fall!

8
Takk for gode input. Har masse konkrete spm til selger og som dere sier er man seriøs imøtekommer man kjøper på mange spørsmål. Det er tross alt masse penger og ting bør være på stell.

• Liker
Reaksjoner: aek og Grendel
Noen her som vet hva service på en Datejust Oysterquartz ligger på? Sitter å leker med tanken om å spare til en, men har hørt rykter om servicepriser opp mot 1200£ for verket alene.

Noen her som vet hva service på en Datejust Oysterquartz ligger på? Sitter å leker med tanken om å spare til en, men har hørt rykter om servicepriser opp mot 1200£ for verket alene.

Jeg tror @Greg har hatt service på en slik Oysterquartz. Stemmer det?

8

Her må jeg nok melde pass... har dog servicemanual på oysterquartz ☺

Er et vakkert og bra verk. Er evt deletilgang jeg ikke kjenner til... siden jeg kun har drevet med de mekaniske. Der er den grei.