Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Tja. Johnny er (ifølge ham selv) ingen fagmann (anm: utdannet urmaker). Men en kremmer som har drevet med k/s av klokker i mannsalder, så kunnskapen er høy! Og han er definitivt til å stole på! Angående priser så syns jeg faktisk ikke priser seg høyt i det hele tatt... Mulig han kan gjøre enkle reparasjoner selv, men når jeg har vært i kontakt med ham har han spilt på andre urmakere.

Stemmer det. Johnny gjør ikke slike ting selv, men ordner. Jeg hadde en jobb jeg ønsket utført og han bisto med å fikse det. Det fungerte helt topp.

8
 
Det er bare en ting som for tiden er mer sinnsykt enn prisutviklingen på ny Rolex og det er prisutviklingen på brukt....

Frister det å kjøpe folkens? Jeg ser modeller bli lagt ut nå for nesten femti som gikk for under tretti ifjor vår.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jensen92
Det er bare en ting som for tiden er mer sinnsykt enn prisutviklingen på ny Rolex og det er prisutviklingen på brukt....

Frister det å kjøpe folkens? Jeg ser modeller bli lagt ut nå for nesten femti som gikk for under tretti ifjor vår.

Ser det ligger en head only 5513 på KS nå til 70 laks... Er det virkelig noen som er villige til å betale det?
 
Angående prisstigning på Rolex, de siste årene har jeg solgt følgene klokker til (sett i dagens lys) skampris.

14060 (head only) - 24k
116710 - 40k
116610 LV - 42k.

Det som hjelper er at jeg selv om to av klokkene ble kjøpt nye solgte jeg de tre for kun 6k mindre enn jeg selv ga. Spilt melk osv. Klokke ga meg mer enn 6000 kr i glede, så det får være verdt det.

Gjør jo godt å tenke på hva jeg betalte for min 5513 også, det var ikke mye :)
 
Nei. Ikke nesten 50K for en 14060 heller. ;)

70 head only for en 5513 hørtes mye ut, samtidig så er det en vare med økt knapphet på, så markedet får nesten bestemme prisen.

Enkelte modeller kan jeg selv være villig til å betale godt for, som regel med knapphet som argument for økende betalingsvillighet. Eks kjøpte jeg en SD 16600 som var norsk, komplett og av de siste produserte. Tre faktorerer som økte min betalingsvilje. Jeg servet den for 5´. Solgte den for en høy pris, men ville ikke solgt for mindre. Jeg har ennå ikke sett et så pent eksemplar av SD hverken på finn eller TS.

Samme gjelder min 14060m. Den er også en av de siste solgt i Norge. Komplett. Jeg har de siste årene ikke sett et så pent og nytt og komplett eksemplar av en nå utgått modell - det har sin pris å kjøpe dette. En 14060 får du kjøpt for +/-40, men du får ikke kjøpt min for den summen, langtderifra!
 
70 head only for en 5513 hørtes mye ut, samtidig så er det en vare med økt knapphet på, så markedet får nesten bestemme prisen.

Enkelte modeller kan jeg selv være villig til å betale godt for, som regel med knapphet som argument for økende betalingsvillighet. Eks kjøpte jeg en SD 16600 som var norsk, komplett og av de siste produserte. Tre faktorerer som økte min betalingsvilje. Jeg servet den for 5´. Solgte den for en høy pris, men ville ikke solgt for mindre. Jeg har ennå ikke sett et så pent eksemplar av SD hverken på finn eller TS.

Samme gjelder min 14060m. Den er også en av de siste solgt i Norge. Komplett. Jeg har de siste årene ikke sett et så pent og nytt og komplett eksemplar av en nå utgått modell - det har sin pris å kjøpe dette. En 14060 får du kjøpt for +/-40, men du får ikke kjøpt min for den summen, langtderifra!

5513 var vel i produksjon i nærmere 20 år, så det er vel ikke akkurat en sjelden klokke. Men som alt annet er dette styrt av tilbud og etterspørsel. Når nyprisene eskalerer slik de har gjort de siste årene så vil naturligvis bruktprisene følge etter. Men 70 for en 5513 og en 14060 til 50, da burde markedet reagere. (Noe det sikkert ikke gjør og jeg kan spise i meg disse ordene om ett år...)
 
5513 var vel i produksjon i nærmere 20 år, så det er vel ikke akkurat en sjelden klokke. Men som alt annet er dette styrt av tilbud og etterspørsel. Når nyprisene eskalerer slik de har gjort de siste årene så vil naturligvis bruktprisene følge etter. Men 70 for en 5513 og en 14060 til 50, da burde markedet reagere. (Noe det sikkert ikke gjør og jeg kan spise i meg disse ordene om ett år...)

Antall år i produksjon avgjør nødvendigvis ikke antallet produsert. Sorry, flisespikkeri.

Ja, det er sikkert produsert mange 5513, men de blir mer og mer sjeldne på bruktmarkedet. Og i kombinasjon med at Rolex´ priser bare går en vei og at den ikke produseres lengre stiger prisene. Jeg forsvarer ikke 70´, så godt kjenner jeg ikke 5513-markedet, men jeg forsvarer prisøkning og selgers frihet til å sette ønsket pris.

14060m-markedet har jeg fulgt bedre med på. Jeg selger ikke min for under 50´. Det er mitt valg (altså å heller beholde og ikke bli fristet av bud på 50´...). Det er en unik klokke det nesten ikke er mulig å få tak i (ikke 14060 generelt, men 2012 og norsksolgt spesielt). De siste to-tre årene er det såvidt (åpent) omsatt en norsksolgt og komplett 2012 modell.

Priser for klokker som sjeldent omsettes og er ute av produksjon er vanskelig å pris-/verdisette. Og pene, komplette utgaver vil trolig stige mer i verdi enn modeller som fremdeles er i produksjon.

Ref til PP-priser: Bruktprisen er høyere enn nypris på klokker som er i produksjon (5711/5167). Den enkle forklaringen er igjen tilgjengelighet. Og hva er egentlig nyprisen på en 5711? Den reelle prisen er jo 2020-prisen, hvilket er høyst usikker, men trolig har den økt 3-5% i utpris hver år fra i dag. Sammenligningen med Rolex har kun verdi ift at tilgjengelighet styrer prisen. Et ganske vanlig og anerkjent markedsøkonomisk prinsipp - her bevist i praksis:)
 
Interessant at det var en Rolex Sub på nato som inspirerte svensken Filip Tysander til å starte billigmerket Daniel Wellington, jf. denne artikkelen i dagens DN.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lemen
Kan bezel insert til gmt brukes om hverandre, 1675,16750, 16710 og 16700?
 
Det vil jeg tro. Det er mange som bytter på disse... Det kan være ulike modeller men når Oyster kassene er samme ville jeg tippet det er samme bezel også.

8
 
Hva synes dere om tilstanden på denne klokken?

Jeg har fortsatt høyeste bud, men det er tross alt fem dager igjen av auksjonen.
Begynner å nå min terskel på hva jeg er villig til å betale, syns det blir litt dyrt spesielt med tanke på at det er oysterlenke, og ikke jubilee som jeg ønsker, samt er litt usikker på om det er sunburst dial ?


http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1164666
 
Fra Jørn Lier Horsts "Badboy" :)

F867333D-C4AE-4173-844D-9BC46DCA1262_zpszsxesahd.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Fra Jørn Lier Horsts "Badboy" :)

F867333D-C4AE-4173-844D-9BC46DCA1262_zpszsxesahd.jpg

Snakk om smuss-litteratur!
Hva er det du leser på fritiden!!?? Tenk å rakke ned på Rolex på den måten!

Jeg tror det var Olav Thon som hadde sitatet: "Jeg har en tendens til å lykkes". Det høres påfallende ut her! Herlig!

8
 
Hva synes dere om tilstanden på denne klokken?

Jeg har fortsatt høyeste bud, men det er tross alt fem dager igjen av auksjonen.
Begynner å nå min terskel på hva jeg er villig til å betale, syns det blir litt dyrt spesielt med tanke på at det er oysterlenke, og ikke jubilee som jeg ønsker, samt er litt usikker på om det er sunburst dial ?


http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1164666

20% provisjon på 44k er jo ikke billig lenger, ser også ut som ene luggen er helt skakk eller polert skjev. Ser rett og slett veldig sliten ut.