Jo, men det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Rolex bare øker MSRPen opp til faktisk markedsverdi. Da ville de tjent ekstremt mye mer penger selv, samtidig som ADene vil øke sin inntjening tilsvarende.
Nå må de nærmest stole på at ikke ADene vil bruke anledningen til å doble reell MSRP via bakveien og ta hele fortjenesten selv.
Enig, men tror ikke det er en farbar vei, verken at AD kan, eller vil...
1. Det virker useriøst f.eks. å doble prisene på kort tid. (men de har jo økt prisene gradvis. problemet er at bruktmarkedet har økt enda raskere).
3. Det virker useriøst å overprise produktet sitt (selv om det allerede er det), men jeg er usikker om det er noe problem i luksus-segmentet. Utfordringen er kanskje at vi primært snakker sportsklokker som er "problemet", og en økning her vil også medføre en naturlig økning av andre modeller, se neste punkt.
3. De må dra opp priser på "upopulære modeller" (f.eks. vil det ikke være naturlig/rasjonelt at en Stålsub koster mer enn en TT, eller at 40mm modeller koster 3x av en 34mm modell). I verste/beste fall vil man kunne øke etterspørselen på de "upopulære" modellene som fortsatt er "rimelige". Det har vi jo delvis sett skjedde, plutselig var også Explorer, AirKing og OP vanskelig å få kjøpt og startet å stige i pris... Men det spørs om det kan smitte over på andre modeller, f.eks. dyre gull-modeller (utenom daytona, sub og gmt)?
4. HVIS de hadde matcehet MRSP med markedspriser, hvorfor skal folk da kjøpe klokkene? Om de ikke tjener noe på de altså.. De ville jo strupet etterspørselen så til de grader, kanskje så mye at bruktprisene hadde falt. (sett bort fra fortsatt meget begrensett antall nye til salgs, så hadde det ikke hatt sååå mye å si forsåvidt). Og det ville jo kanskje vært en selvforsterkende negativ spiral?? (tilsvarende selvforsterkende positiv spiral vi har vært borti til nå. Kjøp Rolex (brukt eller ny), legg på påslag, selg. Funker det for andre funker det for meg - ergo høyere etterspørsel, og til slutt en liten boble vi ser nå...)
Men nå vil AD i toerien kunne ta mer av fortjenesten, særlig de litt shady AD-ene. Selg ny til "bekjente", vent (3 år pdd), ta de inn igjen for brukt salg av samme personer. Ta mer av profitten ifm. dårlig pris ved tilbakekjøp...