Runes samling

Bra du koser deg med PO'n @runes! Skal innrømme at jeg savner den litt, men angrer ikke! GMT'n har heller ikke vært av armen (nattbordet) siden bytte.

Du må si fra til meg først om/når du vurderer å flippe denne videre! :)

Du får se å få tatt noen bra bilder av den!
Og sjekk ut unboxingen min av GMT'n!

Redigert av en moderator:
SOLGT: Omega Speedmaster 145.022 (2013-2013) - div. bilder

Div. bilder tatt av Speedmasteren mens jeg eide den. De fleste er tidligere publisert i "Dagens klokke" eller andre tråder.

4942476F-1EE1-4501-9F12-E4812FD30C03-3218-0000042D36FC66D4_zps66c92898.jpg

9E52238D-8E9A-4A33-A4C7-BBECDBB49432-1351-000001DEE497B1BB_zpsd11b360b.jpg

6019D9A1-4FBF-4AE1-AB45-1048D201FE12-2650-000002D21E77797D_zpsb118833e.jpg

B0042000-AE40-4B7F-878C-B277719FEAF5-889-00000109B5129CFD_zpsc3a93396.jpg

3FCDE027-DBBA-4F4B-A611-308BBAD25701-4069-000003D059B568E3_zpsb23d9018.jpg

151DC752-2199-46A4-9AB6-0A4F592FD391-5799-000004F7253D0916_zpsb5d9f13f.jpg

A2372A1E-19B8-4B66-94E9-0B5E40EF17C4-5799-000004F6786B1D2B_zps74b0fc31.jpg

SOLGT: Rolex Explorer 1016 (2013-2014)

exp6_zps1c39be15.jpg

For halvannet år siden, i juli 2012, skrev jeg:

…nå er det ikke lenger helt uaktuelt å kjøpe en klokke på 36mm som f.eks. en original Explorer…

Siden da har jeg sett etter en Explorer 1016. Tidvis aktiv søking, tidvis bare fulgt med. Jeg har sett på utenlandske sider, jeg har sett på finn.no og ikke minst har jeg sett her på sonen. I løpet av denne tiden har det imidlertid kun dukket opp en til salgs her. Den gikk veldig billig, og forsvant lenge før jeg i det hele tatt fikk snudd meg rundt.

exp1_zpsf0fa35af.jpg

exp2_zps9489fc14.jpg

8. desember i år satte jeg inn en WTB-annonse. En uke gikk, men ingen respons. Jeg bumpet annonsen, men hadde vel egentlig ingen forhåpninger om å «get lucky». Plutselig tikker det inn en PM. Jeg kan få kjøpe en fra 1974. Samme år som Suben min! Prisen er egentlig bittelitt høyere enn det jeg hadde håpet på, men jeg må bare slå til. Klokken er kjøpt hos Askeland - alltid et pluss at klokkene er opprinnelig norskkjøpt.

exp5_zps2bdd1e6e.jpg

exp4_zpsad0bce8d.jpg

Denne klokken er virkelig «all that and then some». Jeg har alt for mange ganger brukt ordet keeper. Denne er imidlertid virkelig en keeper. Den forsvinner ikke ut av mine hender før jeg enten a)tar kvelden eller b)går personlig konkurs. Jeg krysser fingrene for at det er lenge til noen av de tingene skjer.

exp3_zpsf233f002.jpg

EDIT mars 2014: Fantastisk klokke. Nydelig kasse. Flotte visere. Perfekt skive. Norskkjøpt. Egentlig alt som skulle tilsi at denne ble en evig keeper. Det er bare et problem med den - størrelsen. 36mm blir litt for lite for meg. :(

Redigert:
SOLGT: Rolex Explorer II 216570 (2013-2014)

expii4_zpsce390f91.jpg

Sakset fra unboxingen:

Sent forgårs kveld satt jeg i leiligheten til min svoger. Julefeiringen var over. Klærne pakket i kofferter, gavene pakket i pappesker, skiene lagt i bilen. Vi skulle opp grytidlig neste morgen for å dra hjem fra juleferie. Familiemiddager, besøk hos min kones nevøer, fester med min kones venner og venninner osv. osv. hadde tatt mesteparten av tiden den siste uken, så jeg hadde ikke hatt så mye tid til å være på TS. Nå derimot var tiden der. Jeg satte meg ned med iPaden og surfet litt rundt. Leste meg opp på trådene jeg ikke hadde hatt tid til tidligere og så på hva som var til salgs. Plutselig så jeg en klokke jeg tidligere har vurdert, og flere ganger har prøvd på armen hos ADer. Første gang jeg prøvde den var for drøyt to år siden - den 12.12.11. Da skrev jeg følgende her på TS:

Veldig positivt overrasket. Satt perfekt på armen. Ble sittende og tenke på denne i bilen hjem. Muligens en ny favoritt.

Det ble aldri til at jeg kjøpte den den gangen. Ikke noen andre heller. Det var heller ikke planen. Jeg ville bare finne ut hvilken klokke jeg skulle begynne å spare til. Jeg kom ikke til noen konklusjon, men begynte likevel å spare. Etterhvert dukket det opp andre billigere klokker, og sparepengene røk ut på dem. Likevel har jeg hatt denne klokken (og forsåvidt også en hel haug med andre) i bakhodet helt fram til nå, så da jeg så denne klokken til salgs skrev jeg en PM. Svaret kom nesten med en gang og etter et par meldinger fram og tilbake var avtalen klar. Klokken var da 23.30 og vi skulle møtes kl. 12 neste dag.

Neste morgen satte min kone og jeg oss i bilen og begynte på den lange veien hjem. Jeg slapp henne av, tømte bilen og dro rett videre til møtestedet. Møtte selgeren. Tok en kaffe og klådde litt på APen hans. Dro hjem igjen. Pakket ut klokken. Fjernet et ledd fra lenken. Satte den på armen. Viste den til min kone som for en gangs skyld sa: «Den var fin». Har den fortsatt på armen, og der blir den nok en stund. Aldri har jeg vært med på et raskere kjøp fra den første kontakten til klokken satt på armen.

expii1_zps9a063bc1.jpg

expii3_zpsf1fcbe23.jpg

Nå har jeg hatt klokken på armen det siste døgnet, og jeg elsker den. Jeg ser ned på hånden hele tiden og er helt fascinert av det jeg ser. Tidligere i dag var det like før jeg falt ned trappen fra andre etasje fordi jeg bortover gangen og så på klokken isetdenfor å se meg for. Plutselig var trappen der, og jeg snublet meg ned det øverste trinnet. Det gikk heldigvis bra.

expii2_zps9dc2b7b6.jpg

expii7_zps9fa84f29.jpg

Jeg er først og fremst en vintagemann - jeg synes 5513 ser mye bedre ut enn 114060; jeg synes 1680 ser bedre ut enn 116610; jeg synes 1016 ser bedre ut enn 214270 osv. Jeg synes også den originale Explorer II ser bedre ut enn denne, men jeg liker veldig godt at samtidig som det er en moderne Rolex så har de hentet tilbake noen av elementene fra den originale ExpII. På mange måter er klokken det beste fra begge verdener, slik dette bildet jeg har stjålet fra nettet viser:

11_1021_KH_Rolex1_2.jpg

Det er en stor klokke, men den passer likevel perfekt på mine pikespeiderhåndledd. På et nesten magisk vis så ligger den nesten limt til håndleddet.

expii5_zpse2acc937.jpg

expii6_zps5b9069e1.jpg

EDIT januar 2014: Dette var jo egentlig en klokke jeg hadde tenkt jeg skulle beholde en stund. Når det plutselig dukket opp en Sub 16800 til salgs, måtte jeg gjøre et vanskelig valg - selge en av klokkene i samlingen, eller la 16800'en glippe. Det siste var egentlig ikke et alternativ, så da solgte jeg denne. "Angre" er nok et for sterkt ord, men jeg skulle ønske denne fortsatt var i samlingen.

Redigert:
Hva nå?

Det er årets siste dag og som tv-kanalene føler jeg at det er tid for en liten kavalkade. I løpet av året har jeg solgt totalt 13 klokker. Noen av dem var der ved forrige årsskifte, noen har vært med en stund dette året, mens noen forsvant ut omtrent før de var kommet inn.

samling2013_zpsccc31c39.jpg

Noen av dem skulle jeg ønske fortsatt var der, mens andre er det helt greit å ha solgt. Både Heuer Bund og Kermit skulle jeg gjerne ha beholdt, mens f.eks. Dievas og Steinhart var aaalt for store for meg.

Av klokkene som var i boksen min i mai er det nå bare keeperne som er igjen; Tag Heuer, Sinn U1 og Omega Connie som jeg ikke selger fordi de betyr noe spesielt for meg, samt Seiko Speedtimer som er en veldig kul klokke som er så billig at det ikke er noen vits i å selge den.

boks_zps0b027317.jpg

Det som er kommet inn er Rolexer. Både gamle og (forholdsvis) nye. Man kan nok (med rette) hevde at samlingen har blitt mindre interessant i løpet av året, men nå har jeg en samling som utelukkende består av klokker som på en eller annen måte gir meg godfølelsen.

alle1_zps902a5955.jpg

alle2_zps6fa0623f.jpg

- Sub 5513.
- Explorer 1016.
- Explorer II.
- Tudor Snowflake (som til tross for et lengre spaopphold hos urmaker fortsatt ikke er i orden. Leveres inn til en mer erfaren urmaker på nyåret, og krysser fingrene for at han får liv i den).

Veien videre er veldig usikker. Det er flere klokker på ønskelisten min, bl.a. Sub 1680, GMT 1675 og en Milgauss. Tudor Black Bay har jeg også lyst å teste ut. Imidlertid er klokkekontoen helt tom nå. Så tom at den til og med har begynt å spise seg inn på musikk- og fotokontoen. Med mindre jeg enten selger noen av klokkene eller vinner i Lotto, så blir altså 2014 et år for Seikoer og andre billige klokker. Skal jeg gjette selv så blir den neste klokken jeg kjøper en Swatch Sistem 51. Noen dyre klokker blir det nok ikke før om tidligst et års tid. Det er imidlertid OK. Jeg har en samling jeg er glad i, og som jeg kan nyte gjennom hele 2014. :)

Godt nytt år!

Redigert:
Vannvittig fin samling du har opparbeidet ja, samtlige av disse er jo råkule klassikere i ordets rette forstand, og klare keepere! Den 1016en er jo bare fantastisk, den ser rett og slett helt perfekt ut på natoremmen. Så ufattelig kul... :)

Det har vært en veldig kjekk tråd å lese igjennom dette, med nydelige bilder og bra presentasjon av klokkene. Gleder meg til å følge med videre i 2014, selv om det kanskje ikke blir et så innholdsrikt år med tanke på nye tilskudd, så må du bare pøse på med bilder av de fire du har nå, det får vi ikke nok av!

Skjønner godt du er tilfreds, det har du all grunn til. Nyt samlingen din, og godt nytt år! :)

SOLGT: Rolex Submariner 16800 (2014-2014)

16800_4_zps139433b8.jpg

Når jeg skriver dette er det flere uker siden klokken ble byttet bort. Jeg har flippet en del klokker det siste året, men ingen har vært så kort i samlingen som denne. Kom inn en onsdag, forsvant ut igjen søndag. Denne skulle jeg gjerne beholdt lengre, men som for det fleste andre er det økonomien som er den største hindringen fra å ha en enorm klokkesamling. All fornuft sier jo at én klokke er nok, men når fornuften er forsvunnet er det kun økonomien som er hindringen.

Hvorfor den forsvant ut kommer jeg tilbake til, la meg først fortelle hvorfor den i det hele tatt kom inn i samlingen...

16800_1_zps7f42545f.jpg

Jeg har etterhvert funnet ut at jeg foretrekker vintage Rolex. Moderne Rolex er superflotte, men vintage er flottere. Safirglass er fint, plexi er finere. Blank skive med hvitgull er lekkert, matt skive uten hvitgull lekrere. Osv. osv. 16800 er et fint kompromiss mellom nytt og vintage - den har matt skive, men ikke plexi, så i følge min logikk burde jeg like den nesten like mye som jeg liker 5513 eller 1680.

16800_7_zps8aab4a89.jpg

Og det er vel også sannheten. Jeg likte den, men jeg likte den ikke like godt som en del av de andre klokkene mine. Når det så dukket opp en klokke jeg hadde siklet lenge på SAMTIDIG som jeg kjøpte denne, ja da var det ikke tvil om at det var denne som (dessverre) måtte ofres. Handelen gikk også så fort at jeg aldri rakk å ta noen ordentlige bilder av den, bare et fåtall bilder tatt i hurten og sturten før klokken forsvant til Oslo-området med Norgespakke.

Klokken er iflg. serienummeret fra 1985, og solgt av Alf Lie i 1988. Servicene er tatt hos Bjerke (ihvertfall siden 2001). Alt på klokken originalt, men nyere lenke.

16800_5_zps2e6c2701.jpg

16800_6_zps83abf4b5.jpg

Redigert:
Jeg har etterhvert funnet ut at jeg foretrekker vintage Rolex. Moderne Rolex er superflotte, men vintage er flottere. Safirglass er fint, plexi er finere. Blank skive med hvitgull er lekkert, matt skive uten hvitgull lekrere. Osv. osv.

Gratulerer med korrekt konklusjon! ;)

Nydelig 5513 forresten.

Du har vært gjennom litt av hvert her ja! Jeg ser du har kvittet deg med min favoritt, men den 5513 er dødslekker den også:)

SOLGT: Longines Legend Diver roségull (2014-2014)

frontal2_zps3587b161.jpg

skraa_zps67d43898.jpg

Denne klokken kom til meg i et bytte mot Sub 16800 omtalt lengre oppe. Helt siden første gang jeg så denne var jeg betatt. Det er en utrolig vakker klokke, som samtidig ikke blir for pinglete og feminin til tross for at den er i roségull. Jeg elsker egentlig alt ved den (selv om jeg skulle ønske den hadde et annet verk enn 2824), nesten like mye som en vintage GMT eller Sub i gull. På mange måter er dette den eneste gullklokken på markedet i dag som jeg virkelig liker og som samtidig er innenfor mitt budsjett.

bakside_zpsadbed126.jpg

kroner_zps06e38857.jpg

I ca. to måneder fikk den være i klokkeboksen min og hver gang jeg åpnet boksen og så på den ble jeg glad. Veldig få andre klokker har gitt meg den samme godfølelsen som denne. Når jeg så den i boksen var den nydelig, når jeg tok den på armen ble den enda nydeligere. Det eneste problemet var at jeg aldri fikk brukt den. Dvs. jeg brukte den ofte hjemme, men når hverdagsantrekket er t-skjorte/genser og slitte jeans, føltes det aldri riktig å bruke den. Så da ble den liggende å vansmekte i boksen dag etter dag. Når den i tillegg var min nest dyreste klokke måtte jeg til slutt innse at jeg måtte ta et valg - enten ha en klokke som kun ville bli brukt en sjelden gang, eller flippe den for å skaffe en klokke jeg visste ville bli brukt oftere. Det sier seg vel selv hva jeg endte opp med, og med tungt hjerte forsvant den ut nesten like raskt som den kom inn.

frontal3_zpsea05770e.jpg

frontal_zps1bcdd65f.jpg

Det er en veldig flott klokke, og jeg kommer aldri til å glemme den. Dessverre var den ikke den rette klokken for meg...

SOLGT: Sinn EZM3 (2014-2014)

641D5A8B-F087-4AEA-A1CF-AD5B9CA14233_zpsn2xig8g9.jpg

25531D61-E5A9-42BD-870E-3C2C9407748E_zpshcsjttcd.jpg

8C27F413-B6F0-4A27-98C8-9B142218CC84_zpswbsz4ghg.jpg

Dette er en klokke som har vært i samlingen tidligere. Imidlertid forsvant den ut i et svakt øyeblikk. Helt siden da har jeg vært sikker på at en slik måtte inn igjen på et eller annet tidspunkt.

Sakset fra unboxingen:

...i dag var den dagen. På postkontoret lå det en pakke fra Urmaker Jacobsen på Lillestrøm.

Jeg har tenkt på denne klokken mange ganger, men aldri gjort noe med det. Tidligere i uken bestemte jeg meg imidlertid, og sendte en mail til Jacobsen. De hadde klokken på lager, så da var det bare å overføre penger og sette meg ved postkassen å vente.

Sinn EZM3. I mine øyne er dette den perfekte beater. Den er passelig stor, den har et pålitelig urverk, den har de viktigste Sinnteknologiene ("Ar-Dehumidifying Technology", "Temperature resistance technology" og "Magnetic Field Protection") og ikke minst er den billig nok til å være en beater.

Har ikke hatt noen fotosession med den enda, så bildene er bare Q&D mobilbilder fra unboxingen. Får heller komme tilbake til ordentlige bilder senere.

EDIT august 2014: Så endte jeg opp med å selge denne også. EZM3 er på alle måter en fantastisk klokke, men jeg brukte den alt for sjelden til at den forsvarte en plass i boksen. Hadde jeg vært en "vanlig mann" som kun trenger én klokke resten av livet, ville den vært en soleklar kandidat til plassen. Når man er en idiot som meg, med alt for mange klokker, endte det stort sett at jeg brukte en av de andre. Dessverre.

Redigert: