Støvler

Her har jeg blitt fortalt det motsatte av skomakere, man ønsker å "gå inn sko og såle" før man kler de med gummisåle. Dette grunnet at lærsålen vil utvides og forandre form etter noen mnd med bruk. Som igjen fører til at om man legger gummisåle på skoen før man har brukt dem så vil denne etter noen uker begynne å løsne. Arrester meg om dette er helt bak mål og all fornuft :confused:

Det kan godt hende du har rett. Mitt råd er ett jeg selv fikk fra en skomaker for mange år siden, og begrunnelsen var at en brukt lærsåle ofte var blitt ujevn og forurenset og dermed ga dårligere feste enn en ny. Men rådet du har fått høres strengt tatt minst like fornuftig. Kanskje det blir hipp som happ?

Forøvrig har jeg vedig lyst på disse før neste høst:

50102-main-200.jpg
 
Det kan godt hende du har rett. Mitt råd er ett jeg selv fikk fra en skomaker for mange år siden, og begrunnelsen var at en brukt lærsåle ofte var blitt ujevn og forurenset og dermed ga dårligere feste enn en ny. Men rådet du har fått høres strengt tatt minst like fornuftig. Kanskje det blir hipp som happ?

Forøvrig har jeg vedig lyst på disse før neste høst:

50102-main-200.jpg

Dette begynner å nærme seg det litt kinky, Hopalong ;) :eek:

(no offence!)

I jakten på et illustrerende bilde, støtte jeg på denne hysteriske siden... lol! Verd en sjekk! Wolfgang

wolfgang24.jpg

wolfgang16.jpg

wolfgang6.jpg


Beklager at jeg forsøpler tråden, men vi skal altså snart ut med jobben :p
 
De var jo ganske rimelige, Hopalong.

Jeg bruker disse endel, både på jobb og i skogen.

12023_11.jpg




Tenkte heller at du kunne investere i noe slikt:

Lobb%20Briar%20Boots.JPG
 
Jeg sverger også til Lundhags og har vel egentlig mer enn nok støvler. Men en høy, solid, blankpusset brun lærstøvel har jeg lyst på likevel. Om ikke annet har jeg da korrekt fottøy om mikkemus23 skulle invitere meg ut en gang.
 
Her er et bilde av Wingshooter-støvlene, tatt med iPhone, men det viser fremdeles støvlene bedre enn det første bildet jeg la ut. Til 695 spenn er det bare å løpe og kjøpe! :)

bilde.jpg
 
Spørsmål: Hvordan går dere med buksene når dere har støvler på? Det er mange varianter: Buksene i full lengde over støvlene, buksene nedi støvlene, eller buksene brettet opp slik at de stopper i overkant av støvlene.
Jeg føler at oppbrettede bukser kanskje blir litt vel Stureplan, men på den annen side er det fint å vise frem støvlene hvis de er fine. Was denken Sie? :)
 
Jeg bretter som regel buksen, men kanskje ikke mer enn det som ansees for å være "normalt". Det er iallefall nok til at jeg slipper å få snø og slaps på buksen når jeg har vært en tur ute.
 
Det er en urovekkende tanke at du har fått betalt for å sitte på jobb og søke etter "Heiße kerle mit polizeiuniform und lederstiefel" :)

Som selvstendig er jeg avhengig av å finne en klient å føre dette søket på..og jeg innser at det kan bli vanskelig, særlig med dagens krav til timelister :eek:

Hadde forresten vært artig å tatt turen til GTG i Stavanger, lærstøvler eller ikke :cool:
 
Hva er et godt triks for å fikse små sår og skraper i skinn? Har et par 1000 miles i "rust" som har fått noen små skraper etter noen måneder i bruk. Legger jevnlig på "effekt" men føler at dette alene ikke er helt godt nok.

Tips fra de høye herrer?
 
Her er et bilde av Wingshooter-støvlene, tatt med iPhone, men det viser fremdeles støvlene bedre enn det første bildet jeg la ut. Til 695 spenn er det bare å løpe og kjøpe! :)

bilde.jpg

Har også et par Redwing maken til dine, absolutt "money for bucks" hvis dette er en stil du kan tenke deg. Kvaliteten er på linje med mine "standard issue" feltstøver - og det er ikke M-77 fra Alfa. Kan trygt anbefales.
Tom
 
Hva er et godt triks for å fikse små sår og skraper i skinn? Har et par 1000 miles i "rust" som har fått noen små skraper etter noen måneder i bruk. Legger jevnlig på "effekt" men føler at dette alene ikke er helt godt nok.

Tips fra de høye herrer?

Om 1,86 cm er nok - så svarer jeg så godt jeg kan.
Små sår og skraper er ikke en enkel prosess å fjerne helt. Har man ensfarget svarte eller brune sko så kan man starte med å jevne ned sårets kanter for så å bygge opp såret med skokrem og buffe (her er det viktig å finne skokrem i korrekt farge siden dette blir det ett "tykt" lag med skokrem, noe som lett kan bli en mørk stripe der såret har vært).

For dine 1000 miles i rust, som har mye naturlig oljefarge i læret og ulike fargetoner av brunt/cognac som ikke trenger farget skokrem før etter 500 miles ville jeg kun smurt på lærbalsam for så å jevne ned sårets kanter og gnikke hardt slik at "såret" jevnes ut og går i ett med resten.

Her er forresten en artig film som tar for seg Wolverine 1000 miles.
[video=youtube;aun1-O0SgsI]http://www.youtube.com/watch?v=aun1-O0SgsI[/video]
 
På på utkikk etter noen Chelsea boots. Noen her som har noen tips til merker? Har et par wolverine 1000 miles fra før av, og ser at wolverine også har noen fine chelsea boots som jeg syns ser veldig bra ut. Problemet er at jeg mistenker utvalget av wolverine her i Bergen er litt skralt. Jeg måtte ned to størrelser i 1000 mile, og da innebærer det å bestille fra USA en viss risiko.
 
På på utkikk etter noen Chelsea boots. Noen her som har noen tips til merker? Har et par wolverine 1000 miles fra før av, og ser at wolverine også har noen fine chelsea boots som jeg syns ser veldig bra ut. Problemet er at jeg mistenker utvalget av wolverine her i Bergen er litt skralt. Jeg måtte ned to størrelser i 1000 mile, og da innebærer det å bestille fra USA en viss risiko.

Kan på det sterkeste anbefale R.M. Williams sine chelsea boots. Kjøpte meg et par slike i høst og bruker de stort sett hele tiden. Har et par 1000 mile fra før av, og de har blitt brukt et fåtalls ganger etter kjøpet av chelsea bootsene. Slapp som jeg er synes jeg det er et styr å knytte lisser...
 
Kjøpte nettopp disse Chelsea bootsene fra Septieme Largeur. Veldig godt fornøyd med de. Gummisåle så de passer bra til nordisk klima.

img_8436.jpg