Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

Det vil selvfølgelig være hyggelig å få med så mange som mulig!

Hvis man tar alternativene onsdag 15 mai klokken 17, eller lørdag 1 juni klokken 17?

Hva er det stemning for?

:cool:

Begge passer for meg, men hva med at @Greg legger til en avstemming i tråden?
 
Redigert av en moderator:
Vi har tenkt å spikre dato i løpet av denne uken, mest sannsynlig på søndagen, det har vært litt stille i tråden, jeg vet, men det jobbes kontinuerlig... Det er overveiende sannsynlig at det blir den siste at de to foreslåtte helger, rett og slett fordi vi trenger så mye tid som mulig.
 
Det nærmer seg det punktet hvor alt som har vært diskutert her, gjøres bindende/gjeldende.

Jeg kommer til å poste mer aktivt i denne tråden fremover.

Det jeg er nødt til å vite er - av dere som har meldt interesse for kurs:

Jeg tør på nåværende tidspunkt ikke å stole på at leverandør av billige parnis klarer å levere tidsnok. Jeg vet rett og slett ikke, men har en dialog om mulighetene for å sende raskt.

ETA verk kjøper jeg direkte fra leverandør her i oslo (1.550,- pluss moms) slik at de som vil ha det i tillegg får det uten problemer.

Jeg har allerede en leverandør av billige 6497 som jeg stoler på kan levere tidsnok.

Konkret: hvor mange vil protestere - eller trekke seg, hvis kurset blir holdt på et verk, mens kassen uteblir. Dette kan selvfølgelig bestilles i utallige varianter i etterkant, til en billig penge. Jeg skriver her HVIS - merk dere det. Jeg vil bare holde alle muligheter åpne.

@Entropy og jeg hadde billige inex lommeur på kurstet vi hadde i fjor, og det la ikke demper på lærelyst av noe slag.
 
Redigert av en moderator:
Jeg ville ikke trukket meg!
Jeg er med.

Selvfølgelig ville det vært mest artig å holdt seg til "armbåndsur-variant", da dette er noe jeg bruker!
Noe slikt ville satt "prikken over i'en".

Men jeg er med!

:cool:
 
For min del er verket det viktigste, og du kan gjerne droppe hele Parnisen hvis det gjør det lettere for deg. Det som imidlertid hadde vært kjekt å lære om i tillegg til selve verket er av/på med visere, men det kan jo gjøres selv om vi ikke har kasse, glass osv.
 
Siste oppdatering er at parnis nok ordner seg :) Siste flikking før dato spikres... I dag tenker jeg.
 
Kjære kursdeltagere. Da kommer en endelig oppdatering.

Lørdag 22 og søndag 23 juni tidsrom 10-17 (med forbehold da ;) ) holder vi grunnkurs i urmakerfaget for entusiaster. Sted er som i fjor rica oslo hotell ved sentralbanestasjonen.

Pris: 3000,-

Dette inkluderer en enkel men nødvendig verktøypakke

-Lupe 3x
-Lupe 12x
-korntang (pinsett).
-tre skrutrekkere
-verksholder

Det er snakk om kvalitetsverktøy, de som ønsker kan selvfølgelig stille med eget verktøy, prisen er ca 1000,- , jeg forhandler om en rabatt og derfor er det ikke mulig å gi nøyaktig pris nå.

Videre er det snakk om en parnis pilotur med et asiatisk kloneverk. Jeg kan med en gang si at dere som ønsker eta kan få dette for den nette sum av 1.550,- pluss moms. Det er da mulig å montere dette verket i kassen, og man har et reserveverk å skru på. Det er forståelig at noen har "hengt" seg opp i dette med eta, personlig vil jeg si at jeg aldri hadde brukt så mye penger på et slikt verk. Det er overhodet ikke slik at asiatiske kloneverk automatisk er noe søppel, mens eta er som rolls å regne... Men, de som vil ha det, skal få det som de vil :)

Det er snakk om leie av lokaler. @Entropy vil komme med et opplegg for lørdag kveld, hvor vi har det sosialt. Jeg nevner for ordens skyld at dette ikke er inkludert i kursets avgift.

Jeg har mottatt parnis i dag, og skal skru på det så raskt som mulig for å kvalitetssikre det, før vi går for en bestilling. det vil blir gitt en rabatt, men med moms og avgifter er det ikke mulig å estimere eksakt pris. Jeg synes uret er utrolig tøft, har tatt bilder, nb det er plast på glass som jeg ikke har tatt av. Jeg ser at vi må bestille et par ekstra ur i forhold til deler som plutselig blir borte eller som får seg en liten skade.

Her er det. Jeg vil si at jeg kommer til å bruke dette som en beater. Liker den veldig.









Det gjelder nå å handle raskt.

Dette begrunnes med at klokkene skal leveres i tide og vi bruker et fraktselskap type dhl men man vet aldri hvor lenge toll bruker på lagring av pakke :)

Derfor er vårt forslag:

Du bekrefter til meg per pm om du vil være med eller ikke i løpet av en uke fra i dag, til og med 21. mai. Ber om at en delbetaling på 1.000,- betales så raskt som mulig, og senest 24. mai. Resten av beløpet bes innbetalt innen 31. mai. Det vil komme en endelig sum som er helt nøyaktig i løpet av noen dager, men som jeg har nevnt, 3000,- er et godt utgangspunkt, og endelig sum vil evt avvike ubetydelig fra dette.

De som har meldt sin interesse for dette fantastiske event er

@Eirik
@Solli
@crown guard
@gert
@petterhg
@runes
@Pollux
@csabko
@Yallaboy
@SoulG
@Morten
@Minuteman

Jeg beklager på forhånd dersom det er noen som er utelatt, har gått systematisk gjennom postene her i denne tråd.

Mer praktisk, det vil ta litt tid å åpne klokken, ta ut verk, og ta av visere. Her vil entropy og jeg ha noe låneverktøy som kasseåpner, viseravtagere, viserpåsettere. Det er selvfølgelig mulig å ta med eget for de som vil ha dette, da det må påregnes at det tar litt tid før vi kan sette i gang med selve verket.

Raskt program.

Vi blir kjent.
Vi går gjennom programmet som blir:

Ur og verktøy deles ut til alle.

Kasseåpning, fjerning av verk, skive og visere.

En fullstendig demontering av verket, men kommentarer til de enkelte deler og deres funksjon.

Enkel renseteknikk - ren teoretisk del.

prinsipp for en standard service, oljelegging ect.

En fullstendig montering av verk.

Verk skal påsettes skive samt visere.

inn i kasse :)

Justeringsteori, justering for de som vil, her kan det bli en del venting grunnet mangel på en timegrapher til hver deltager :)



Velkommen :)

Det gleder meg stort å bruke post 3000 til dette her alle :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg gleder meg også stort over dette, og gleder meg til en sosial helg med fokus på urverk:)

For å gjøre det sosiale litt mer klart med en gang. Vi er sikkert sultne lørdag ettermiddag, og vil trenge føde.
Tenker at det optimale er en god middag, i lokaler der vi kan snakke klokker ut i de sene timer, og evt. Iakta @Minuteman på avstand mens han forsøker å omstille en bysvanes oppfatning av hvordan man skal la seg imponere, fra normal folkeskikk og passende humor til Valdres varianten.

Av erfaring ønsker mange spisesteder at man bestiller det samme når man blir et så (forhåpentligvis) stort selskap.
Jeg tenker at en felles 3-retter er det mest aktuelle. Spør derfor, er det noen av deltagerne som ikke tåler, liker, spiser eller kan fordra noe?
Send gjerne pm om du ønsker dikresjon rundt dette.
Gi gjerne beskjed på om om du IKKE har tenkt til å delta på det sosiale.

Vi gleder oss mer til denne juni-helgen enn 17.mai (vi elsker fedrelandet så det sier litt)
 
Redigert av en moderator:
Høres bra ut @Greg og @Entropy

Men litt syting må jeg få komme med:
At et spisested ikke håndterer 10-12 individuelle bestillinger sier litt om standarden i Oslo - vær forberedt på det verste, gutter. Velger vi asiatisk eller italiensk fikser de dette - glatt - og det fikser du, Entropy.
 
Redigert av en moderator:
Dette kan fort bli en morsom event ja. Jeg må si jeg er litt usikker på om jeg egentlig har lyst å gå for ETA, du argumenterer bra Greg. Men samtidig frykter jeg for at kvaliteten på det kinesiske urverket er elendig. Noen som har erfaring? Og vil jeg i etterkant klare å bytte ut urverket med sveitsisk, skulle det svikte?

Og klarhet i noe. Kursavgiften på 3000, inkluderer den verktøy og pilotur? Det kan nemlig tolkes begge veier.
 
Kursavgift på 3.000,- er inkludert "alt" bortsett fra ETA verk.

Jeg har åpnet for at de som eventuelt har eget verktøy kan skippe dette, og da blir kurs billigere.

Flere har spurt om kontonummer, jeg har ikke nevnt dette med vilje, da jeg vil vite at mange nok faktisk er med til at det blir noe av kurset... Jeg vil ikke ha fire, fem avgifter inn på konto, og så bare måtte begynne å sende penger tilbake :)

Nå har jeg jo "omtalt" alle som har vist interesse, så får vi se i løpet av dager håper jeg...
 
Dette kan fort bli en morsom event ja. Jeg må si jeg er litt usikker på om jeg egentlig har lyst å gå for ETA, du argumenterer bra Greg. Men samtidig frykter jeg for at kvaliteten på det kinesiske urverket er elendig. Noen som har erfaring? Og vil jeg i etterkant klare å bytte ut urverket med sveitsisk, skulle det svikte?

Og klarhet i noe. Kursavgiften på 3000, inkluderer den verktøy og pilotur? Det kan nemlig tolkes begge veier.

Jeg har en TAO-International. "Hel kinesisk vare" til "kinesisk pris". Denne går helt fint. Nå hører det med til saken at jeg ikke bruker klokken så mye. Den var kjøpt fordi den var billig og en "skjellett klokke". Det at den "bråker" er eneste negative jeg har hørt. Det er da fra min yngste datter. Hun sier at hun hører at jeg har den på meg. Det er de hyggelige tikkene.

Men; jeg dropper ETA. Jeg vil heller bruke de pengene på MER verktøy! :cool:

PH :cool:
 
Nå var vel jeg snobben som begynte å snakke om ETA-verk i utgangspunktet, men du har overbevist meg Greg. Jeg dropper ETA og lærer meg heller de grunnleggende ferdighetene på et billig(ere) kinesisk kopiverk, framfor å vanære sveitsisk håndverk med mine ti tommeltotter :)

Regner med at jeg velger å overnatte i Oslo istedenfor å dra opp og ned de to dagene. Har dere hørt med Rica om mulighet for overnatting? Hvis ikke tar jeg en telefon til dem for å høre.

EDIT:...og gratulerer med 3 x WIS @Greg. Det sier mye om deg, og ditt engasjement at du velger å bruke post#3000 på dette. :)
 
Redigert av en moderator: