- Medlem
- 30. nov. 2012
Jeg har selv en IPA som snart er ferdiggjæret og skal på flasker i løpet av helgen tenker jeg. Den ser jeg veldig frem til å smake på. Den kommer til å ende på ca 5,5%.
Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker iBrewmaster og jeg opplever at den tuller litt, spesielt når det gjelder OG og volum før koking. IPAn som jeg har nå feks, skulle ha en preboil OG på 1041 og en OG 1065! Det er ikke mulig.
Jeg bruker kalkulator via Håndbryg.dk : BeerCalc Den duger til mitt bruk foreløpig og man finner masse oppskrifter andre har laga der også.
Nå er det ikke umulig å få en OG på 1065 med 1041 preboil, men det krever vel at du koker vekk 1/3 av innholdet i gryta? Om kokeskjemaet da sier 60 minutter kok, vel da har du et lite problem!
Min IPA er tidligst ferdig om 6 uker (jeg kokte den i går), men helst skal den jo stå flere måneder for å virkelig bli god. Det er utrolig som ølet utvikler seg ved å få stå noen måneder ekstra til lagring før man drikker det (dessverre så er det alt for sjelden jeg klarer å la det stå lenge før det drikkes, noe som vel bare betyr at jeg må brygge oftere?!).
Jeg har planer om å komme meg over på allgrain etterhvert jeg også, men da med BIAB. Andre metoder krever for store investeringer (speidel) eller er for grisete (hjemmemekka med mesking i kjøleboks, pumper, etc, etc).
Jeg har lyst å investere i opplegg for tønner og tappetårn, men det er en ganske stor investering og det at man må ha tønnene i kjøleskap for å få kald øl blir litt mye plunder syns jeg. Dermed blir det å tappe over på flasker for min del foreløpig.