Øl

Var mye snadder på bordet i går:

275bb5323e8611e391a022000a9f13ef_8.jpg
 
Fruen er ute å reiser - føler på ungkarslivet

Ja, da er fruen ute å reiser, så da ble det noen øl og en god actionfilm fra det sene 80-tallet(big trouble in little China.)

Vi starter kvelden med: Nøgne Ø

IMG_3666_zps4c7f3012.jpg


Dessverre smakte denne jordsmonn fra Ytre-Enebakk, så den gikk rett i vasken.


Hentet heldigvis inn kvelden med:
IMG_3667_zps0a3255c3.jpg
 
Jeg syntes også at Snorri var veldig bra! De hadde dessverre ikke de på Vinbudin når jeg var der tidligere i høst, men kjøpte med endel Ulfur som er IPA'en til det samme bryggeriet.
 
Men likte du det?

Jeg synes det er godt. Fyldig snadderøl.

Som den 19 år gamle gutten jeg er så er jeg relativt ny i ølsmake gamet. Synes den var for tung for min smak. Kjøpte den til en ølsmaking jeg hadde med noen kompiser, mest fordi det hørtes spennende ut med 18 år lagring på whisky-fat.
null_zpsce64e1d4.png

Liker denne mye bedre!
 
@Almås

På bildet var det jo mange gode sommerøl og noen litt mer interessante øl i form av NØ Tindved, Ægir IPA og Ola Budh 18.

Om du og kompisene dine vil utforske mer av ølets trivelige verden uten å gå på en smaksmessig smell i form av Harviestoun ølet, finnes det drøssevis av gode, mørkere øl på markedet. Eller øl med mer bitterhet som India Pale Ale, surøl (du vil kanskje vente litte med disse kategoriene?), mørke hveteøl, klosterøl, røykøl, sake, etc. Noen øl, slik som Ola Dubh har ligget på brykte whisky, cognac eller vinfat. Ølet vil trekke ut endel smaksstoffer av tønna og det er ikke alltid dette slår heldig ut, imho selvfølgelig.
Generelt kan man si at jo mer alkohol et øl har, dess større kompleksitet og fylde har ølet.

Et naturlig sted å begynne er i matbutikken. Meny og andre større butikker har diverse produkter som er knall. Prøv gjerne Aas Gourmet ølene (finnes også på Kiwi), Hansa Premium (har kun smakt IPAen herfra og den var super), Nøgne Ø Havrestout. Haandbryggeriet Londin Porter. Lervig har flere sorter i butikkene som er meget gode.
I tillegg finnes det diverse fra utlandet, særlig England. Newcastle Brown Ale er populær, men jeg synes denne er dønn kjedelig.

Her er sikkert en av mange topp-ti-liste over de beste norske butikkølene: Topp 10 Butikkøl – Rev. 2 | mort1sblogg


Vil du på Vinmonopolet bør du prøve Samuel Smith Famous Taddy Porter til 40kroner for en 35cl flaske. Mørk, meget godt balansert og lettdrikkelig.
Ægir Lir Irish Dry Stout med blå etikett er en klassist irsk stout og jeg tror at den smaker slik en Guinness Extra Stout ville smakt om den hadde vært perfekt. Masse brent malt og meget lett å drikke. Drøye fem % alkohol.
Brew Dog Dogma skotsk ale. Nesten som en god juleøl med hint av honning. Silkemyk og varmende. Bør prøves.
 
Redigert av en moderator:
Drakk denne igår. Kunne gjerne vært litt mer "punch" i den for min del. Ellers var den veldig god med fin balanse av krydder og citrus.
32D850F0-58EA-4DD7-AD02-997D43257F36_zpscpegqvql.jpg
 
Profanity stout er en kjær gjentagelse,
mye smak i munnen og referansen til kaffe kan jeg si meg enig i.
Taddy Porter anmeldes om kort

M6mJtvY.jpg
 
Stout'en er vel overstått og med samme gode erfaring som sist.
Noterer meg at jeg har driti' på drag og legg og alt som er når det kommer til serveringstemperatur
Temperaturer för servering av öl - Systembolaget.se
Porter och Stout
Serveras källarsval eller rumstempererad vid 16-18°C
Holdt på å begynn anmeldelsen av Taddy Porter med å si at det var en leskende frisk drikk, men har kanskje noe med at den ble servert ned mot 5-6°C og at smakene ikke kommet frem.

Men lav temp eller ikke, føler ikke at denne får samme runde gode munnsmak som stouten bød på,
kommer ikke på tilsvarende norsk drikk men tenk svensk "Must" (Julmust/Påskmust) for den som kan det og fjern sukkersmaken så er du her. Hadde forventet litt mer av denne.
 
Mener at Systembolaget er langt utpå jordet med den anbefalingen der. Altfor generell.

Porter og stout kommer i et utall varianter. Guinnes Draught for eksemper skal serveres kjøleskapskald, mens de absolutt drøyeste imperial stoutene bør serveres på 14-18 grader. Nøgne Ø anbefaler å servere deres imperial stout (9% alkohol) ved 10°C.

Jeg ville ha åpnet Taddy Porteren ved 8°C.

Uansett; hva du liker er det viktigste.
 
Mener at Systembolaget er langt utpå jordet med den anbefalingen der. Altfor generell.

Porter og stout kommer i et utall varianter. Guinnes Draught for eksemper skal serveres kjøleskapskald, mens de absolutt drøyeste imperial stoutene bør serveres på 14-18 grader. Nøgne Ø anbefaler å servere deres imperial stout (9% alkohol) ved 10°C.

Jeg ville ha åpnet Taddy Porteren ved 8°C.

Uansett; hva du liker er det viktigste.
@Chalshus - kan fint like den siste anbefallingen :) ... nå likte jeg desverre ikke akkurat denne portern dog.
Ser på baksiden at de selv anbefalte den å drikkes ved +13°C så tror ikke det var temperaturen som spilte avgjørende rolle her, heller at det var et noe flatt anonymt øl.

Skulle akkurat til å spørre hva forskjellen på en Stout og Porter er og kom meg in på, som så ofte før, wikipedia.
Ser at historikken til Porter og Stout er tett sammensveist og at en Stout egentlig bare er en ekstra kraftig Porter.

The history and development of stout and porter are intertwined.[4] The name "stout" for a dark beer is believed to have come about because a strong porter may be called "Extra Porter" or "Double Porter" or "Stout Porter". The term "Stout Porter" would later be shortened to just "Stout". For example, Guinness Extra Stout was originally called "Extra Superior Porter" and was only given the name Extra Stout in 1840

Så leasson learned, må heller bli stout enn porter neste gang. Anbefallinger å komme med der?
 
Redigert av en moderator:
Nøgne Ø Imperial Stout er jo knallgod. Akkurat slik en skikkelig stout skal være. Men det er jo mye smak.

Ægir Lir er fin, men denne er tørrere, ikke så søt, og langt mer lettdrikkelig enn NØ.

Midtfyns Imperial Stout er lettere enn NØ. God.
 
Vi hadde en liten juleøltest på fredag. Vinnern var Haandbryggeriets Nissegodt, med Nøgne Ø sin variant på andreplass. Den store skuffelsen var Julefred fra Kinn, som kom helt sist. Må sies at vi kun testet butikkvariantene av disse ølene, men det kan jo være greit å styre unna alt som står til venstre for Clausthaleren...

35EAD6CD-596B-43CF-8C97-667D44E6AD3B_zpsg8suav5c.jpg
 
Har også smakt Kinn Julefred i år. Synes den var helt OK, men ikke noe mer.

Litt synd at de ikke har Tomasmesse i år, for i fjor (drakk den i februar) var det fantastisk.
 
@Alinoe og @Chalshus, test ut Mikkellers Hoppin' Lovin' Christmas og Brew Dogs Hoppy Christmas. Brew Dogs var i en særklasse - helt fersk med bøttevis av Nelson Sauvin!

Er ikke spesielt glad i tradisjonelt juleøl. Syns feks. ribbe trenger litt bitterhet og humle for å løse opp fettet og alt det myke tilbehøret, i stedet for en søt og flat øl med smak av daddel...
 
Redigert av en moderator: