Drakk disse under kvelden ribbe middag hos @adamskater
Nå er jeg på ingen måte noen ølkjenner eller smaker eller noe annet, men alt falt i smak bortsett fra den til høyre. Hansa lager god pils, men juleølen holder jeg meg unna @Dado ville gjerne ha med klokken også
Gjerne ikke det mest nyskapende, men en tidløs favoritt blir Sierra Nevada Pale Ale.
Under banneret "gode steder å drikke øl" er House of the Trembling Madness i York verdt å nevne - de tar inn drøssevis med nytt snadder ukentlig, og har attpå det en hyggelig liten pub i øverste etasje med god mat og mye interessant på tapp. Verdt en tur for dem som måtte befinne seg i Nord-England på et punkt!
Ingen øl kjenner, prøvrr meg på en liten review alikevel. testet en Kinn IPA igår, Westcoast. Interesent. Tung, mektig, søtlig lang ettersmak, plomme var det som spontant slo meg. Drikkes sakte i små slurker. Slik opplevde jeg den. Ikke bestemt meg for om jeg liker den eller ikke enda, må prøve en gang til da
Drakk denne fra det nederlandske bryggeriet "Browerij de Molen" forleden:
Veldig god og kraftig. Smakte skikkelig god kaffe. Kanskje ikke så rart da den inneholder det som angivelig er verdens beste kaffe; Kopi Luwak.
Ellers så drakk jeg disse forrige helg:
Likte juleølet til Delirium og Ægir best. Sistnevnte vant forresten juleøltesten til aperitif.no. Coisbos pinnekjøttøl var litt tamt, og det var litt uvant for så mørkt øl å være. Men til pinnekjøtt passet det faktisk bra.
Brunsvart, svart i glasset. Esporessofarget skum som forsvinner etterhvert. Lukter brent kaffe, mørk sjokolade, lakris. Noe alkohol. Fyldig munnfølelse.
Smaker litt som en BrewDog Tokyo 18,2% junior for dere som har smakt den. Som lukten. Tørr avslutning og laaang ettersmak.
Westbrook Brewing holder til i South Carolina over Dammen og ble kommersielle i 2010. De lager kun tre faste øl, men har en større portefølje som de bytter på å brygge. Dette ølet brygger de kun én gang årlig.
Siste ølprovinga hos en kamrat før flyturen østover:
Nøgne Ø sin "100% Peated (Almost undrinkable)". Var den mest sære og samtidigt spennende varianten. Kullsyret, alkoholfri laphroaig sier väll tasting notaterne fra den kvelden, og det låter jo kanskje ikke supergodt! Men prøv den hvis du finner den på polet
Trenger et tips: Av lyse og lette pils liker jeg godt Asahi fordi den er så tørr. Egentlig veldig god, men blir fort lei siden den likevel blir litt tam og uspennende. Finnes det en like tørr pils med litt mer kompleksitet i smaken, eller med litt mer ølsmak om man kan si det slik....?