Første Klokke: 10000-50000kr

Å sette uoriginal lenke på den der Zenithen vil jeg generelt ikke anbefale, kanskje en kvalitets meshlenke om du liker slikt. Ellers så fortjener den originallenke, selv om det fort kan bli en merkostnad på mellom 5-10.000. En uoriginal lenke vil trekke ned helhetsinntrykket, som en Porche med spoiler og sideskjørt fra Biltema...

Hei folkens,
Igjen tusen takk for overveldende respon og hjelp i denne tråden. Jeg har lært ufattelig mye :)

Nå har jeg bestemt meg for å ta dette litt slow. Jeg prøvde Speedy hos AD igår. Den var veldig pen, men på mine kraftige håndballhåndledd så forsvant klokken.

Jeg var veldig nær ved å slå til på El Primero igår, men jeg har ikke prøvd den ennå, så da velger jeg å stå over til den er prøvd. Litt dumt å bruke 40k++ for ei klokke visst den ikke faller i smak på håndleddet.

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål når jeg har undersøkt å prøvd flere alternativer.

Igjen stor takk for alle svar :)

Nå har jeg bestemt meg for å ta dette litt slow.

Det tror jeg er lurt. Du har fått mye input, og vært innom mange muligheter. En (for) kjapp avgjørelse kan vise seg å bli en du angrer på.

Nå skal jeg være skikkelig ærlig ;)
Siden jeg er ny på klokker, men alltid har likt klokker. Jo da er det viktig for meg at det er en klokke som blir litt lagt merke til. Ikke i den grad at folk skal kommentere den uansett hvor jeg går(vulgær). Men at en og annen klokkekjenner slenger ett blikk ekstra på klokka mi er jo gøy. Og at en og annen e-noob legger merke til at det var en fin, god klokke.

Det er høyst legitimt å ønske seg litt oppmerksomhet rundt en fin klokke. Det gjør jeg også. Men det skjer ikke ofte. Generelt vil jo sjansen øke med merker som Rolex og Omega. Det er merker som alle har hørt om. Zenith er det verre med, ikke mange utenom entusiastene kjenner det merket. Ikke unaturlig, siden både Rolex og Omega selger 10-20 ganger flere klokker enn Zenith hvert år. Med tilhørende markedsføring.

Selv har jeg eid alle tre, og må nok si at Zenith'en var den mest anonyme. I løpet av de fire årene jeg hadde den (brukt til og fra) fikk jeg 0 kommentarer. Litt flere kommentarer (men ikke mange) for Omega og Rolex.

Temaet er for øvrig diskutert i en egen tråd her på sonen:
http://www.tidssonen.no/forum/threa...klokkevalg-oppmerksomhet-i-det-daglige.38836/

• Liker
Reaksjoner: GeneralM og Grendel
Hei og velkommen.

Vent med å kjøpe til du har prøvd.

I mine øyne har du tre valg: Zenith, Speedy eller Tudor.

Kommentaren her inne om at Tudor er "billig-Rolex" er idiotisk og direkte feil. Lillebror ja, og Rolex vil alltid henge høyere, men Tudor er kvalitetsklokker hvor du får veldig mye for pengene (mer enn Rolex). Jeg er også ganske sikker på at de vil holde seg godt i verdi. Poenget mitt er at du ikke må la snobbete og tullete kommentarer gjøre at du diskvalifiserer et merke fra vurderingen din. Unntaket til dette er @UJU sin kommentar om Tag. Du er ikke konfirmant, så ikke kjøp Tag.

Speedmaster: Du kommer til å kjøpe en en gang. Det er ingenting å lure på. Går for Speedy Pro som din første.

Zenith: Fantastiske klokker. El Primero er ikke mitt førstevalg designmessig i den kategorien, men absolutt et godt kjøp. Ikke sett lenke på den.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Hei og velkommen.

Vent med å kjøpe til du har prøvd.

I mine øyne har du tre valg: Zenith, Speedy eller Tudor.

Kommentaren her inne om at Tudor er "billig-Rolex" er idiotisk og direkte feil. Lillebror ja, og Rolex vil alltid henge høyere, men Tudor er kvalitetsklokker hvor du får veldig mye for pengene (mer enn Rolex). Jeg er også ganske sikker på at de vil holde seg godt i verdi. Poenget mitt er at du ikke må la snobbete og tullete kommentarer gjøre at du diskvalifiserer et merke fra vurderingen din. Unntaket til dette er @UJU sin kommentar om Tag. Du er ikke konfirmant, så ikke kjøp Tag.

Speedmaster: Du kommer til å kjøpe en en gang. Det er ingenting å lure på. Går for Speedy Pro som din første.

Zenith: Fantastiske klokker. El Primero er ikke mitt førstevalg designmessig i den kategorien, men absolutt et godt kjøp. Ikke sett lenke på den.
Dude.. det der er ikke kult. Vet denne er rettet mot meg siden jeg faktisk kommer med min mening (som jeg presiserer er subjektiv) om at Tudor er budsjett-Rolex. Jeg har allerede tålt mye dritt og feilsitering i denne tråden for å komme med ordentlige argumenter. Jeg velger å ignorere slike folk. Men nå er det nok.

Du sier at min kommentar er: Idiotisk. Snobbete. Tullete. Å snakke slik om andre er ikke greit, og det må du være klar over.

Og at du i det samme åndedrag sier at Tag er konfirmant-klokke. Vet ikke hvem av oss som har mest feil, men jeg skal ikke synke ned på ditt nivå, så jeg nøyer meg med at vi begge er subjektive.
Jeg står for kommentaren. Tudor er budsjett-Rolex. Historisk sett stemmer dette på en prikk, og historien er nå en gang en viktig del av klokkemerkenes identitet. Rett på meg hvis jeg tar feil.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei folkens,
Igjen tusen takk for overveldende respon og hjelp i denne tråden. Jeg har lært ufattelig mye :)

Nå har jeg bestemt meg for å ta dette litt slow. Jeg prøvde Speedy hos AD igår. Den var veldig pen, men på mine kraftige håndballhåndledd så forsvant klokken.

Jeg var veldig nær ved å slå til på El Primero igår, men jeg har ikke prøvd den ennå, så da velger jeg å stå over til den er prøvd. Litt dumt å bruke 40k++ for ei klokke visst den ikke faller i smak på håndleddet.

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål når jeg har undersøkt å prøvd flere alternativer.

Igjen stor takk for alle svar :)

Har ikke lest gjennom hele tråden, så er uvitende om eventuelle aversjoner mot dykkerur. Er dog en naturlig retning å se i dersom Speedy føltes for liten.

Omega Planet Ocean 8500 både 42 og 45,5mm størrelse(finnes også i flere fargekomboer)
IMG_1925m.jpg

Enda litt kraftigere? Bygg litt i høyden med en 45,5 Planet Ocean Chrono:

omega_Planet_Ocean_chrono_black_01.jpg

Breitling har også et par alternativer du burde sjekke ut om du trenger litt størrelse på ting. Min favoritt er Breitling Superocean Heritage i 46mm (finnes også i 42 og flere farger, samt med Chronograph-verk)

breitling-superocean-heritage-46-watch.jpg

Et hett tips er å se på pilot-ur også. De er gjerne 42mm+ i størrelse og vil kanskje passe godt på bjørnelabbene.

Tag har veldig mye fint og bør ikke forbigås. Av en eller annen årsak er det ikke mange, dvs alt for få, av dem her på sonen. Å forbeholde dem for konfirmantene anser jeg som en morsomhet (forsøk?) som andre får ta seg av.

Derimot var Tudor et rimeligere alternativt for de som ønsket / ikke ville betale for en fullverdig Rolex. Vel, Tudor var fortsatt dyr, så det var en Rolex med rimeligere urverk.
Dette blir derfor en sannhet, men med en del modifikasjoner. Tudor har i dag sitt eget assortiment, eget utvalg og er et fullverdig merke. De eldre "Rolex varene" er i dag ettertraktet og således verdifulle og fine klokker.

Kort sagt de er ikke noe dårlig valg, hverken Tudor eller Tag.

8

• Liker
Reaksjoner: SoulG
Tag har veldig mye fint og bør ikke forbigås.

Interessant dette med Tag Heuer. Merket får mange kritiske vurderinger her på forumet. Selvsagt er det greit å ha en (begrunnet) oppfatning. Men «morsomme» og nedvurderende karakteristikker tjener knapt noen hensikt. Særlig ikke for dem som eier og er glad i sin Tag Heuer. Dem er det mange av, og ikke alle er nykonfirmerte.

Selv ba jeg om vurderinger angående TH Aquaracer i en tråd, men foreløpig uten svar. Det klager jeg ikke på.

Grunnen til at jeg ønsket tilbakemeldinger er at jeg for tiden har redusert utvalget av mekaniske klokker til kun én. Det er en Rolex YM, som jeg til gjengjeld er svært fornøyd med. Og vel så det. Men et mekanisk alternativ skal jeg ha. Og Tag Heuer er kandidat. Sammen med Omega Seamaster og muligens Breitling.

Siden det var smått med respons på forumet, tok jeg spørsmålet med til min faste AD. Som jeg har et langt og tillitsfullt forhold til.

«Hva med en TH Aquaracer?» spurte jeg.

«Når du har vært på Omega og Rolex, er ikke TH noe for deg. Du er vant til klassen over. Vi får snart inn et par Seamaster av siste modell, dem bør du se på. Jeg ringer.»

Underforstått var «klassen over» sjiktet 50-100k.

Nå er saken den at jeg sirklet inn TH Aquracer fordi den har alt jeg ønsker meg av en klokke (med ett unntak), og at den ser flott ut. Unntaket er at presisjonen (gitt at det er mekanisk ur) ikke er god nok. Rolex og Omega (co-axial) er nok hakket bedre.

En ytterligere reservasjon er at reaserch på TH avslører at mange har klaget på at kronen ikke er av god nok kvalitet. Kroneproblemet var mitt hovedpoeng i innlegget/spørsmålet på sonen.
Men jeg antar at dette problemet er løst, Tag Heuer hadde neppe solgt 6-700 000 klokker årlig (innenfor top 5) om kvalitetsproblemene hadde vært alvorlige.

Så det er ikke sikkert at jeg velger «klassen over», Aquaracer er ikke strøket at min liste. Men først får jeg ta en kikk på den nye Seamaster’en…..

Beklager, ble en smule off topic dette, men siden Tag Heuer har vært i diskusjonen håper jeg det er OK.

• Liker
Ser ikke helt problemet med tag heuer, eneste er vel at det har vært litt bråk rundt deres "nye" egen utviklede urverk. Men det hele blir litt som en storm i et vannglass?

Med mindre det er noe jeg har gått glipp av?

• Liker
Jeg har ikke prøvd Aquaracer, men har en rimeligere TH med quartz. Carrera har jeg prøvd en del ganger og denne virker veldig flott. Det er selvfølgelig en TH modell som jeg prøvde i Las Vegas, som jeg ikke husker navnet på! Triste greier. Denne var veldig flott med "to-sifret big date". Nydelig. Siste årene har også TH kommet med egne urverk. Merket blir tøffere, så hvis din AD mener at TH ikke blir "bra nok for deg", så kan det være at problemet ikke er "deg", men provisjonen. Vel, hvem vet. Kvaliteten på det jeg har prøvd og den jeg har er upåklagelig.

Breitling er også et "sort får" her inne, men jeg setter stor pris på min Steelfish.

Det er mye spennende der ute. Ta tiden til hjelp i jakten og finn den som du liker best!
Selv setter jeg pris på mangfoldet!

8

• Liker
Reaksjoner: hakotorg og UJU
Dude.. det der er ikke kult. Vet denne er rettet mot meg siden jeg faktisk kommer med min mening (som jeg presiserer er subjektiv) om at Tudor er budsjett-Rolex. Jeg har allerede tålt mye dritt og feilsitering i denne tråden for å komme med ordentlige argumenter. Jeg velger å ignorere slike folk. Men nå er det nok.

Du sier at min kommentar er: Idiotisk. Snobbete. Tullete. Å snakke slik om andre er ikke greit, og det må du være klar over.

Og at du i det samme åndedrag sier at Tag er konfirmant-klokke. Vet ikke hvem av oss som har mest feil, men jeg skal ikke synke ned på ditt nivå, så jeg nøyer meg med at vi begge er subjektive.
Jeg står for kommentaren. Tudor er budsjett-Rolex. Historisk sett stemmer dette på en prikk, og historien er nå en gang en viktig del av klokkemerkenes identitet. Rett på meg hvis jeg tar feil.

Ha-Lo @SoulG . Nå var det tydeligvis jeg som traff en nerve! Kommentaren min om Tag og konfirmanter er en åpenbart spøkefull måte å omtale Tag på (se også kommentaren til @Grendel som forsto den). Og selv om jeg er personlig enig med mange andre her inne at jeg ikke ville hatt Tag selv, var formålet mitt å fortelle @GeneralM at det er dumt å diskvalifisere et helt merke basert på tullete og subjektive kommentarer. Og det fra oss alle, ikke bare deg. At man er uenige her på forumet er helt naturlig og lov.
"Å snakke slik om andre".. "Synke til ditt nivå"... Ta inn piggene dine nå og ha en fin dag :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel og UJU
Breitling er også et "sort får" her inne, men jeg setter stor pris på min Steelfish.

Har selv hatt Breitling, og det i ingenting i veien med kvaliteten.
Mange av klokkene faller i posør-kategorien pga polerte overflater og veggurstørrelse, men ingen kan ta i fra dem klassikere som Navitimer og Chronomat.
Supre urverk lager de også.:)

Den aller største fordelen med Breitling er at du kan få flotte eksemplarer på bruktmarkedet til svært reduserte priser siden de har en tendens til å stupe godt i pris.

Ellers kan jeg avkrefte at Tag Heuer er konfirmant klokke.
Alle vet jo at det er Omega.;)
Neida. Joda. Neida....

Har også Breitling (quartz) og er godt fornøyd. En klokke jeg har hatt lenge brukt mye, og som fortsatt får litt brukstid.
Og ja, Breitling har absolutt modeller i posør-kategorien. Vil du ha en svær klokke som påkaller oppmerksomhet er det mye å velge i.
Min personlige innvending rent estetisk er at Breitling overdresser skivene. Det fylles på med sub-dials og skalaer for alle mulige og umulige formål. Breitling er tro mot sin arv som flygerklokke.

Eller har også Tag Heuer modeller som tiltrekker seg oppmerksomhet, f.eks denne nyutgivelsen av Monaco. Mye historie bak denne modellen, som kanskje fortjener tittelen som Tags mest ikoniske?

• Liker
Reaksjoner: aksgro
@aksgro Ingen pigger ute. Men når du sier at andre sine meninger er idiotiske, snobbete og tullete, er du ikke lenger "uenig". Da er du usaklig. Jeg sa at dette må du bli klar over. Det er du fortsatt ikke.

Humoren om Tag er helt innafor, men de øvrige kommentarene er åpenbart ikke humoristisk ment.

Selv har jeg ikke så sterke følelser om det ene eller det andre merket, men syns det var spennende å følge denne tråden, fordi den snakker om et budsjettnivå som er relevant for mange entusiaster. Og jeg mener det burde være mulig å diskutere dette uten å snakke nedsettende om andres meninger.

• Liker
Problemet folk har med TAG stammer nok hovedsaklig av at de overtok den gamle favoritten Heuer, bastardiserte de gamle klassikerene og ignorerte alt de gamle fansene elsket med merket.

De siste årene har dog TAG fått litt mer forståelse for blodfansen, og har begynt å gi ut Heuere som respekterer sin fortid, ja til og med uten TAG på skiven!

All goodwillen som kommer med disse klassiske re-utgivelsene vil nok sannsynligvis sakte men sikkert også dryppe ned på klokker med den "forhatte" TAG Heuer logoen på skiven, men før den tid må man nok belage seg på manglende forståelse for ønske om å eie en TAG blandt WIS'er flest.

Gøy å se at Tråden lever :)

Jeg lærer stadig, så det er helt perfekt.

Jeg lagde tråden fordi jeg ikke klarte å finne så mange "budsjett-tråder" de jeg fant var på 10000kr, og jeg synes det var en del "flåsete" svar på dem for å være litt frekk ;) hehe.

Om jeg kjøper klokke til 10 000 eller 50 000 er ennå ikke bestemt. Det er åpent. Vid åpent.

Jeg er ikke en "entusiast" (ennå). Så det kan bli Rolex, Breitling, Omega eller til og med TAG eller Tissot :O haha

Jeg har fått mange gode tips, og lært mye. Men av klokkene jeg har prøvd på, så er det Tissot Couturier Automatic Chronograph som har føltes best. Da med ETA 7750 "Valljoux" urverk.

Så det blir spennende å se hva jeg havner på :)

Hvis du liker den Tissoten best så hvorfor ikke gå for den @GeneralM ?
Det er kanskje ikke dumt å prøve seg frem med en litt billigere klokke, ut fra det jeg kan se på nettet bør du fint få inn en slik til ca.6.500 NOK inkl frakt og mva. Så prøver du den en stund og ser om du får lyst på noe dyrere. Det er jo begrenset hvor mye du taper på en såpass rimelig klokke.
Selv kjøpte jeg en Hamilton Jazzmaster Chrono som første automatiske klokke og var like fornøyd med den på det tidspunktet som jeg har vært med vesentlig dyrere klokker i ettertid. (Setter ting litt i perspektivo_O)

Hvis du liker den Tissoten best så hvorfor ikke gå for den @GeneralM ?
Det er kanskje ikke dumt å prøve seg frem med en litt billigere klokke, ut fra det jeg kan se på nettet bør du fint få inn en slik til ca.6.500 NOK inkl frakt og mva. Så prøver du den en stund og ser om du får lyst på noe dyrere. Det er jo begrenset hvor mye du taper på en såpass rimelig klokke.
Selv kjøpte jeg en Hamilton Jazzmaster Chrono som første automatiske klokke og var like fornøyd med den på det tidspunktet som jeg har vært med vesentlig dyrere klokker i ettertid. (Setter ting litt i perspektivo_O)
Nei, det er mye mulig det kan bli en sånn :) Men siden budsjettet mitt er opp til 50 000kr så vile jeg høre her om alternativer :) Det har jeg fått masse av, men ikke prøvd alle ennå. Speedy var flott men litt liten. Seamaster synes jeg "viserne" ser ut som på klokka jeg hadde i 1. klasse, men ellers kul. Zenith, Tudor, Breitlionger er ikke prøvd. Prøvd TH Carrera, men den føltes veldig "billig".

Når jeg har prøvd litt flere aktuelle modeller, så vil valget falle :)

• Liker
Reaksjoner: Ban
er mange klokker som ser fantastiske ut på bilder, men ikke imponerer i virkeligheten og visa versa, så det er viktig å prøve dem ut før man kjøper.

kan anbefale å stikke på en GTG om du får muligheten!

• Liker