Hehe, ojda.
Det finnes ganske mange her inne som har kjøpt hommager av dyrere klokker, for å være sikre på at den vil passe håndleddet. Dette har i hovedsak vært folk som ikke har god tilgjengelighet på AD av merkene hommagene er basert på.
En hommage er klokker som ligner, men som ikke tyr til å stjele navn og utgi seg for å være mer enn det de er.
Det finnes skummelt gode fake-klokker der ute. Klokker som koster mye også.
Det finnes folk som bruker over 10k på falske klokker.
Hvorfor? Trolig fordi de gjerne ønsker at folk rundt dem skal tro at de har mer penger enn hva tilfellet er.
Er det riktig?
Jeg håper for guds skyld at du er ferdig utdannet fastlege, og ikke bare en legestudent som utgir deg for å være noe du ikke er. Jeg mener, man kan aldri vite hvor grensen går for folk. Først en falsk klokke, så en falsk CV, så kansje en falsk jobb?
Hvorfor er fake feil?
Primært grunnet patent og åndsverkslovgivning som forøvrig gjelder internasjonalt.
Det er like ulovlig å selge falske klokker i Norge, som i Kina. Hvorvidt lovene håndheves er en annen sak.
Ringvirkningene av falske klokker er nevnt såpass grundig tidligere i tråden, at det ikke er noe poeng å repetere.
Det er gledelig at du nå begynner å forstå gleden og verdien over autentiske ur. Fasinasjon er for meg hovedpoenget med klokker. Det er utrolig interessante ting, for meg. Grunnen til at jeg finner det så interessant er fordi jeg forstår såpass lite av det. At noe mekanisk, klarer å være så presist, på et håndledd, med all den påvirkningskraft og påkjenning det utsetter uret for, daglig. Fantastisk, synes du ikke?
En annen faktor for meg er personlig belønning, jeg elsker den sure kløe og jobbingen for å nå det målet som utløser kjøps-tillatelse. Hver gang jeg ser ned på håndleddet får jeg selvtillitt. Ikke fordi jeg har et perverst syn på verdier og kapital, men fordi jeg husker hva jeg har gjennomført for å oppnå det jeg ser på.
Som nevnt av andre er tidssonens brukere et ganske artig tverrsnitt av befolkningen, og dette interaktive lokal-samfunnet med hovedvekt av menn, fungerer på tross av alle ulikhetene vi har. At synet på fake-industrien her i denne tråden fremstår som unyansert er nok pågrunn av at vi deler en lidenskap, og en forståelse ovenfor hva som er moralsk riktig og ikke.
Mange av oss, inkludert meg selv, har hatt forbipasserende tanker om å kjøpe falskt, men forskjellen fra meg og deg er at de gangene jeg har tenkt (kort) på det, så har tanken ligget i at det ville vært for å tilegne meg kunnskap om hvordan man kan se forskjell, og hvordan man kan vise andre disse forskjellene, og deretter ødelegge skrangleverket på mest brutalt vis. Å gå hen å handle, støtter kun opp om så mye jeg synes er forkastelig at jeg blir provosert av å tenke på _det_.
Det tilsynelatende snobberiet man kan oppfatte her inne, ved første øyekast, er ganske tilslørt. Fascinasjonen for håndtverket og tiden trumfer statusymbolikken de fleste tror er motivasjonen for klokker.
Etter litt fartstid her, får også interessen en sosial side, som vi deltagere oppfatter som særdeles hyggelig.
Mange nye medlemmer kommer inn, og får reaksjoner slik du nå har fått. Det tar tid for de fleste her, å forstå "tonen". Ikke bli demotivert av det.
Vi er ganske greie. Last opp en film på youtube av at du ødelegger den falske klokken din på mest brutalt tenkelig vis, og skriv linken din her. Da blir du nok fort inne i varmen igjen
Velkommen skal du være, håper vi enes etterhvert.