Hva leser dere om dagen?

Roy Jacobsen - De usynlige
Herlig Nordnorsk-romantisk roman om en forsvunnet generasjon.

Hans Jæger - Fra Kristianiabohemen
En av de største romanene, fra slutten av 1800-tallet. Fikk stå et kvarter i bokhandelen før den ble beslaglagt av politiet i sin tid, og skapte furore da den ble gjenutgitt på 50-tallet. Handlingen er vistnok fra virkeligheten og består av en herlig blanding av risengryn, melk og salt. Grøt!

Leo Tolstoy - Anna Karenina
Klassiker.

Ellers vil jeg varmt anbefale Mykle til de aller fleste jeg møter. Om du attpåtil er økonomistudent og under 25 år er Januar rette måneden å starte på Lasso Rundt Fru Luna på, og jobbe seg videre til Sangen Om Den Røde Rubin. Da har du et opplysende år fremfor deg!

En klassisk SF trilogi, leste denne en gang i min ungdom og er minst like imponerende nå. Liv og sivilisiasjoner som vokser og dør og blir gjenfødt på en planet som sirkler om to stjerner. Stort scope. Noen ganger er det deilig med genrelitteratur som leverer akkurat det man ønsker.

51QTtxvDmrL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_SX385_SY500_CR,0,0,385,500_SH20_OU02_.jpg

Akkurat ferdig med alle Lars Kepler bøkene, jeg rangerer dette over Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole som kanskje er det nærmeste å sammenligne med. Ekteparet fra Sverige holder deg i et jerngrep gjennom hele historien.

Den siste:
9789100130169_200

Nå holder jeg på med den rystende historien om Shen fra fangeleir 14:

978x.jpg

Siden jul har jeg lest følgende:

"En sjøens helt: Skytteren" av Jon Michelet
320x.jpg

Perfekt oppfølgelse av Skogmatrosen, dog ikke like bra. Heldigvis er det ikke like mye komunistitsk propaganda i denne som i første.

/QUOTE]

+1

Nå leser jeg Alexander Wistings "Det største eventyret", en biografi om Roald Amundsen
70c081043cf23d60bfb6cfc553ca1e55_zpsb747342e.jpg

Neste bok ut er Tor Bomann-Larsens "Svaret", om kong Haakons rakryggede ståsted ved krigens oppstart
16625a0cb86439cf7e7ad53ff251b7e4_zps3c6de3fd.jpg

Redigert:
Begynte på The Pillars of the Earth av Ken Follett igår. Er vel ca 60 sider inn og jeg kan trygt si at jeg gleder meg til resten av boken, som forøvrig er på 1088 sider..

VisBildeServlet

Snart ferdig med Jared Diamond: «Kollaps» - VG Nett og skal snart til på "verden fram til igår" av samme forfatter.
713.Bok_fil.192.jpg

Har og lest igjenom Enders Spill de siste dagene, og syns den var bra. Det var ei bok jeg ikke kjente til, som jeg nærmest fikk i fanget og ble anbefalt.
EndersSpill-275x355.jpg

Jeg nærmer meg og slutten på Paul Strathern-the-venetians, lettlest engelsk og fasinerende historie jeg ikke viste mye om.
17654692.jpg

Litt mye på en gang eller ikke noe, det er nå engang slik jeg leser.:confused::)

metro_2033-glukhovskij_dmitrij-20328920-frnt.jpg

Boken som DN kalte "en moderne russisk klassiker" likte jeg meget godt. En kan virkelig kjenne på "tunnel-angsten"!

Apropos forumsjefens nye nick, er jeg akkurat ferdig med Wonderboy og Fyrsten av Langeland.
Anbefales særdeles varmt videre.
Det skal dog nevnes at hovedpersonen i bøkene er hakket mer klokkeinteressert i Wonderboy.

For tiden holder jeg på med følgende bøker:

Voodoo Warriors - The story of the McDonnel Voodoo fast jets av Nigel Walpole
HMS Rodney - Slayer of the Bismarck and D-Day saviour - av Iain Ballantyne
The Grand Fleet 1914-1916 - Its creation, developement and work - av Admiral of the Fleet Sir John Jellicoe

Jussi Adler Olsen, Marco effekten.

Meget spennende bok i serien om avdeling Q. Som det også er laget en film om foreløbig. Kvinnen i buret, håper det kommer flere.

No easy day av "Mark Owen". Historien om Navy Seal oppdraget som tok livet av Osama Bin Laden. Dette er sikkert snevert men bra skrevet og nær dokumentarisk, er kanskje litt farget av at jeg har jobbet med deler av enheten i felt.
Tom

Akkurat ferdig med The Eye of the Needle av Ken Follett. Begynner på The Spy who came in from the Cold av John le Carré ikveld. Gleder meg!

tysteren.jpg

Long overdue, men leste nylig "Tysteren" av Jan-Erik Fjell.

Leser ordinært sett ikke krim, men ble positivt overrasket. Veldig spennende story, høy underholdningsfaktor og som flere har påpekt mange klokkereferanser.

For å ikke gå i "Costume-fellen" (;)) får jeg vel nevne at forfatteren både er medlem her på TS (det er vel nevnt flere ganger her allerede) og etter å ha blitt kjent gjennom TS nå er å regne som en kamerat...

Etter en loppemarked tur har jeg nå begynt på Ken Follett Rebekka Koden.

I kveld så vi på Diktatoren til Charlie Chaplin. Jeg har lignende en gammel selvbiografi som han skrev på 60-tallet. Den blir nok neste.

:cool: