Jakt

Takk for gode tips vedr sjøfugl @Hopalong, planen er å jakte fra noen øyer som er åpne for jakt i vestfoldskjærgården. Har tenkt på kajak også, virker genialt egentlig, men var å sjekket ut, og det blir dyrt, bare drakten som han i butikken mente jeg måtte ha, kostet over 5000,- kajak lå i prisleie 10k, det blir litt for drøyt synes jeg. Får se om jeg eventuelt kommer over noen billigere utstyr på finn.

Ang skogsfugl har jeg gitt opp i det terrenget jeg jakter i, får heller satse på å gjøre en god jobb med predatorer, så kanskje bestanden vil komme seg etterhvert. Det er flere vann i terrenget jeg jakter, og har observert litt ender der, eneste er at det er meget populære turområder, så hittil har det ikke egnet seg å jakte så mye rundt disse vannene. Men jo kaldere det blir fremover, jo mindre folk bruker terrenget.

Skøyt mitt første matvilt her på lørdagen, en due, meget fornøyd med fangst som kan spises. Er endel duer i skogen der jeg går, men de er veldig vare, og flyr ofte utenfor haglehold.

Ellers ser det ut til at jeg skal til Engerdalen og jakte hare om en uke, er visst meget mye hare, så satser på at det er en mulighet selv om jeg ikke har hund.

Redigert av en moderator:
Dagens tur var meget fruktbar matmessig. Endte med to duer og en toppand. Fy fader så kaldt det var å bade i skogstjernet der jeg jakter for å hente anden. Skulle hatt hund skjønner jeg.

Etter var jeg forstår er toppand i dykkand-familien, vil dette si at fuglen skulle blitt strippet for brystfiletene sine med en gang?
Det jeg gjorde var å hengte den opp i boden hvor det er 12-13grader ca.

@Hopalong eller andre, nybegynner som trenger hjelp her:rolleyes:

EE3BFCFA-E2D6-4A8D-9E73-C2463D63AE3E_zpspyzyfla4.jpg

Gratulerer @olem!

4. Behandling av felte gjess og ender.

Innvoller fjernes samme dag, gjerne rett etter jakten. Tarmer, krås og lever tas ut med en krok eller med fingrene. Om det er mat i kroa, fjern den også.
Gjess og gressender kan henge 2 – 3 dager etter halsen til mørning/modning under gode kjølige forhold. Det er da best å flå eller ribbe fuglen før den henges til modning.

Fugl fra næringsrike vann gir noe bakterierisiko, f. eks. salmonella, unngå tarmsøl og skyll eventuelt fuglen godt innvendig.

Dykkand, fiskand, skarv og måke bør ikke henges til modning. Det oppnås lite ved det, og det viktige er å flå disse fuglene raskest mulig etter jakt og behandle dem for å fjerne transmak (fordi de spiser fisk).

Fjerne transmak hos fiskand, dykkand, skarv og måke:
- Legg natten over i melk eller blanding 1/5 eddik (7%) og 4/5 vann (1 l vann til 2,5 dl eddik).
- Mariner ca 2 døgn i blanding av øl, mateddik (7%), salt, pepper og laurbærblad, kok så ca 15 minutter i (50%) blanding melk og vann, slå vekk kokevannet.
Fett på gjess og gressender er sunt og godt, og de kan derfor godt ribbes for å nytte fettlaget.

Ribbing og flåing:
Gjess og ender er lette å flå, vanskeligere å ribbe. I august har de lite fett, greit å flå. Seinere har de ofte bra fettlag, passer bra for ribbing og helstekt fugl.
Nyskutt fugl er lettest å behandle både ved flåing og ribbing. Vanskeligst er det å fjerne DUN.

Bruk vann, kaldt ved flåing men varmt, gjerne opp til 60-70 grader i en kjele for ribbing, beveg fuglen opp og ned og rundt et par minutter slik at vannet får god kontakt inn mot skinnet, ta den opp og flå eller ribb i vei. Ribb ved å trekke fjær og dun ut den veien de sitter festet. Gjenværende dun svis av med spritflamme (varmebluss, eventuelt grovsalt og et par skjeer sprit på ildfast fat). Unngå å brenne skinnet, og trekk ut evt fjærpinner.

Ender kan ha MYE dun igjen, en variant er (etter å ha ribbet fjærdrakten godt) å varme vann i en kjele og sette til husholdningsparafin som smelter og flyter, dypp fuglen ned gjennom dette så legger smeltet parafin seg overalt, dypp så i kaldt vann og skrell av stivnet parafinlag med dun.

Kilde:www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/60835030.DOC

Hørtes korrekt ut for meg, da er begge brystfiletene flådd ut, og ligger i kjøleskapet. Jeg tar en snarvei, og har lagt de i grillmarinade i en pose. Og planlegger å steke de senere i kveld, ble ikke store stykkene, men ser meget godt ut:)

Dagens tur var meget fruktbar matmessig. Endte med to duer og en toppand. Fy fader så kaldt det var å bade i skogstjernet der jeg jakter for å hente anden. Skulle hatt hund skjønner jeg.

Etter var jeg forstår er toppand i dykkand-familien, vil dette si at fuglen skulle blitt strippet for brystfiletene sine med en gang?
Det jeg gjorde var å hengte den opp i boden hvor det er 12-13grader ca.

@Hopalong eller andre, nybegynner som trenger hjelp her:rolleyes:

Gratulerer. Om du er nybegynner, har du ihvertfall fått dreis på skytingen. Hverken toppender eller kråker er særlig enkle å komme innpå, og ringduer har, som du selv sa, en fantastisk evne til å holde akkurat utenfor skuddhold.

Jeg har ingenting å tilføye til @Entropy sin gjennomgang av felt vilt, bortsett at jeg ikke følger rådene om behandling av gressender fullt ut. Skal de helstekes, tømmer jeg fuglen før jeg henger dem til modning, eller eventuelt kroker dem, men siden jeg stort sett bruker bryststykkene og er nøye med hygienen når jeg skjærer, pleier jeg modne dem hele, med fjær på. Til gjengjeld lar jeg dem ikke henge like lenge som hønsefugl - førti døgngrader er maksimum.

Fy fader så kaldt det var å bade i skogstjernet der jeg jakter for å hente anden. Skulle hatt hund skjønner jeg.

Det er ikke alltid det hjelper med hund heller - her driver jeg apport etter to ender mens pointeren står pipende igjen på land. Novembervann er ikke varmt.

Igår kveld slapp jeg heldigvis å svømme selv - hunden plukket opp alle seks endene jeg skjøt. :)

Nok en fin dag i fjellet idag. Bare en rype ble med hjem, men jeg så en flokk på sikkert to hundre fugl lette på langt hold. Fantastisk syn.

Og en annen ting, denne hobbyen her er ikke bare bare den heller.. Blir fort tidkrevende og altopslukende.

Jeg så for meg følgende scenario før jeg begynte på jegerprøvekurset: Ta kurs - kjøpe hagle og rifle - få terreng - jakte.

Hadde det enda vært så enkelt!

Realiteten: Ta kurs - bruke ufattelig tid med å bestemme meg for kaliber til rifle, lese masse teori om egenskaper og kulebaner til de forskjellige kaliberene. Lese alt av tester og erfaringer om hvilke lyddemper man skal velge, så bruke masse tid på å lese om hvilken lengde på løpet som er best for når man skal kappe dette for å ikke få en alt for lang rifle. Lese masse tester og erfaringer om optikk, og hva som passer best til mitt bruk. Finne ut hvilken hagle som gir mest valuta for pengene, da riflen ble dyrere enn hva jeg hadde sett for meg. - Fikk tak i jaktkort rett ved der jeg bor, gå mange turer i skogen før jakta, for å se etter vilt, lese lese lese om biotoper som de forskjellige fuglene oppholder seg i. - Etter å ha handlet endel ammo til hagla som ble anbefalt på xxl, synes jeg dette var dyrt for ammunisjon som bare opplevdes helt middels. Lese hva slags alternativer man hadde, kom så i kontakt med en svenske som holder på å lade egne haglepatroner som skal være overlegne, SPENNENDE! Handle 20kg stålhagl i Danmark, og flere tusen wads (haglskåler som er inne i patronen), Bestille haglepresse fra US. Og vips så bruker man natt til mandag for å sortere flere tusen tomhylser utover kjøkkengulvet, for å finne de hylsene jeg skal bruke, siden de forskjellige ladedataene består av meget nøyaktige oppskrifter på type krutt, spesifikk hylse (av over 40 forskjellige modeller) og spesifikk tennhette. Nå river jeg meg i håret, fordi jeg har akkurat funnet ut at den ene butikken som forhandler det kruttet jeg skal benytte meg av, får ikke inn dette før på nyåret:mad:

DADBDE05-F28D-4BDC-8A89-1203D265EB40_zpssyu4akjv.jpg

Skitt jakt:mrgreen:

Haha!
@olem ja, siste dag på kurs idag, eksamen den 14 okt.

Foreningen jeg meldte meg inn i har område i nærheten for småvilt og hjort.
I tillegg kjenner jeg en grunneier med gårder på begge kanter av Oslo som jeg håper vil gi meg tillatelse til å skyte duer og kansje ender.

Mitt forløp tror jeg ligger an til å se slik ut:
Ta eksamen.
Delta på noe jakt denne sesongen med lånt våpen.
Lese, lære og planlegge. Kjøpe hagle i lavsesong.
Jakte småvilt noen år før jeg vurderer behov for rifle.

Hadde jo vært artig med hund da?
Oh-oh....

Da er første hare sendt til de evige beitemarker her på det som er blitt første jaktturen sålangt i år. Yr melder til og med om at været skal holde seg her oppe i Finnmark ut uken jeg er her, hvilket ikke akkurat er noen garanti.

Redigert:
I min naivitet postet jeg dette i "dagens", uten å ta innover meg at ikke alle deler gleden av jakt. Ble kommentert som både smakløst og fikk PM`er om ønske om at det ble fjernet. Håper de involverte er vegetarianere ...

(Kan forstå at enkelte ikke liker slikt, så opprinnelig frusterasjon/irritasjon er ganske så dempet nå ;) )

I min naivitet postet jeg dette i "dagens", uten å ta innover meg at ikke alle deler gleden av jakt. Ble kommentert som både smakløst og fikk PM`er om ønske om at det ble fjernet. Håper de involverte er vegetarianere ...

(Kan forstå at enkelte ikke liker slikt, så opprinnelig frusterasjon/irritasjon er ganske så dempet nå ;) )

@Nessuno79, synes dette er et flott naturbilde med fint ur i tillegg, dette er jo egentlig en vinner i "Dagens" også. Smakløst?? Neppe, glad jeg ikke har lagt ut noen av mine "Jaktbilder", disse hadde antagelig generert større misnøye. Skitt jakt min venn.

@Tom Henriksen ja, jeg ble faktisk litt overrasket over at det var støtende. Hadde faktisk laget et bilde her hvor jeg hadde lagt en sort boks over øynene til harene, og postet det som "sensurert bilde for sarte sjeler", men slo meg at det muligens ikke ville roe gemyttene særlig. Kort snakka, bryr meg fint lite ...Skal for øvrig hilse herfra :cool:

Optimalisering av choker og ammunisjon gjennom sesongen

Vil høre litt med sonens jegere om hva som er deres valg av choker og patroner, etter hvert som skogsfugl og rypejakta drar seg utover i oktober og skuddholdene(ofte) blir lengre.Må innrømme at jeg slurver en del med dette, uten at jeg vet hvor mange fugl som går tapt av den grunn.Vil jo helst unngå skadeskyting og.
Benytter som regel 5-er(løp nr 2) og 4-er(løp 1) i kal 12.76 på skogsfugl og 5er og 6er på rype, uten at jeg gjør noen forskjell gjennom høsten.Benytter som regel. Hva choker angår bruker jeg sylinder(IIIII) i første og kvart(IIII) i starten av jakta, til jeg kommer på bedre tanker i slutten av oktober og bytter til trekvart(II) i første og full trangboring(I) i andre løp. Spørsmålet mitt er derfor om det er noen her som har bedre rutiner og mer erfaring med bruk av ulike choker til ulike tider. Lurer også på om det er noen som velger forskjellig chok/ammo til jakt med hund kontra støkk( oppstår jo gjerne svært forskjellige situasjoner). Har også litt på følelsen at jeg burde hatt et større sprang av trangboring i hvert løp, ettersom avstanden på andreskuddet ofte blir vesentlig lengre enn første(kanskje ikke i starten av jakta, med større kull og ettersittere).
Måtte bare lufte litt frustrasjon her, ettersom betydningen av interaksjonen ammunisjon, choker og årstid har vært litt mystisk for meg.
På forhånd takk for svar!
Legger med et bilde fra dagens jakt, lettet selvfølgelig en blåhane på fint hold mens jeg jålet med å få tatt dette...
image_zps25c5d321.jpg