Jakt

I min naivitet postet jeg dette i "dagens", uten å ta innover meg at ikke alle deler gleden av jakt. Ble kommentert som både smakløst og fikk PM`er om ønske om at det ble fjernet. Håper de involverte er vegetarianere ...
Tipper at hvis du hadde erstattet hare med rype, eller et annet dyr lavere på "søthetsskalaen", så hadde det ikke blitt noe rabalder.
Du får evt. legge ut et dagens med klokke + ferdig tilberedt hare aka middagstallerken(må for all del ikke nevne at det er hare). Tror ikke du vil støte noen da :cool:
Er for meg rart at mat i "råform" kan vekke noen reaksjoner i det hele tatt, men det er bare mitt synspunkt.

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Tipper at hvis du hadde erstattet hare med rype, eller et annet dyr lavere på "søthetsskalaen", så hadde det ikke blitt noe rabalder.
Du får evt. legge ut et dagens med klokke + ferdig tilberedt hare aka middagstallerken(må for all del ikke nevne at det er hare). Tror ikke du vil støte noen da :cool:
Er for meg rart at mat i "råform" kan vekke noen reaksjoner i det hele tatt, men det er bare mitt synspunkt.

Veldig enig her! Det er nok et par generasjoner som er blitt ødelagt av Disney sin "Bambi på isen" og andre filmer der dyr blir tillagt menneskelige egenskaper.

• Liker
Reaksjoner: Prowler
Samtidig er det viktig for ett forum som dette å holde fokus på hva som egentlig holder oss samlet, nemlig klokkene. Jeg har sett f.eks kammeret.no som linket til tidligere i tråden, bli totalt ødelagt for at man begynte å diskutere politikk, noe som førte til at mange med stor kunnskap om våpen slettet brukerkontoen sin. "There is a time and a place for everything under the sun". Hold det jaktrelaterte til denne tråden, og la oss unngå at vi mister brukere med stor klokkekunnskap for at de har blitt for urbane til å forstå hvordan maten havner på bordet.:)

En ukes jakt i Finnmark ga et utbytte på 7 hare og en rype (24 hare totalt på fire mann), ikke SÅ ille, men heller ikke like bra som tidligere år. Men da med hund, nå ble støkkinga gjort MEGET manuelt og personlig. Nå håper jeg bare det ikke blir med den jaktingen i år, og at det lar seg presse inn noe mer utover her.

Redigert:
Veldig bra @Nessuno79.
Kansje, om jeg får bestått, samt lånt et våpen denne sesongen når/hvis det blir aktuelt, at vi skulle prøvd å fått til noe?

Redigert av en moderator:
Veldig bra @Nessuno79.
Kansje, om jeg får bestått, samt lånt et våpen denne sesongen når/hvis det blir aktuelt, at vi skulle prøvd å fått til noe?

@Entropy, ja det må vi prøve på. Har dobbelt opp med hagler i allefall, så bare å låne den ene om det er den type jakt vi får til. Nevnte ikke du noe om duer og at du hadde tilgang på et jorde osv? ;)

Har null erfaring fra jakt men spesielt storfugljakt fasinerer meg slik at jeg flere ganger nesten har meldt meg på kurs.

Fikk i helgen høre et par historier fra hyttenaboer som jeg tenkte å luft her:

Har hytte i et eldre hyttefelt, ca 180 hytter spredd utover et ganske stort område, hvilket gir stor avstand mellom hyttene. området ligger i 3-400 m yhøude, lette kupert skogsterreng.
Flere av naboene har opplevd heller nærgående jakt, innimellom hyttene. Antar dette er harejakt da man ofte opplever at harer har søkt ly under hytter. En nabo fikk en jakthund med påmontert sender inn i hytta, etterhvert kom eier og hentet den, sa da at dette var en ung, uerfaren hund som han (og et par andre drev å trente). De hadde dog hagler alle sammen ...

I et annet tilfelle ergret fruen seg over at det gikk løp en hund rundt og under hytta mens den samtidig bjeffet. Hun gikk ut på verandaen for å finne ut hva som var på ferde og der så hun 2 karer sitte klar, med hagler. Disse var da 10-15 meter fra hytteveggen, langt inne i hyttefeltet.

Er slik form for jakt greit?

I min naivitet postet jeg dette i "dagens", uten å ta innover meg at ikke alle deler gleden av jakt. Ble kommentert som både smakløst og fikk PM`er om ønske om at det ble fjernet. Håper de involverte er vegetarianere ...

Sånn er det dessverre, ikke alle som setter pris på jaktbilder :) Godt vi har en egen tråd da!
@Nessuno79, hvordan liker du GRS-stokken din? Lurer på å kjøpe en Decima Hunter til min Tikka T3. Dyrt, men også deilig?

Har kinnstøtte på min gamle jaktstokk, men må fram med umbraco for å ta ut sluttstykke, og det føles litt tungvint.

Skal liksom være "drop in"; men bør den beddes likevel?

Har null erfaring fra jakt men spesielt storfugljakt fasinerer meg slik at jeg flere ganger nesten har meldt meg på kurs.

Har hytte i et eldre hyttefelt, ca 180 hytter spredd utover et ganske stort område, hvilket gir stor avstand mellom hyttene. området ligger i 3-400 m yhøude, lette kupert skogsterreng.
Flere av naboene har opplevd heller nærgående jakt, innimellom hyttene. Antar dette er harejakt da man ofte opplever at harer har søkt ly under hytter. En nabo fikk en jakthund med påmontert sender inn i hytta, etterhvert kom eier og hentet den, sa da at dette var en ung, uerfaren hund som han (og et par andre drev å trente). De hadde dog hagler alle sammen ...

I et annet tilfelle ergret fruen seg over at det gikk løp en hund rundt og under hytta mens den samtidig bjeffet. Hun gikk ut på verandaen for å finne ut hva som var på ferde og der så hun 2 karer sitte klar, med hagler. Disse var da 10-15 meter fra hytteveggen, langt inne i hyttefeltet.

Flere ting på stemme for at slik jakt skal være ok.
1. Har grunneier(e) godkjent dette, slik at de utøvende jegere har tillatelse?
2.Kan slik jakt utføres uten fare for skade på vilt, mennesker, eiendom eller husdyr?

Så kan man jo spørre seg selv også, hva man synes hadde vært greit. Jeg vil nok aldri utøve jakt såpass nært eiendom med mindre jeg vet at det ikke er noen på noen av hyttene. Ikke bare pga sikkerhet, men også fordi jeg selv hadde opplevd det sjenerende med hagleskudd rundt min hytte om jeg ikke var klar over at slik jakt foregikk og hadde godkjent det.

2.Kan slik jakt utføres uten fare for skade på vilt, mennesker, eiendom eller husdyr?

Så kan man jo spørre seg selv også, hva man synes hadde vært greit. Jeg vil nok aldri utøve jakt såpass nært eiendom med mindre jeg vet at det ikke er noen på noen av hyttene. Ikke bare pga sikkerhet, men også fordi jeg selv hadde opplevd det sjenerende med hagleskudd rundt min hytte om jeg ikke var klar over at slik jakt foregikk og hadde godkjent det.

Jeg ville ikke følt at det var greit, både som jeger og som hyttebeboer. Man bør uansett unngå å jakte i tettbebygd strøk, og et hyttefelt hadde jeg prøvd å holde meg unna.
At man kan få en jakthund rundt hytta kan være vanskelig å unngå ettersom de ikke vet hva som er tettbebygd eller ikke, men man trenger ikke jakte der allikevel. Jeg knekker alltid hagla når jeg er i nærheten av hytter/hus for å vise til evt. beboere at det er trygt for dem å ferdes rundt huset deres.

Hvis jeg var deg @westmouth ville jeg sagt ifra neste gang jeg hadde sett jegere jakte rundt husveggen at det er lite satt pris på, og om de vennligst kunne jakte et annet sted.

Jeg hadde en potensielt lei jaktsituasjon i nærheten av en hytte. Vi var overbevist om at hytta var tom, det var ingen bil på veien da vi gikk inn og ingen gjenstander ute som tydet på aktivitet. Så vi la oss til med rifle et par meter fra hytta, med fin utsikt til en plass der bevern pleide å innta måltid.

Tidlig på morgenkvisten satte det seg to bevere til, og det smalt. Bevern falt, og soveromvinduet over meg spratt opp :p Det var visst folk på hytta likevel. Forberedte meg på skjennepreken av de store, men den noe bråvåknede hytteeieren var bare opptatt av én ting "Tok dere bevern?" Joda, det gjorde vi. "Flott, jeg skal ro dere over vannet!" :D Viste seg at bevern hadde felt trær og knust båter flere år på rad, så han var såre fornøyd. Rodde oss over, kun i pysjen.

Glad for lyddemperen i det minste, litt triveligere å våkne til tross alt :mrgreen: Men til ettertid kunne vi fint ha lagt oss litt anderledes til ...

Redigert:
Sånn er det dessverre, ikke alle som setter pris på jaktbilder :) Godt vi har en egen tråd da!
@Nessuno79, hvordan liker du GRS-stokken din? Lurer på å kjøpe en Decima Hunter til min Tikka T3. Dyrt, men også deilig?

Har kinnstøtte på min gamle jaktstokk, men må fram med umbraco for å ta ut sluttstykke, og det føles litt tungvint.

Skal liksom være "drop in"; men bør den beddes likevel?

@Anders er super fornøyd med GRS`en. Litt tung kanskje (Decimaen er jo litt lettere enn min jaktfelt utgave), men ikke noe som oppleves som et issue. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den, og utrolig god kvalitetsfølelse hele veien. Har hatt KKC også, og dette er langt bedre hele veien synes jeg (men KKC var lettere igjen da)

Jeg ville ikke følt at det var greit, både som jeger og som hyttebeboer. Man bør uansett unngå å jakte i tettbebygd strøk, og et hyttefelt hadde jeg prøvd å holde meg unna.
At man kan få en jakthund rundt hytta kan være vanskelig å unngå ettersom de ikke vet hva som er tettbebygd eller ikke, men man trenger ikke jakte der allikevel. Jeg knekker alltid hagla når jeg er i nærheten av hytter/hus for å vise til evt. beboere at det er trygt for dem å ferdes rundt huset deres.

Hvis jeg var deg @westmouth ville jeg sagt ifra neste gang jeg hadde sett jegere jakte rundt husveggen at det er lite satt pris på, og om de vennligst kunne jakte et annet sted.

Jeg hadde en potensielt lei jaktsituasjon i nærheten av en hytte. Vi var overbevist om at hytta var tom, det var ingen bil på veien da vi gikk inn og ingen gjenstander ute som tydet på aktivitet. Så vi la oss til med rifle et par meter fra hytta, med fin utsikt til en plass der bevern pleide å innta måltid.

Tildlig på morgenkvisten satte det seg to bevere til, og det smalt. Bevern falt, og soveromvinduet over meg spratt opp :p Det var visst folk på hytta likevel. Forberedte meg på skjennepreken av de store, men den noe bråvåknede hytteeieren var bare opptatt av én ting "Tok dere bevern?" Joda, det gjorde vi. "Flott, jeg skal ro dere over vannet!" :D Viste seg at bevern hadde felt trær og knust båter flere år på rad, så han var såre fornøyd. Rodde oss over, kun i pysjen.

Glad for lyddemperen i det minste, litt triveligere å våkne til tross alt :mrgreen: Men til ettertid kunne vi fint ha lagt oss litt anderledes til ...

I hyttefelktet er nok de fleste tomtene selveiertomter. Om der allikevel ligger en rettighet for opprinnelig grunneier til å jakte på solgte tomter vet jeg ikke.
De observerte jegerne var andre enn grunneier, antar derfor at de hadde avtaler med grunneierne i området og nødvendig tillatelse til å jakte.
Velforeningen kommer til å ta dette opp med de 3 grunneierne, jakt i hytteområdet med folk i eller utenfor hyttene skaper utrygghet hos folk flest. Om det er grei skuring blant jegere flest å utøve slik jakt så blir jeg overrasket, i mitt hode hadde jeg vært livredd for å løsne skudd mot 6-7 åringen som leker rundt/under hytten, gjerne ikledd kamuklær slik guttungen min var på den alderen.

Synes jakt virker å være en fin både hobby, viltpleie og matauk men det kan gjerne finne sted vekk fra der andre hytte og friluftsfolk ferdes.

I hyttefelktet er nok de fleste tomtene selveiertomter. Om der allikevel ligger en rettighet for opprinnelig grunneier til å jakte på solgte tomter vet jeg ikke.
De observerte jegerne var andre enn grunneier, antar derfor at de hadde avtaler med grunneierne i området og nødvendig tillatelse til å jakte.
Velforeningen kommer til å ta dette opp med de 3 grunneierne, jakt i hytteområdet med folk i eller utenfor hyttene skaper utrygghet hos folk flest. Om det er grei skuring blant jegere flest å utøve slik jakt så blir jeg overrasket, i mitt hode hadde jeg vært livredd for å løsne skudd mot 6-7 åringen som leker rundt/under hytten, gjerne ikledd kamuklær slik guttungen min var på den alderen.

Synes jakt virker å være en fin både hobby, viltpleie og matauk men det kan gjerne finne sted vekk fra der andre hytte og friluftsfolk ferdes.

Jaktrett kan ikke beholdes av fradelende tomt i mer enn ti år, så det er nok ikke tilfelle for dette feltet. Men hyttefelt består jo ofte av punktfestetomter, og de er vanligvis begrenset til et lite område rundt byggemassen. Området forøvrig eies da av bortfestende grunneier, og han har rett til vedhogst, jakt, fiske m.v.

Det at man har rett til å jakte betyr imidlertid ikke at man har lov. Det ligger vanligvis begrensninger angående jakt i tettbebygd strøk i lokale politivedtekter, og hyttefelt vil fort inkluderes i dette - -sjekk kommunedelplanen. Selvom det ikke skulle være lokalt regulert, kommer man fort i strid med straffelovens §352 om man skyter inni et hyttefelt - ihvertfall slik det tolkes av en stadig mer våpenfiendtlig politimyndighet.

Jeg ville nok ikke jaktet midt i feltet, slik du beskriver det, ihvertfall ikke om det var mye folk der. Det enkleste er nok å kontakte de aktuelle jegere, og anmode om at jakten begrenes til ukedager for eksempel, og unngås i høstferien. Blir konflikten ulevelig, kan man jo kontakte lensmannen for å be vedkommende snakke med jegerne - da vil det vanligvis løse seg. Samtidig er slik at når man befinner seg i områder hvor jakt er vanlig, og det er jakttid, må man påregne og tåle noen smell, hundeglam og synet av geværer, sålenge det ikke skjer like rundt hytteveggen.

@Anders er super fornøyd med GRS`en. Litt tung kanskje (Decimaen er jo litt lettere enn min jaktfelt utgave), men ikke noe som oppleves som et issue. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den, og utrolig god kvalitetsfølelse hele veien. Har hatt KKC også, og dette er langt bedre hele veien synes jeg (men KKC var lettere igjen da)

Decimaen skal vel være litt lettere ja, og ikke minst relevant for meg: med en mindre/smalere pistolgrep. Jeg har ikke så store never ...
Likevel en god del tyngre enn min originale stokk som en børsemaker har snekret kinnstøtte til. Må vel velge mellom vekt og komfort da. Nå er jeg mer på banen enn jeg er på jakt foreløpig :)

Jaktrett kan ikke beholdes av fradelende tomt i mer enn ti år, så det er nok ikke tilfelle for dette feltet. Men hyttefelt består jo ofte av punktfestetomter, og de er vanligvis begrenset til et lite område rundt byggemassen. Området forøvrig eies da av bortfestende grunneier, og han har rett til vedhogst, jakt, fiske m.v.

Det at man har rett til å jakte betyr imidlertid ikke at man har lov. Det ligger vanligvis begrensninger angående jakt i tettbebygd strøk i lokale politivedtekter, og hyttefelt vil fort inkluderes i dette - -sjekk kommunedelplanen. Selvom det ikke skulle være lokalt regulert, kommer man fort i strid med straffelovens §352 om man skyter inni et hyttefelt - ihvertfall slik det tolkes av en stadig mer våpenfiendtlig politimyndighet.

Jeg ville nok ikke jaktet midt i feltet, slik du beskriver det, ihvertfall ikke om det var mye folk der. Det enkleste er nok å kontakte de aktuelle jegere, og anmode om at jakten begrenes til ukedager for eksempel, og unngås i høstferien. Blir konflikten ulevelig, kan man jo kontakte lensmannen for å be vedkommende snakke med jegerne - da vil det vanligvis løse seg. Samtidig er slik at når man befinner seg i områder hvor jakt er vanlig, og det er jakttid, må man påregne og tåle noen smell, hundeglam og synet av geværer, sålenge det ikke skjer like rundt hytteveggen.

God kommentar, at det jaktes i terrenget rundt hyttefeltet tror jeg alle er inneforstått med, bare morro å kjøre gjennom gårdstunet på vei opp til hytta og se at de fastboende er opptatt med å heise opp den nyfelte elgen.
Men det var dette med hare og fuglejakt inne i hytteområdet som andre og undertegnede reagerer på. Nå blir det forhåpentlig tatt opp med grunneierne på en ordentlig og ryddig måte, så får vi håpe at dette løser seg greit.

Vil høre litt med sonens jegere om hva som er deres valg av choker og patroner, etter hvert som skogsfugl og rypejakta drar seg utover i oktober og skuddholdene(ofte) blir lengre.Må innrømme at jeg slurver en del med dette, uten at jeg vet hvor mange fugl som går tapt av den grunn.Vil jo helst unngå skadeskyting og.
Benytter som regel 5-er(løp nr 2) og 4-er(løp 1) i kal 12.76 på skogsfugl og 5er og 6er på rype, uten at jeg gjør noen forskjell gjennom høsten.Benytter som regel. Hva choker angår bruker jeg sylinder(IIIII) i første og kvart(IIII) i starten av jakta, til jeg kommer på bedre tanker i slutten av oktober og bytter til trekvart(II) i første og full trangboring(I) i andre løp. Spørsmålet mitt er derfor om det er noen her som har bedre rutiner og mer erfaring med bruk av ulike choker til ulike tider. Lurer også på om det er noen som velger forskjellig chok/ammo til jakt med hund kontra støkk( oppstår jo gjerne svært forskjellige situasjoner). Har også litt på følelsen at jeg burde hatt et større sprang av trangboring i hvert løp, ettersom avstanden på andreskuddet ofte blir vesentlig lengre enn første(kanskje ikke i starten av jakta, med større kull og ettersittere).
Måtte bare lufte litt frustrasjon her, ettersom betydningen av interaksjonen ammunisjon, choker og årstid har vært litt mystisk for meg.
På forhånd takk for svar!
Legger med et bilde fra dagens jakt, lettet selvfølgelig en blåhane på fint hold mens jeg jålet med å få tatt dette...
image_zps25c5d321.jpg

Dette er spørsmål jeg antar at de fleste som jakter vilt med hagle enten har fundert på eller kommer til å fundere på. Her finnes det sikkert like mange meninger og sannheter som det finnes jegere....

Selv bruker jeg kun 4-ere eller 3-ere på skogsfugl, og har vel heller aldri brukt cylinder i begynnelsen av jakten – ikke en gang på rype med mindre hagl. Synes generelt det blir litt for stor spredning med cylinder, selv på relativt korte hold. Jeg går både med og uten hund, men har egentlig aldri tenkt på om det har relevans i forhold til valg av choker. Generelt vil man nok finne mer fugl med hund, og med en god hund bør man jo også komme nærmere fuglen. Det sagt, jeg synes ofte det er tilfeldig hvilket skuddhold man havner på – det avhenger av værforhold, om bikkja er sliten osv.

Bytter også til trangere choker utover høsten, særlig når bladene faller av trærne og skuddholdet blir lenger.

Ellers avhenger skuddbildet mye av hva slags gevær du har og type/merke ammunisjon du bruker – jeg kan anbefale testskyting på gråpapir med ulik ammunisjon med ulike choker, på ulik avstand. Jeg har etter mye om og med endt opp med Eley Bismuth (i ulike størrelser) som de foretrukne patroner til skogsfugl- og rypejakt.

Se ellers følgende link til NJJF’s “Guide til hagleammunisjon 2008”:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...poCQAw&usg=AFQjCNFPqZnpuAQ84bJla-AscMtIlthCdg

For øvrig synes jeg det viktigste å trene litt på leirduer før jakten – som regel er det skytteren og ikke valg av choker eller patroner som avgjør om det blir treff eller hull i luften ;)

Redigert:
Dette er spørsmål jeg antar at de fleste som jakter vilt med hagle enten har fundert på eller kommer til å fundere på. Her finnes det sikkert like mange meninger og sannheter som det finnes jegere....

Absolutt :) Jeg bruker 7 og 6 til rype, 6 og 5 til skogsfugl og 5 eller 4 til ender, gjess og sjøfugl. 3 er rådyr- og revehagl i min bok. Choker er stort sett kvart og halv, eller tilsvarende, unntatt til rugde hvor det går i skeet og og sylinder. De eneste gangene jeg bruker trangere enn halv er på gåsejakt - da hender det at jeg har brukt en choke som er en mellomting av halv og trekvart trangboring. Ovenstående gjelder vismut eller tungsten/matrix, og bly hvor det er lovlig, med stål må man ha grovere hagl.

For øvrig synes jeg det viktigste å trene litt på leirduer før jakten – som regel er det skytteren og ikke valg av choker eller patroner som avgjør om det blir treff eller hull i luften

Helt enig - og gjerne mer trening enn bare litt.

Vil bidra litt i jakttråden. Har selv en 25 år gammel jaktprøve som er blitt minimalt brukt, har kun såvidt prøvd meg på litt småviltjakt. Var på slekt besøk i Sogn i helgen og var med på hjortejakt som "observatør". For en med generell naturinteresse var det en flott oppleves. Ble anbefalt å komme i oktober siden da var bukkene mest aktiv, og det var fullklaff. Ankom sent på onsdag kveld, og i det jeg kom ut av bilen og gikk over tunet hørte jeg de første hjorte-brølene. Siden holdt de det gående hele natten. Første økt var på morgenen hvor vi prøvde å lure oss innpå hjortene som gikk på bøen. Med gnistrende stjernehimmel og en måne i ne var det en fascinerende opplevelse, spesielt fredag morgen var det fullklaff. Da gikk det en stor bukk, + 100 kilo, og passet haremet sitt. Brølte i et kjør og løp opp og ned bøen og tøffet seg for damene. Jeg kunne uten problem høre hovene slo i bakken, når han satte i gang en spurt. På det nærmeste var den bare 20 meter unna, fylte hele kikkerten. Så at at nevøen min flere ganger krummet seg bak geværet og gjorde seg klar til å skyte, men det kom ikke noe skudd. Fikk forklaringen senere på dagen, etter et litt uheldig skudd tidligere i uken hadde han fått beskjed om å ikke skyte uten at han var 100 % sikker. Var trolig ikke optimalt å ha meg seg tilskuere i en slik situasjon. De jakter på egen rett, så det er alltid en ny sjanse.
Lørdag var det drivjakt, fem jegere postert på snaufjellet også skulle vi drive dyra fra ca 300 moh og opp mot dem. Gikk rett opp lia fra gården, enkelte steder var det så bratt at jeg måtte støtte med armene og nærmeste krabbe på alle fire. Vi må ha gjort en god jobb, ble observert ca 20 dyra på jaget. Ble skutt et dyr og kom i en liten flokk på åtte dyr. Noen pics:

2014-10-18115341_zpse8fca67e.jpg
[/URL][/IMG]

2014-10-18161827_zps1812617d.jpg
[/URL][/IMG]

En liten videosnutt:

[video=youtube_share;_bIxm0UfWgc]http://youtu.be/_bIxm0UfWgc[/video]