Cal. 20 er nok smått for skogsfugl...
Skjønner ikke hvorfor dette er en såpass utbredt oppfatning..
Min gamle far eier en Beretta Diamond Pidgeon i cal. 20, som han har felt flere skogshøns med, enn det jeg noen gang kan drømme om. På slutten av 90-tallet skjøt han i overkant av 60 stk på en høst, en vesentlig andel av totalt antall felt fugl i Nordre Elverum.
Har blant annet fått være med på doublé på både tiur og rådyr, og har erfart at cal 20 ikke er noe å kimse av.
Er selv eier av en Ultralight i cal 12, men er bombesikker på at min neste hagle skal bli en 20-kaliber.
Langt smekrere og ikke minst lettere i felt. Drapsevnen virker for meg å være tilnærmet like god
20 over 12 any day!
Helt enig. Cal 20 er absolutt ikke noe å kimse av, og det er ikke noe grunn til at det skal være dårligere å skyte med enn cal 12. Jegeren bak har uendelig mye mer å si enn selve hagla, når det gjelder å felle byttet.
Det har blitt en bred oppfatning blant jegere at menn jakter med cal 12, og damer med cal 20. Dette er en tankegang som etter min mening er på linje med at menn skal ha "tøffe" og store klokker på over 50mm (ref. diverse finn.no annonser eller diskusjoner på facebook), mens det er kun damer som bruke de som er mindre.
Ok? I utlandet da? Er vel bare lov med slugs på rådyr (og villsvin) i Norge.
@West
Det er tillatt å bruke slugs på rådyr, man må ikke. Kun på villsvin man må bruke slugs (om man skal bruke hagle).
Klipp og lim fra politi.no:
"Rådyr, gaupe og jerv kan lovlig felles med hagle, selv om de er definert som storvilt. Bestemmelsene om at det skal være tillatt å bruke fyllingskule/slugs patron på rådyr og villsvin gjelder kun for disse to artene. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs."
Tenkte jeg skulle prøve meg på harepus i morgen. Noen som har tips på fremgangsmåte? Har ikke hund.
Skal jeg gå ut før det blir lyst? Hadde håpet på sporsnø, men ser ut til at det regner bort idag, så med mindre det snør i natt, har jeg ikke spor å gå etter.