Jakt

Fantastisk:)
Er enig i at man aldri skal skyte uten pære sikker!
Skadeskyting vil man ikke ha.

Du får gi lyd om du skal bli ivrig på lerdue-banen.

Ble en nøtteskrike på meg etter en kort morratur i dag.

Ellers hadde jeg min første kjipe opplevelse på jakt idag, en stykk skadeskutt toppand ble ikke funnet igjen. Trodde ikke jeg skulle reagere så særlig på det, men fikk en skikkelig dårlig følelse da jeg dro fra terrenget uten å ha funnet anda som jeg hadde truffet.

Mulig dette skulle ha vært postet på kammeret.no og ikke på TS.
En tid har jeg fundert på å kjøpe meg en ny hagle, men jeg er virkelig usikker på hva jeg egentlig vil ha.

Jeg funderer på hvilken hagle som passer til litt hyggeskyting på lerduebanen samtidig som den kan være med på skogsfugl og rypejakt. Jeg vurdere en lettere arbeidshest av en over/under som tar alt av kaliber 12, men er det litt kjedelig?
Kan jeg finne en lett halvauto i cal. 16 eller 20? Cal. 20 er nok smått for skogsfugl...
Jeg har tidligere eid en remington 870 magum express. Det er gøy å kunne skyte alt mulig av ladninger inkludert buckshots og slugs, men det var ikke noe å ha med seg på lengre turer...

Hva sier jaktfolket?

Cal. 20 er nok smått for skogsfugl...

Skjønner ikke hvorfor dette er en såpass utbredt oppfatning..
Min gamle far eier en Beretta Diamond Pidgeon i cal. 20, som han har felt flere skogshøns med, enn det jeg noen gang kan drømme om. På slutten av 90-tallet skjøt han i overkant av 60 stk på en høst, en vesentlig andel av totalt antall felt fugl i Nordre Elverum.
Har blant annet fått være med på doublé på både tiur og rådyr, og har erfart at cal 20 ikke er noe å kimse av.
Er selv eier av en Ultralight i cal 12, men er bombesikker på at min neste hagle skal bli en 20-kaliber.
Langt smekrere og ikke minst lettere i felt. Drapsevnen virker for meg å være tilnærmet like god
20 over 12 any day!

Skjønner ikke hvorfor dette er en såpass utbredt oppfatning..
Min gamle far eier en Beretta Diamond Pidgeon i cal. 20, som han har felt flere skogshøns med, enn det jeg noen gang kan drømme om. På slutten av 90-tallet skjøt han i overkant av 60 stk på en høst, en vesentlig andel av totalt antall felt fugl i Nordre Elverum.
Har blant annet fått være med på doublé på både tiur og rådyr, og har erfart at cal 20 ikke er noe å kimse av.
Er selv eier av en Ultralight i cal 12, men er bombesikker på at min neste hagle skal bli en 20-kaliber.
Langt smekrere og ikke minst lettere i felt. Drapsevnen virker for meg å være tilnærmet like god
20 over 12 any day!

Helt enig. Cal 20 er absolutt ikke noe å kimse av, og det er ikke noe grunn til at det skal være dårligere å skyte med enn cal 12. Jegeren bak har uendelig mye mer å si enn selve hagla, når det gjelder å felle byttet.
Det har blitt en bred oppfatning blant jegere at menn jakter med cal 12, og damer med cal 20. Dette er en tankegang som etter min mening er på linje med at menn skal ha "tøffe" og store klokker på over 50mm (ref. diverse finn.no annonser eller diskusjoner på facebook), mens det er kun damer som bruke de som er mindre.

Jeg bruker kal 20 til all jakt som innebærer gåing; dvs det aller meste. Tolver bruker jeg til ender, gjess og lerduer, tyve til alt annet - inkludert skogsfugl - men jeg har også felt både gjess og rådyr med kal 20.

På banen skyter jeg litt, men merkbart bedre med den litt tyngre kal 12, men til jakt utlignes dette av at tyve er lettere å bære. Ulempene med kal 20 er først og fremst det litt begrensede utvalg ammunisjon. Da bly var lovlig, (hvilket det muligens blir igjen) var problemet lite, men idag krever det litt planlegging. Derfor, og fordi jeg liker å skyte lerduer, ville jeg nok ikke valgt kaliber tyve som eneste våpen, selv om det er dette jeg bruker aller mest. Skulle jeg bare jaktet i skogen og på fjellet, og skutt litt på lerduer for øvelsens skyld, ville jeg valgt en smekker kaliber tyve fremfor en lettvekter i kaliber tolv. En tyvekaliber er vanligvis bedre balansert og (synes jeg) bedre å skyte med enn en like lett tolver.

Helt enig. Cal 20 er absolutt ikke noe å kimse av, og det er ikke noe grunn til at det skal være dårligere å skyte med enn cal 12. Jegeren bak har uendelig mye mer å si enn selve hagla, når det gjelder å felle byttet.
Det har blitt en bred oppfatning blant jegere at menn jakter med cal 12, og damer med cal 20. Dette er en tankegang som etter min mening er på linje med at menn skal ha "tøffe" og store klokker på over 50mm (ref. diverse finn.no annonser eller diskusjoner på facebook), mens det er kun damer som bruke de som er mindre.

Og med jegere mener du Vegard, Kristian og meg??:mrgreen: @Pippen

Ble en liten insider dette gutter:cool:

Redigert av en moderator:
Rådyr med slugs @Hopalong? Det var imponerende. Ikke mange som har den på lista si.

Ellers til @Trulle75 så synes jeg en Beretta o/u i kaliber 12 aldri blir feil.

Nei, slugs har jeg aldri brukt på jakt. Jeg hadde en kombi med kal 20 i hagleløpet, og felte rådyrene med hagl størrelse to eller tre.

Ok? I utlandet da? Er vel bare lov med slugs på rådyr (og villsvin) i Norge.

@West
Det er tillatt å bruke slugs på rådyr, man må ikke. Kun på villsvin man må bruke slugs (om man skal bruke hagle).

Klipp og lim fra politi.no:
"Rådyr, gaupe og jerv kan lovlig felles med hagle, selv om de er definert som storvilt. Bestemmelsene om at det skal være tillatt å bruke fyllingskule/slugs patron på rådyr og villsvin gjelder kun for disse to artene. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs."

@West
Det er tillatt å bruke slugs på rådyr, man må ikke. Kun på villsvin man må bruke slugs (om man skal bruke hagle).

Klipp og lim fra politi.no:
"Rådyr, gaupe og jerv kan lovlig felles med hagle, selv om de er definert som storvilt. Bestemmelsene om at det skal være tillatt å bruke fyllingskule/slugs patron på rådyr og villsvin gjelder kun for disse to artene. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs."

Det stemmer. I tillegg kan nevnes at hagle kun kan brukes i den ordinære rådyrjakten, ikke i bukkejakten. Litt rart at man kan skyte bukk med hagle sent på høsten, men ikke tidlig, men det har vel sammenheng med at man heller ikke kan bruke løs hund under bukkejakt. Det er når man jakter med hund at det oftest byr seg sjanser til å komme på haglehold. Til slik jakt er kombinasjonsvåpen ideelt.

Hagle er forøvrig veldig effektivt på rådyr, såfremt man er nøye med holdet. Sjokkeffekten gjør at de faller om på stedet. Men blir holdet for langt, kan man få stygge skadeskytinger, hvilket vel er grunnen til at man for eksempel i UK ikke har lov til å bruke hagle til rådyr.

Tenkte jeg skulle prøve meg på harepus i morgen. Noen som har tips på fremgangsmåte? Har ikke hund.
Skal jeg gå ut før det blir lyst? Hadde håpet på sporsnø, men ser ut til at det regner bort idag, så med mindre det snør i natt, har jeg ikke spor å gå etter.

Tenkte jeg skulle prøve meg på harepus i morgen. Noen som har tips på fremgangsmåte? Har ikke hund.
Skal jeg gå ut før det blir lyst? Hadde håpet på sporsnø, men ser ut til at det regner bort idag, så med mindre det snør i natt, har jeg ikke spor å gå etter.

Å basere seg på å gå etter spor gir deg ihvertfall en helsikes lang gåtur. Jeg har mang en gang prøvd denne teknikken når jeg har kommet over "ferske" spor i snøen. Det har endt med null resultat hver gang. Men nå kan det jo være at jeg har vært uheldig:p
De gangene jeg har kommet over hare, har de bare PLUTSELIG hoppet frem:mrgreen:

Men håper noen med skikkelig erfaring kan komme med gode tips. Skal selv ut å jakte imorgen. Vet at det er bra med harepus der jeg skal.

Ja, det kan nok bli noen lange gåturer kan jeg tenke meg. Men hvis det snør i natt, burde det vel la seg gjøre å komme over en harepus forhåpentligvis:)

Plan B er å prøve seg på ravn, med rifle. Jeg har tatt opp noen gammel kyllingfilet fra frysa. Og noe kattefor har jeg funnet frem. Så hvis det ikke blir snø i natt, skal jeg prøve meg på åtejakt etter rav. Har observert endel ravn i området tidligere, og gudbedre hvor store disse fuglene er. Hadde vært virkelig morro å felt en ravn med rifle.

Tar med meg to stk music angels og skal teste ut lokke-appen til NJFF.

Jaktes skal det uansett ihvertfall:)

Skitt jakt imorgen @iron-man regner med å se noen bilder bli postet her:) med bytte eller ei.