Jeg forsøker meg. Første bildet fra høyre: 10/89, 12/76, 12/70, så tipper jeg 16/70 fra Hærens Krudtværk, 20/76, 20/70 og 28/70. De to siste aner jeg ikke, den helt til venstre ligner på en ren spøk. Har du hagler til alle disse patronene?
Ikke dårlig det,
@HerrUr. 12/76 og 12/70 er rett, den flotte hylsen med rullekrymp fra Hærens Kruttverk er 16/70 og de to neste er helt riktig 20/76 og 20/70. Deretter er det en kaliber .410, (eller 36 som den av og til kalles), 9mm og den komiske lille tingen ytterst er en 6mm.
9mm er såkalt trostehagle. I England kalles de "Garden gun" fordi de ble brukt til å skyte trost, ekorn, rotter og andre "garden pests" uten at planter og trær ble ødelagt og naboene skremt - smellet er ikke høyere enn fra et kraftig luftgevær. I Norge ble de brukt til å skyte trost i frukttrær og fugler som kommer seg inn i mellagre og slikt. Med blyforbudet ble tilgangen på ammunisjon vanskelig, men jeg mener å ha lest at det i fruktbygdene på vestlandet gis dispensasjon for bruk av disse til skadedyrbekjempelse. Patronen er potent nok til stillestående mål på maksimalt femten meters avstand, men med nåtidens mindre liberale syn på skyting i tettbygd strøk blir min lite brukt. Da ungene var små, fikk de skyte med den mot ballonger opphengt i trærne eller lerduer satt opp som blink - lite smell, null rekyl og lettere å treffe med enn luftgevær.
6mm (.22) var ganske utbredt tidligere. Til disse ble vanligvis brukt en fast kule, såkalt "eikenøtt". Korrekt betegnelse er vel 6mm Flobert. Dette er en svært kort hylse som kun inneholder en tennsats. Jeg har en slik, arvet etter en onkel, og har prøvd den på blink. Siden løpet er glatt er presisjonen laber. Haglepatronene har jeg også prøvd, men disse er så svake at jeg neppe ville brukt dem på annet enn mus eller trost på fem-seks meters avstand. Både 9mm og 6mm er randtenningspatroner.
Den store bøtten helt til høyre er ikke kaliber 10, men 8. Den er gigantisk, og inneholder like mye bly som de andre patronene på bildet tilsammen. Den er det eneste på bildet jeg ikke har våpen til. Kaliber 8 har jeg sett en gang eller to, men det temmelig sjeldent. Jeg kan ikke ta igjen hvordan patronen har havnet hos meg, men jeg er forsåvidt glad for at min spinkle skulder har sluppet å prøveskyte.