Lærrem - Made in Norway
Gjennom mange år har jeg sikkert bestilt og kjøpt nærmere 80-90 remmer,- omtrent halvparten har vært "custom made".
Mener derfor at jeg har sett mye varierende kvalitet og materiale, og bør dermed være rimelig habil i min bedømmelse av slike remmer....
De fleste har dog vært alt fra "god" til "super god".
Det må også sies at ca 97 % av remmene kommer fra steder langt utenfor Skandinavia og har i de fleste tilfeller vært kraftig overpriset.
Nylig stiftet jeg bekjentskap med en herværende hobby-remmaker,- nemlig vår egen Olando.
Han tilbød seg å custom-lage en rem til meg.
I dag mottok jeg en nydelig profesjonelt laget rem i "Vino", påsatt en screw-in pre-v polert stålspenne.
Målene jeg ønsket var 130/80, 26/26.
Syinga var maskinelt utført, jevn og snorrett. Etterbehandlingen av sidene (lakk?) ser svært bra ut. Læret er mykt og behagelig, og kan med fordel etterbehandles med bivoks e.l. En rask håndvask med rikelig vann over remmen, så ut til å bli helt oversett av læret.
Hullene var jevne og pent stanset ut. (Kanskje bittelitt tett?) Èn løs og en fast sløye var påsatt remmen.
Totalt vil jeg hevde at denne remmen helt på høyde med de beste "der ute".
Valget og bruken av rette skinntypen/læret er helt avgjørende for det endelige resultatet. Her er det bare fantasien som avgjør. Gamle sko, boots, vesker, jakker, belter osv er ypperlig materiale.
Terningskast for denne remmen:
5