Klokkecafé – løst og fast om klokker

MIYOTA vs. ETA

På en klokke jeg vurderer å kjøpe har jeg valget mellom to urverk.

Den ene versjonen kommer med et Miyota 9015, og den andre med et ETA 2824-2.

ETA vet jeg er annerkjent, men kan noen av dere sette disse to typene opp mot hverandre?

En liten utredning er vel egentlig alt jeg trenger, for å bedre kunnskapen og senere lette valgets kval!
 
Så vidt jeg har oppfattet er 9015 laget for å konkurrere med 2824. Jeg har en klokke med 9015, og den går presist og verket virker som et bra verk så langt jeg har erfart. 9015 lages av Citizen, som tross alt har noe kunnskap om klokker. :) Jeg ville ikke nølt med å kjøpe en klokke med 9015.
 
Så vidt jeg har oppfattet er 9015 laget for å konkurrere med 2824. Jeg har en klokke med 9015, og den går presist og verket virker som et bra verk så langt jeg har erfart. 9015 lages av Citizen, som tross alt har noe kunnskap om klokker. :) Jeg ville ikke nølt med å kjøpe en klokke med 9015.

Takk for godt svar! Godt mulig jeg bare går for det :) Er dette de vanligste verkene å sette i automatiske klokker i budsjettsklassen?

Er det noen som kan påpeke forskjeller og likheter mellom disse? Jeg kan nada om urverk, så et overfladisk svar er fort godt nok.

Edit; er vel hovedsakelig sveits vs. japan
 
Ja, ETA sitt 2824-standardverk og Miyota sin 9015 er blant de vanligste i budgetklassen. Men Miyota er vel litt mer utbredt blandt boutique-brands som Benarus, Helson o.l., da en del "større" navn bruker så og si utelukkende 2824 i sine billigere ur.

Noen mener at 9015 egentlig har forbigått et standard 2824-verk på kvalitet og finish, da det er mye nyere enn 2824. En del sier også at 9015 er mer presist. Jeg har ikke hatt et ur med 9015-verket selv, så jeg kan ikke si noe om det. Det står litt mer på nettet, hvis man googler litt.
 
Her var det mye fint for fans av gammelt skrot, særlig for vintage Heuer- og/eller chrono-fans.

Noen smakebiter:
file-83.jpg

file-85.jpg

file-91.jpg

file-65.jpg

file-134.jpg
 
Merker at jeg har veldig lyst på en chrono...

Hva syntes vi om denne? Minner jo veldig om en Portuguese chrono! Men det er jo nødvendigvis ikke negativt så lenge den ikke blir en ren kopi...

H32576555.jpg
 
Merker at jeg har veldig lyst på en chrono...

Hva syntes vi om denne? Minner jo veldig om en Portuguese chrono! Men det er jo nødvendigvis ikke negativt så lenge den ikke blir en ren kopi...

H32576555.jpg

Oi, denne likte jeg. Veldig stilren og klassisk design. Vil ikke akkurat si at det er en kopi nei.
Hadde ikke hatt noe i mot å ha denne på lanken:)
 
Merker at jeg har veldig lyst på en chrono...

Hva syntes vi om denne? Minner jo veldig om en Portuguese chrono! Men det er jo nødvendigvis ikke negativt så lenge den ikke blir en ren kopi...

H32576555.jpg

Måtte researche litt, og det viser seg at denne har et urverk som heter ETA H-21. Dette skal være basert på 7750, men med lenger power reserve. Noen som kjenner til dette, og hvordan det står seg mot 7750 kvalitetsmessig?
 
God kveld.

Er fersk både her på forumet og i klokke-verden.
Gjorde mitt første klokkekjøp for ca 6 månder siden, da jeg kjøpte en Seiko SKX009, med Pepsi Bezel.
Tenker nå på å gjøre mitt andre kjøp, og om 2 uker reiser jeg til Berlin. Det jeg da lurer på er om klokker er noe billigere i Tyskland, i forhold til Norge(evnt handle på nett).

Er ikke en dyr klokke jeg er på jakt etter, da jeg ikke føler jeg er helt der enda. Men har sett meg ut 2 klokker, Hamilton Khaki Field, samt Certina DS1. Heller mest mot Hamilton.
Om noen skulle ha tips til andre klokker jeg burde se etter i denne prisklassen, kom gjerne med tips.

Ha en fin helg.

Mvh, LasH.
 
Skal du til Tyskland og handle klokke bør du sjekke ut Sinn. Et av de merkene som gir mest bang for bucks. Velkommen til Sonen forresten.
 
Måtte researche litt, og det viser seg at denne har et urverk som heter ETA H-21. Dette skal være basert på 7750, men med lenger power reserve. Noen som kjenner til dette, og hvordan det står seg mot 7750 kvalitetsmessig?

Jeg har ikke funnet så mye sammenligninger enda (det er vel fortsatt et relativt ungt verk/ung modifikasjon av 7750), men jeg kan ikke se for meg at det er noe under et standard 7750-verk ihvertfall.

Three elements have been modified: reversed or glittered spiral (increase of accuracy, as movement runs more stable) a longer barrel (increase of power reserve of up to 60 hours) and a modified balance bridge (personalization of the design of the bridges).

Håper på å finne mer informasjon senere, er spent på hvordan det står seg mot andre (større) merker - som også modifiserer 7750 :)
 
Måtte researche litt, og det viser seg at denne har et urverk som heter ETA H-21. Dette skal være basert på 7750, men med lenger power reserve. Noen som kjenner til dette, og hvordan det står seg mot 7750 kvalitetsmessig?

Står bittelitt her, og her er et dokument fra Hamilton om verket.