Klokkecafé – løst og fast om klokker

@Longhairdontcare - du finner en god oversikt her: The Longines Master Collection - Watchmaking Tradition - Watches - Longines Swiss Watchmakers since 1832
L2.693.4.78.3 av hva det kan se ut til :)
jomashop ser jeg de har en ute til $2180 noe som momset inn ikke blir rundt 16k

Spennende, takk for hjelpen! Har absolutt ingen erfaring fra jomashop, men det virker jo som en trustworthy nettbutikk fra sonens tilbakemeldinger. Må se om jeg ikke får prøvd en :) @adamskater
@acnorway Interessant! Flott klokke :)
 
Redigert av en moderator:
Liker generellt sett Longines godt og det er en strøken chronograph det der @Longhairdontcare
- men for min del synes jeg for eksempel denne fra Master Collection-serien har litt mere "futt" i seg.
Vet forsåvidt ikke hvor endere av dem ligger i pris.
L2.693.4.78.3.jpg
Hadde en slik for noen år siden, veldig fin, men litt i største laget for meg. Endte opp med å selge den her inne for ca. 9,5 k om jeg ikke husker helt feil.
 
Redigert av en moderator:
Er på utkikk etter en klokke som kan brukes til de litt røffere anledninger, for eksempel jakt og fiske. Foreløpig har jeg Breitling Avenger II Seawolf i kikkerten, men ønsker andre forslag! Takk!
 
Er på utkikk etter en klokke som kan brukes til de litt røffere anledninger, for eksempel jakt og fiske. Foreløpig har jeg Breitling Avenger II Seawolf i kikkerten, men ønsker andre forslag! Takk!

@B.. Rolex Explorer er skapt for nettopp det du tenker på, kan ikke tenke meg en mer passende klokke. Litt inspirasjon og enabling: JoLu's bildetråd :)

In other news, er det noen som har lyst på en lærrem laget av 227 år gammelt reinsdyrskinn?
Introducing The GJ Cleverley For HODINKEE Limited Edition Straps, Made Of 227-Year-Old Russian Reindeer Leather

Utrolig stilig! Kanskje ikke superfin, men for en historie man får til å fortelle ved middagsbordet. :D
 
Redigert av en moderator:
Vurderer å kjøpe meg en Bulova Super Seville. Dette er jo helt klart en DayDate/DateJust ripoff, men det er også meningen. Da får jeg ta og kjenne litt på følelsen å ha en DateJust før jeg eventuelt kjøper en. 1000-1500kr er en billig forsikring i så måte. Det sitter jo også et 2824 i klokken, så det er ikke noe ræl.

Uansett, på ebay ser jeg at det ligger mange ute, men de aller aller fleste kommer fra Hong Kong eller andre områder av asia. Er det plausibelt å anta at disse er franken eller fake? Ikke at det betyr så voldtsomt mye på en så billig klokke, men greit å ha alt på stell når jeg skal selge den videre. Ser blant annet at samme selger har solgt veldig mye av den samme klokken.

Illustrasjonsbilde.
757068d1341633325-datejust-homage-bulova-super-seville.jpg
 
Første pre-SIHH 2014 fra Panerai: PAM557 Luminor 1950 Destro 3 Days, med P3000-verket.

basel_image.3599918.jpg
 
Spørsmål om urmakere. Hvis man skal få utført standard arbeid som tilpassing av en lenke eller bytte av batteri i quartz ur, vil kostnaden på dette være stort sett lik jevnt over?

Eller vil type Tidemann/Bjerke som fører mer eksklusive ur også ligge klart høyere i pris for slike ting?
 
Spørsmål om urmakere. Hvis man skal få utført standard arbeid som tilpassing av en lenke eller bytte av batteri i quartz ur, vil kostnaden på dette være stort sett lik jevnt over?

Eller vil type Tidemann/Bjerke som fører mer eksklusive ur også ligge klart høyere i pris for slike ting?

Etter min erfaring vill en oppegående AD fikse "enkle" ting gratis/billig om det er noe som er gjort på 5 minutter.
Går man til en "billig" butikk er nok dette en del av budsjettet deres og de tar full pris uansett hvor god kunde du er :)
 
Pris på batteriskift og tilpassning av lenke.

Hei.

Urmaker Andersen, Ullevålsveien 35 , Oslo, tar kr.100,. for batteriskifte.
og er også meget billig på tilpasning av lenke.

Vi har jo også Urmaker Erik Sutterud på Bjølsen,Oslo, som har gode priser
til medl. av TS.

Hilsen

tobben
 
Noen som kan forklare litt hva ett in-house verk er/betyr? Har lenge gått å grublet over dette men har ikke funnet noe eksakt svar på det.
 
Noen som kan forklare litt hva ett in-house verk er/betyr? Har lenge gått å grublet over dette men har ikke funnet noe eksakt svar på det.

Et såkalt in-house verk betyr at merke selv(rolex, panerai osv) har produsert urverket og alle deler selv. Men ofte blir "halvproduserte" verk også kalt in-house. Hvor linja går, det får noen andre svare på :cool:
 
Et såkalt in-house verk betyr at merke selv(rolex, panerai osv) har produsert urverket og alle deler selv. Men ofte blir "halvproduserte" verk også kalt in-house. Hvor linja går, det får noen andre svare på :cool:

Takk for grei forklaring @Salvesen ;)
 
Redigert av en moderator: