Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

At folk skriver "tatt ut" istedenfor "kjøpt". For eksempel: "Denne Submarinerem ble tatt ut hos Lervik 1.4.2014".

Hvorfor gjør folk det? Er det for å distansere seg fra at dette for det meste er en ganske dyr hobby?
 
At folk skriver "tatt ut" istedenfor "kjøpt". For eksempel: "Denne Submarinerem ble tatt ut hos Lervik 1.4.2014".

Hvorfor gjør folk det? Er det for å distansere seg fra at dette for det meste er en ganske dyr hobby?


Praksisen begynte kanskje med noen som hadde betalt forskudd på klokken slik at kjøps- og "uttagelses"-dato ikke var den samme, men +1
 
@HadronCollider - med fare for å tråkke noen på tærna, så mener jeg at det er helt riktig å si at den er "tatt ut" det datoet i noen tilfelder.
Kjøpt er den først når kredittkortgjelden og forbrukslånet er nedbetalt
noe den kanskje aldri blir hvis vi skal ta Luksusfellen som et tegn på tiden vi lever i :)

Kødder litt, men samme uttrykk går jo igjen i bil - "tatt ut november 2011“ å så videre
 
Redigert av en moderator:
Jeg har aldri vært borti noen som har sagt "tatt ut" om bilkjøp - det kan sikkert være fordi jeg stort sett tråler finn.no når jeg ser etter bil.

Jeg syns uansett det er tåpelig. Man sier jo ikke at man har vært på Burger King og tatt ut en Quarter Pounder? Man betaler jo før man får den.
 
Redigert:
Jeg har aldri vært borti noen som har sagt "tatt ut" om bilkjøp - det kan sikkert være fordi jeg stort sett tråler finn.no når jeg ser etter bil.

Jeg syns uansett det er tåpelig. Man sier jo ikke at man har vært på Burger King og tatt ut en Quarter Pounder? Man betaler jo før man får den.

Dessuten er en burger noe man tar inn. :)
 
Klokker tatt ut, hentet, kjøpt.... Hvorfor ikke si "funnet"? Den dukket vel tross alt opp i en skuff hos AD'en med ens navn på...

8-D
 
At den lukkede trekassen på min pre-historiskemoped simpelten ikke kan få stå lukket. 3 gangen kommer jeg tilbake og ett eller annet svært lite oppdratt menneske har åpnet og fiklet nedi der. Hva er det som er så intressant??? Hø??? Off... håper vedkommende får et eget hjørne et hvist sted etter sin bortgang
 
Litt i seneste laget her ser jeg, men følte jeg var nødt å kommentere @Julien

For det første må jeg si det er leit å høre angående onkelen din, og at du selv fikk bivirkning av svineinfluensaen. Når det er sagt, så er min irritasjon basert på den åpentbare "sannhet" disse vaksinemotstandere besitter og som de på død og liv, bokstavelig talt, skal proklamere og presse over på andre, som om det skulle vært den opplyste og vedtatte sannhet. Jeg vet ikke hva som irriterer meg mest, det at de ikke selv klarer å holde sine meninger for seg selv, eller media som gir disse menneskene en talestol og spalteplass i avisen hvor de kan påvirke andre usikre foreldre.

Vaksiner har dessverre, som flere andre livsviktige medisiner, risiko for bivirkning. Jeg er helt enig at vaksinen for svineinfluensa var forhastet og for lite utprøvd. Personlig tror jeg at det mediaskapte hysteriet og presset for å få plass en vaksine var så stort at det ikke ble gitt tilstrekkelig med tid til å teste vaksinen.

Jeg er enig at det er lov å være skeptisk til vaksiner og at man kan velge å la være å ta en vaksine. Jeg er UENIG i at man skal gamble med, ikke bare sine egne, men også ANDRE barns helse (flokkimmunitet krever at 90-95 % er vaksinert). Ved å nekte sine barn livsviktige vaksiner (MMR-vaksine), som har vært med på å (nesten) utrydde en alvorlig sykdom som meslinger, ser vi nå utbrudd av meslinger både i Europa og i USA.

Jeg mener selvfølgelig ikke å tillegge deg noen meninger her :), men dette var bare en generell utblåsning mot noe jeg virkelig ikke kan like.

Mine barn er vaksinert så jeg er ikke en av de dere henger ut her. Vil bare opplyse at min onkel døde av de første hepatitt vaksinene som kom tidlig på 90 tallet, og det i landet i verden som scorer bestandig høyest i internasjonal sammenheng. Disse første hepatitt vaksinene har trigget mange MS tilfeller i Vest Europa hos folk som hadde enkelte gener latente.
Det må være lov å være noe skeptisk til nye vaksiner. De gamle utprøvde er det ingen grunn til å la vær å ta.

Langt mindre alvorlig så fikk jeg svinneinfluensa.... av svineinfluensa vaksine i 2009 eller 2010. Der også er det ikke få som fikk store plager av den vaksine som ble i full hast kastet ut på markedet. Helseminister i Frankrike ble dømt for å ha anbefalt den for tidlig, og mange fikk erstatning, og livet ødelagt. Ingen fare med meg jeg er jo en gammel gris så jeg tålte den.

I den serie det liker jeg ikke: Bytte for tidlig til sommerdekk, så kommer det masse snø...
 
Redigert av en moderator:
At jeg var så brødhode å skyte bilder i JPG under en lengre fotoseanse i går. I motlys.

facepalm.gif
 
Importavgift.... Tenkte på å importere gamle bilen til kusina mi. Bilen har en verdi i EU på ca. 80 000 kr. Bilen er fra 2003 så 12 år gammel. Bilen er en Porsche Cayenne. Importavgift er på svimlende 236 000 kr!!!! for en 12 år gammel bil, dvs. at bil prisen representerer bare 25 % av prisen totalt, avgifter representerer 75%.... Hvem sitter i regjering igjen? Valgflesk hele veien...
 
Jeg kikket litt på mulighetene for å importere en Passat W8. Disse får man for en ganske rimelig penge i utlandet (alt fra 20 til 90K) men med norske avgifter på toppen ble det plutselig noe over 200 000!
 
Litt surt å ha hotellrom med utsikt til Camp Nou når jeg vet at jeg blir sittende i jobbmiddag under Barcelona - PSG i kveld.
 
Eksamenskjøret sammen med den siste innspurten til "sommerkroppen 2015". Forstår ikke hvorfor jeg lider meg gjennom en kylling- og havregrynsdiett for de totalt 3 helgene jeg får fri før september. Er heller ikke som jeg kommer meg i nærheten av verken strand eller hytta uansett.. :p
 
Aldri hatt allergi eller annet faenskap, men har nå fått forbanna kontakteksem der klokka sitter på venstrehånda. Kan ikke skjønne annet enn at en ny natoreim er synderen. Sikkert innsatt med rottegift. Klør som jadda og væsker! Ækkelt!
 
Aldri hatt allergi eller annet faenskap, men har nå fått forbanna kontakteksem der klokka sitter på venstrehånda. Kan ikke skjønne annet enn at en ny natoreim er synderen. Sikkert innsatt med rottegift. Klør som jadda og væsker! Ækkelt!
@Fender77 Wow, det er ekkelt! Hvilket merke natorem er det snakk om, eventuelt hvor ble den kjøpt om det er "no-brand"?

Er veldig skeptisk til disse billige plastikk remmene som sikkert er laget i Kina. Vet aldri hva slags stoffer eller kjemikalier de kan finne på å blande i fargen eller plastikkmaterialet for å "cut corners" med mål om å gjøre produksjonen så billig så mulig. :eek:

Husker nyhetssaker fra USA hvor det ble funnet store mengder bly i bestikk produsert i Kina, bly i emaljen og fargen i keramikk osv... Gjelder å være forsiktig, disse fabrikkene kunne ikke brydd seg mindre om helsen til forbrukeren.

Et enkelt googlesøk viser for eksempel at nyhetssaker om giftstoffer i klær har blitt rapportert med jevne mellomrom bare i Norge. Et eksempel: http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/06/01/Milj/fant-giftstoffer-i-barneklr
 
Redigert av en moderator:
Stemmer det, @Kohe321.
Også klær til voksne kan være infisert med slikt. Blant annet slike stone washed saker er satt på"brukere" og de går med tøyet på mens det er sauset inn med kjemikalier.

Med ulike mellomrom får jeg ideer om å selge mine utslitte klesplagg på Finn og QXL som "organisk slitt".

:cool:
 
Redigert av en moderator: