Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Klokker er og blir en bruksgjenstand.
Det er alt for mye å forlange at man har alle papirer på ditt og datt for slike. Klokker som er x år gamle og mangler kvittering eller mva bevis tilhører ikke nødvendigvis en kjeltring. Det har gått litt for langt.

Hvorfor nekter ikke forsikringsselskapet å ta forsikring på biler som mangler Mva bevis og service-kvitteringer fra merkeverksted?

8

Klokker er og blir en bruksgjenstand.
Det er alt for mye å forlange at man har alle papirer på ditt og datt for slike. Klokker som er x år gamle og mangler kvittering eller mva bevis tilhører ikke nødvendigvis en kjeltring. Det har gått litt for langt.

Hvorfor nekter ikke forsikringsselskapet å ta forsikring på biler som mangler Mva bevis og service-kvitteringer fra merkeverksted?

8
Manglende mvabevis på bil= ikke en registrert bil= ingen kaskoforsikring, får kanskje brann og tyveri hos enkelte selskap.

Synes det er bra jeg, at forsikringsselskapene tar et ansvar og bidrar til å kjempe mot den kriminelle handelen med klokker.
Det er mange flere enn bare «klokkemannen», som beriker seg på illegal handel med ur.
Om lovlydige klokke-entusiaster får litt mer pes med å få sine ur forsikret, får i denne sammenheng en relativ liten betydning.
Når jeg kjøper et nytt ur, så sender jeg bare en kopi av kvitteringen til Gjensidige - så er den saken grei. ;)

Det er jo også et økt fokus på problemet med illegal handel med klokker internasjonalt.
Sist jeg var i London og skulle innom «tax-refund» på vei hjem, så plukket de ut de som hadde med klokker til en særskilt behandling/registrering.

Tror det bare blir viktigere og viktigere og kun ha ur hvor «alt er på stell» og som innehar full dokumentasjon.

For så vidt en helt fair praksis fra Gjensidige. Problemet er heller tonen til saksbehandleren her.
Kjøpskvitteringen var greit å fremskaffe i mitt tilfelle.
Men når de skal ha takst fra et av foretakene på NURK listen blir det for mye styr.

Setter heller ikke pris på å bli mistenkeliggjort.
"Hvitevasker til motsatt er bevist" er langt fra en gunstig tilnærming mot nye kunder.

Forsikringsbransjen burde hatt en enklere praksis for å forsikre klokker, hvertfall med tanke antall klokker i omløp her til lands.

Forsåvidt null stress å forsikret kamerautstyr og andre gjenstander til samme prisklasse hos Gjensidige.

Jeg har problemer med Storebrand om dagen, hvor jeg har alle forsikringer. Klokker jeg selv har kjøpt i Norge er null problem selvfølgelig, men det er en jeg har kjøpt brukt som jeg ikke får gjennom systemet. Klokka er kjøpt på Bjerke i 2016, men jeg har ikke opprinnelig kjøpskvittering. Imidlertid har jeg dokumentasjon fra Bjerke på opprinnelig kjøpsdato og at klokka er fra dem, jeg har dokumentasjon på full overhaling hos JLC via Bjerke for et par måneder siden (lang historie), og jeg har nyprisbekreftelse fra Bjerke. Har vært frem og tilbake ørten ganger med Storebrand uten å få gehør. Så sier de at jeg må ha forsikringstakst og gir meg en liste på urmakere de anbefaler. Jeg velger den på listen som ligger fysisk nærmest meg, men da jeg tar kontakt får jeg bare surt beskjed om at sånt driver de ikke med.

Endte med at jeg i går ga Storebrand et ultimatum, gi meg forsikring på klokka eller jeg flytter alt jeg har. Ikke fått svar ennå...

Som @Gin sier, dette med full dokumentasjon er ikke bare tøys.

Fikk beskjed om ta med IWC-en til Bjørklund fra verdivurdering :p Kunne like spurt Platekompaniet om takst.
Eneste grunn til dokumentasjon fra Bjerke ikke godkjennes er manglende tilstedeværelse fra NURK listen.

om alle hadde ærlige hensikter, og ingen drev med hvitvask eller svindel - ville man ikke fått spørsmål når man skal forsikre ur (som en selv ikke har kjøpt hos forhandler)
I stedet for å be om takst på et ur, vet jeg at en verdivurdering kommer godt med. En del uavhengig urmakere kan nok hjelpe med dette.
I stedet for å ta alt så himla personlig, burde man tenkt at selskapet gjør en innsats for ikke å "få råtne epler i kurven"

• Liker
Reaksjoner: DoDe og Consigliere
om alle hadde ærlige hensikter, og ingen drev med hvitvask eller svindel - ville man ikke fått spørsmål når man skal forsikre ur (som en selv ikke har kjøpt hos forhandler)
I stedet for å be om takst på et ur, vet jeg at en verdivurdering kommer godt med. En del uavhengig urmakere kan nok hjelpe med dette.
I stedet for å ta alt så himla personlig, burde man tenkt at selskapet gjør en innsats for ikke å "få råtne epler i kurven"
Slik som det er lagt frem for min del og sikkert også @gulenissen så er det slettes ikke greit. Det Er akkurat som om du skulle gått i butikken og blitt mistenkt for stjeling hver gang du handler. Det har litt med hvordan saksbehandlere oppfører seg. Er vi kommet der at alle er kriminelle til det motsatte er bevist. Sikkert greit for deg men ikke meg.

Hva faen?!?
Gjennomsnittsmåling i går på E6, havner jo selvsagt bak en Toyota:mad:
4AC5478B-CC23-4454-A8A5-6CD2760F62AD.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og UJU
Føy til DHL på den lista også, de kjører samme «taktikk», gøy å ta seg en fridag fra jobb hvor du får et tekstmelding på ettermiddagen hvor det står at pakken er blitt forsøkt utlevert, men det var ingen hjemme. Ikke skjedd bare en gang, ikke to men tre jævla ganger på ett år. Da mister de iallfall meg som kunde.

• Liker
Reaksjoner: Grendel, UJU og Gin
Føy til DHL på den lista også, de kjører samme «taktikk», gøy å ta seg en fridag fra jobb hvor du får et tekstmelding på ettermiddagen hvor det står at pakken er blitt forsøkt utlevert, men det var ingen hjemme. Ikke skjedd bare en gang, ikke to men tre jævla ganger på ett år. Da mister de iallfall meg som kunde.
Føy til posten også. De har prøvd det samme flere ganger med eon...