Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

Er dette noe som kunne være et alternativ for de som nøyer seg med rimelig vare. Jeg har kun bilder å se på, men det ser ut til å være en grei kopi. Da får man en hel klokke som kan skrus på. Hvis flere er interessert kan jeg høre om pris. Det må da legges til moms også.

Virker greit for min del ihvertfall. Tror jeg hadde brukt den etterpå også!
 
Den ser helt grei ut den der!
Relativt lik IWC Mark XVI... :cool:

Den er også noe jeg ville gått med senere også! (Helst en ETA versjon, men jeg ville ikke være fremmed for å velge en slik!)

:cool:
 
Utrolig kult. Håper å se mange bilder fra kurset. Rekner med det er fullt allerede, ellers kunne jeg tenke meg å være med også. Litt teit å være klokkeinteressert, og samtidig ikke vite hva som egentlig foregår på innsida av uret.
 
Redigert av en moderator:
Utrolig kult. Håper å se mange bilder fra kurset. Rekner med det er fullt allerede, ellers kunne jeg tenke meg å være med også. Litt teit å være klokkeinteressert, og samtidig ikke vite hva som egentlig foregår på innsida av uret.

Blir å ta opp status i løpet av uken @SoulG men blir overrasket hvis det ikke er plass til deg også...

Og, beklager at jeg brøt meg inn i posten din - må bli vant til disse moderator-greiene :)
 
Redigert av en moderator:
Er dette noe som kunne være et alternativ for de som nøyer seg med rimelig vare. Jeg har kun bilder å se på, men det ser ut til å være en grei kopi. Da får man en hel klokke som kan skrus på. Hvis flere er interessert kan jeg høre om pris. Det må da legges til moms også.

Er med dersom det blir aktuelt med Parnisklokken, Ordnes det med felles innkjøp?
 
Hei

Kan det være et alternativ å kjøpe den parnisklokken, og for de av dere som ønsker eta verk, så bestiller vi det i tillegg. Da passer alt fra fliegeren til eta verket, ser at det blir en rimelig pris selv om man "kaster" verket som er inni.

De får alle samme klokke som utgangspunkt :)
De som vil ha ETA får et ETA verk :)

Det er da bare å starte med å ta verk ut av kassen, så legger de med eta verk, innmaten til siden, og tar frem eta. Vips så er alle til lags, eller....... ;)
 
Imponert og takknemlig for mye arbeid du ser ut til å legge i dette for å til et fint opplegg, @Greg.

Tusen takk!
 
Redigert av en moderator:
Hei

Da begynner det å bli fullt, vel og merke hvis alle som har vist KONKRET interesse melder seg på når det blir ordnet en frist.

Jeg ser for meg følgende scenario:

Jeg tar dialogen med parnis selger og forsikrer meg om at han kan levere ønsket antall ur.
Hvis svaret er ja, så må jeg i første omgang samle inn penger til å ta en felles bestilling. Dette kan skje før endelig frist for betaling av kurset er. Da vil man sitte igjen med en klokke selv om det skulle vise seg at man ikke kan være med uansett. Jeg vil regne ut hva dette koste og da med moms samt frakt, og legge på litt for kjente just in case. Det overskytende beløp blir selvfølgelig å regne som den enkeltes eiendom, og blir selvfølgelig trukket fra selve kursavgiften, slik at hvis noen trekker seg FØR frist, så har de klokke og får tilbakebetalt en hundrings eller hva det nøyaktige overskytende beløp er.

ETA må jeg bestille separat fra leverandør i Oslo.
Jeg har som nevnt tidligere fått pris på 1.550,- pluss moms, er mulig jeg kan få litt rabatt hvis vi bestiler flere.

Da har jeg disse navn på blokken:

Gi beskjed hvis det er noen som føler seg utelatt.

@Eirik
@Solli
@crown guard
@gert
@petterhg
@runes
@Pollux
@csabko
@Yallaboy
@SoulG
@Morten

Tror dette er et korrekt antall for et fulltegnet kurs. Erfaringsmessig vil alltid noen falle fra når vi nærmer oss, og det er da hensiktsmessig å operere med en venteliste. Denne blir ført fortløpende etter første mann til mølla.

Så, da vil jeg gjerne ha bekreftelse, her inne i tråd, slik at @Entropy kan følge oss,

-om dere er med begge helger (det blir kun en helg selvfølgelig).

-om det er greit at jeg handler parnis pilotur til alle

-hvem som vil ha ekstra eta verk.

-Hvem som vil ha en verktøy pakke til odel og eie. Jeg bestiller fra Janson og Langerud, og det blir da enkel verksholder, tre skrutrekkere, lupe, korntang x 2 (dette er fortsatt pinsett ja ;) ).

Endelig pris skal dere også få, men det ser ut til at vi kan klare det innenfor tre tusen per snute inkludert ALT (husleie er foreløpig ikke avklart) PLUSS et ETA verk for de som ønsker dette.

Det synes ikke hensiktsmessig å handle kasseåpner, timegrapher ect til alle. Det vil derfor være noen perioder med litt venting der hvor låneverktøy benyttes, det var slik ved forrige kurs også. De som har verktøy og ikke ønsker dette må bare gi beskjed så blir den summen trukket ut av kursavgift. Ta gjerne med egen kasseåpner de som har.

DETTE BLIR GØY. NB! jeg kontakter selger så raskt som mulig, og bestiller et prøveverk slik at jeg vet at det holder den kvalitet vi trenger, så det ikke blir noen overraskelser. Jeg gjør samtidig oppmerksom på at det vil bli bestilt et par klokker ekstra. Dette er til ALLES beste, plutselig har du mistet/ødelagt en del, og da blir resten av kurset temmeig trist hvis vi ikke har reservedeler. Jeg bruker av kurspotten til å dekke dette.


Mvh

Gregor
 
Redigert av en moderator:
Jeg bekrefter at jeg er med.

1.) begge helger passer
2.) Kjør på med pilotur!
3.) Gjerne ETA hvis dette er mulig, men ingen fare hvis det blir Asia som må mekkes.
4.) Verktøy kan jeg står for selv.

Må bare nevne som noen har tidligere i tråden at dette er et kjempeinitiativ av @Greg og @Entropy. Kudos!

Spørsmål: Da du skriver ca 3k med ALT. Er det med eller uten ETA verk? :)
 
Redigert av en moderator:
Kjempeflott! Jeg kan gi endelig tilbakemelding i løpet av neste uke håper jeg, da skal jobbsituasjonen fremover helst bli avklart.
red: Og jeg går ikke for ETA i denne omgang.
 
Redigert:
Jeg bekrefter også at jeg er med!

1.) Begge helger passer
2.) Kjør på med pilotur!
3.) Jeg ønsker også ETA urverk i tillegg.
4.) Jeg trenger verktøy også.

Dette er et utrolig flott initiativ av dere begge (@Greg og @Entropy) å dra igang dette!

Jeg gleder meg!!!


PH 8-D
 
Redigert av en moderator:
Jeg bekrefter at jeg er med.

1.) begge helger passer
2.) Kjør på med pilotur!
3.) Gjerne ETA hvis dette er mulig, men ingen fare hvis det blir Asia som må mekkes.
4.) Verktøy kan jeg står for selv.

Må bare nevne som noen har tidligere i tråden at dette er et kjempeinitiativ av @Greg og @Entropy. Kudos!

Spørsmål: Da du skriver ca 3k med ALT. Er det med eller uten ETA verk? :)

Dette er ca pris _uten_ ETA.
 
Redigert av en moderator:
1.) Helst siste helg for meg (21-23), men skal nok klare den før også. Bor ikke langt fra Oslo.
2.) Pilotur fett det.
3.) Eta-urverk, gjerne det.
4.) Jeg trenger verktøy.

Dette er dritkult. Gleder meg allerede.

Men, et nybegynnerspørsmål: Vil vi klare å få plass til eta-urverket inni pilotkassen?
 
1.) Helst siste helg for meg (21-23), men skal nok klare den før også. Bor ikke langt fra Oslo.
2.) Pilotur fett det.
3.) Eta-urverk, gjerne det.
4.) Jeg trenger verktøy.

Dette er dritkult. Gleder meg allerede.

Men, et nybegynnerspørsmål: Vil vi klare å få plass til eta-urverket inni pilotkassen?

Samme størrelse, bare annen produsent, finish og navn.
 
Flotte greier. Nok en gang takk til @Greg og @Entropy!

1. Foretrekker første helgen.

2. Sikkert greit det.

3. Siden jeg mest ønsker å bli kjent med innmaten, så er en billig klokke sikkert greit; tror ikke jeg trenger ETA.

4. Hvis disse verktøyene ikke er altfor dyre er det nok greit å ha.

God kveld!
 
Redigert av en moderator:
1.) Helst siste helg for meg (21-23), men skal nok klare den før også. Bor ikke langt fra Oslo.
2.) Pilotur fett det.
3.) Eta-urverk, gjerne det.
4.) Jeg trenger verktøy.

Dette er dritkult. Gleder meg allerede.

Men, et nybegynnerspørsmål: Vil vi klare å få plass til eta-urverket inni pilotkassen?

Ja dette er egentlig et godt spørsmål, nå begynner vi jo på nytt igjen (hadde et verk uten sekundviser som var HELT LIKT, remember :) ), så jeg har allerede bestilt en klokke for å sjekke status. Det er riktig at kopi = original = skal være helt enkelt å bytte, men plutselig så er det annen måte å feste skiven på som gjør at de med eta verk i tillegg ikke får brukt det, derfor skal jeg sjekke. Er nok litt "snobberi" å bestille ETA, det er ikke sikkert dere som vil ha det faktisk ser forskjell :) I fjor hadde vi kun klonemovement... Og det ble folk av samtlige :)

En ting til... Med mikroskopisk unntak så har jeg ikke møtt noen av dere som har meldt sin interresse for kurset. Slik var det ikke i fjor, da var det omvendt faktisk, da hadde man møtt de fleste på en eller annen GTG, på nurk, ja, man kjente folka. Er en interessant vridning dette, hvorfor gjør jeg i hele tatt et poeng ut av det? Jo, jeg lurer på om dere som er halvveis og helveis påmeldt muligens kjenner en eller flere av deltagerne, eller om dere er "on Your own". Dette er faktisk viktig for meg som kursholder å vite, da det sosiale var en av de viktigste faktorene siste kurset, og kanskje man bør ha "bli kjent" kveld der det er mulig. Jeg vet at det ikke vil være hensiktsmessig for noen som kommer langveis fra, men det er en tanke som slo meg. Evt holder det å ha enda mer FOKUS på det sosiale. Entropy og jeg vil virkelig at dere skal huske dette som en storslagen event. Erfaringsmessig-jeg har vært med på å lage endel helt andre kurs/foredrag i jobben, vet man jo at det er vanskelig å gjøre alle like fornøyd, men, det er lov å prøve.

Til slutt, en tanke. Dette er et begynnerkurs som benyttes rundt omkring av produsenter, urrelaterte selskaper rundt omkring, for journalister, samarbeidspartnere ect. Er en artikkel i Watch time om en kortere versjon, men opplegget er det samme (jeg skal ta og finne frem nummer, tror det var i fjor, og etter at vi hadde kurs). Man kan ikke lære alt, og det å ta et urverk fra hverandre og sette det sammen igjen er virkelig en pangstart i forhold til å finne ut av om dette er noe man vil fortsette med - generelle skruing også, men det gir en enorm mestringsfølelse, å få et ur vekket til live første gang :)

En enkel service er slik, grovt sett: Man timer uret, forsøker å finne ut om det er servicebehov. Man tar alt fra hverandre (noen gjør ikke det, og vi skal faktisk KANSKJE holde oss unna fjæra, slik som i fjor, jeg kan evt ta en fjær fra hverandre slik at alle ser hva man gjør). man renser uret, enten i maskin, men en real håndvask går også bra. Man begynner å sette uret sammen igjen og oljer det etterhvert der det er hensiktsmessig. Man avmagnetiserer verket, timer det igjen, og så er det på plass i kassen med det. Er lite hensiktmessig for oss å rense et nytt ur, tar også for lang tid, men teorien kan jeg raskt ta. Samme med olje. Alt i alt en grei intro for en fullstendig service. Og veldig gøy.
 
Redigert: